عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: والدین شاغل وقت کمتری برای فرزندان خود می‌گذارند و کودکان آن‌ها نیز اکثر وقت خود را در مهد سپری می‌کنند، کمبود وقت و عدم رسیدگی مناسب به فرزندان ازجمله مشکلات زمینه‌ساز کاهش میل فرزند آوری در مادران است.
کد خبر: ۲۵۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 11 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین، مريم نخستين عضو شورای اسلامي شهر قزوين در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا منطقه قزوين، اظهار كرد: در جامعه امروز به لحاظ تغییر سبك زندگي و مهاجرت روستانشینان به شهرها ابعاد زندگي شهروندان در جامعه تغییر کرده و فرهنگ شهرنشینی در جامعه حاكم شده است.

وي افزود: در دهه‌های گذشته هنگام ورود به هر شهرستان بافت شهری، پوشش و غذاهای محلی نشان‌دهنده‌ی فرهنگ و آداب‌ورسوم شهرستان بود این در حالی است که امروزه این فرهنگ تغییر پیداکرده است و دیگر مانند گذشته نمی‌توان ازنظر ظاهری به نوع آداب‌ورسوم و سبک زندگی مردم آن شهرستان پی برد.

نخستین یادآور شد: تغییر ساختار زندگی از سنتی به مدرن موجب شده تا رفتارهای فردی و اجتماعی مردم نیز تغییر کند، این در حالی است که در دوران گذشته کمتر خانواده‌هایی را می‌توان دید که به داشتن یک فرزند بسنده می‌کردند اما اکنون تک‌فرزندی به‌عنوان عرف در جامعه حاکم شده است.

عضو شوراي اسلامي شهر قزوین ادامه داد: تغییر سبک زندگي مردم به تغییر در نوع غذاهای مصرفی نیز رسیده است تا جایی که کمتر خانواده‌ای را می‌توان دید که از غذاهای محلی و سنتی شهر خود استفاده کند و بیشتر فست فودها و غذاهای مدرن جایگزین غذاهای محلی شده است.

نخستين تصريح کرد: ماشيني شدن زندگي‌ها و ورود تكنولوژي به زندگي موجب شده تا شرايط زندگي به‌گونه‌ای پيش رود كه نياز خانواده به منابع مالي بيشتر شود و بانوان در بيرون از منزل به فعاليت مشغول شوند، اما درگذشته اشتغال بانوان کمتر مشاهده می‌شد.

این عضو شورای شهر بابیان اینکه اشتغال بانوان یکی از عواملی است که تمایل به فرزند آوری را کاهش داده است: والدین را برای تربیت فرزندان داشته و اکثر کودکانی که دارای والدین شاغل هستند بیشتر وقت خود را در مهدهای کودک سپری می‌کنند که این امر نیز موجب می‌شود تا والدین به داشتن یک فرزند بسنده کنند.

نخستین تأکید کرد: مشکلات اقتصادی موجود در خانواده‌ها نیز موجب شده تا تمایل به فرزند آوری کاهش پیدا کند چراکه بیشتر خانواده‌ها در منازل استیجاری سکونت می‌کنند و همچنین فرهنگ شهرنشینی دیگر پذیرای خانواده‌ی پرجمعیت نیست.

نخستین با اشاره به اینکه تعداد بالای فرزندان در خانواده موجب می‌شود تا تعامل و تعاون بیشتر در بین خانواده صورت بگیرد گفت: تک‌فرزندان پس از ورود به اجتماع به جهت عدم تعامل و تعاون در خانواده دارای مشکلاتی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: تک‌فرزندان به جهت آن‌که کمتر در معرض مخالفت قرارگرفته‌اند و تنها پدرومادر بوده‌اند که فرزند با آن‌ها ارتباط داشته هنگام ورود به اجتماع توانایی مخالفت را ندارند و مسئولیت‌پذیری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

نخستین در پایان تصریح کرد: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فرزند آوری این شرایط در فضای شهری حاکم نشده است و ما شاهد آن هستیم که در فضای شهری جهت اجاره‌ی مسکن اولویت را با جمعیت کم قرار می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار