جاده صالح‌آباد دماوند به عنوان یکی از مسیرهای مواصلاتی شهرستان دماوند با نبود مدیریت واحد برای جمع‌آوری زباله‌هایش در حال تخریب است و این جاده نیاز دارد تا مسئولان توجه ویژه‌ای برای ساماندهی مشکلات آن داشته باشند.
کد خبر: ۲۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 21 April 2015
به گزارش فارس شهرستان دماوند در آغازین روزهای فصل بهار با توجه به بارش‌ نزولات آسمانی طی چند روز گذشته طبیعت بکر و دیدنی پیدا کرده است و هر کسی را مجذوب خودش می‌کند.

این طبیعت دیدنی تا حدی است که در طول تمام روزهای تعطیل فصول بهار و تابستان، مسافرانی برای گذراندن اوقاف فراغت و دوری از هوای آلوده و سر و صدای بی‌اندازه پایتخت به دماوند سفر می‌کنند تا از هوای خوش و دل‌نشین آن استفاده کنند.

اما این طبیعت بکر در برخی نقاط شهرستان دماوند به علت نبود مدیریت واحد، لکه‌های سیاهی به خود گرفته و این سیاهی‌ها طبیعت دیدنی این شهرستان را تحت شعاع خودش قرار داده است.

در این بین، متأسفانه حاشیه جاده روستایی صالح‌آباد که در مسیر مواصلاتی دو استان تهران و سمنان قرار دارد و شهرستان‌های دماوند و گرمسار را از طریق شهر کیلان به یکدیگر متصل می‌کند و روزانه شاهد تردد خودروهای زیادی است، طبیعت جالبی ندارد و با وجود اینکه بارها در گزارش‌های مختلف به نبود مدیریت واحد برای جمع‌آوری زباله‌های این جاده اشاره کرده‌ایم، اما همچنان به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.








 

*درخواست یاری روستاییان اسلام‌آباد از رسانه‌ها

روستای اسلام‌آباد که در حاشیه این جاده و محور مواصلاتی دماوند - فیروزکوه قرار گرفته نیز دچار همین مشکلات شده و اهالی این روستا تاکنون بارها با تماس‌های مکرر به رسانه‌ها درخواست یاری برای رفع این مشکل را کرده‌اند.

اکنون مسئول مدیریت دقیق خدمات‌رسانی به این روستا و جاده مشخص نیست؛ متأسفانه زباله‌ها به علت جمع‌آوری نشدن از سطل‌های زباله به اطراف ریخته و در طبیعت جاده صالح‌آباد پخش شده است؛ وجود سگ‌های ولگرد نیز باعث شده با پخش شدن زباله‌ها، این جاده طبیعت خودش را از دست دهد.

یکی دیگر از مشکلات روستای اسلام‌آباد و جاده صالح‌آباد که در گزارش‌های قبلی به آن نیز اشاره کرده‌ایم، وجود همین سگ‌های ولگرد است که با توجه به تردد خودروها این سگ‌ها به هنگام عبور از جاده به خصوص در شب‌ها با آنها برخورد می‌کنند و مدت‌ها لاشه سگ‌های ولگرد در جاده باقی می‌ماند.

به طور قطع، وضع این منطقه از شهرستان دماوند که بیشترین تخریب‌ ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه آنها صورت گرفته است، می‌تواند آلودگی‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

*ارتقای درجه جاده صالح‌آباد در اولویت اداره راه دماوند

اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند به وظیفه خود در جاده صالح‌آباد عمل کرده و با وجود اینکه این جاده در گذشته ساماندهی نشده بود و به لحاظ ایمنی مشکل داشت، اما در طی یک سال اخیر، تابلوهای ایمنی این جاده نیز نصب شده است.

به همین منظور، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: سال گذشته در جاده صالح‌آباد 9 کیلومتر عملیات روکش آسفالت انجام و تابلوهای ایمنی و انتظامی نصب شد.

ذکریا صفرزاده با بیان اینکه اخیراً جاده صالح‌آباد را در اولویت ارتقای درجه از روستایی به اصلی معرفی کرده‌ایم، افزود: به جهت اینکه این جاده در مسیر شهر کیلان قرار دارد، نیاز است تا ارتقای درجه پیدا کند.

وی تعریض جاده، افزایش ظرفیت، تقویت ایمنی، افزایش سرعت خودروها و کاهش تصادفات را از جمله مهم‌ترین امتیازات ارتقای درجه جاده‌های روستایی برشمرد.

*تأکید فرماندار دماوند بر ساماندهی زباله‌های جاده صالح‌آباد و روستای اسلام‌آباد

به گزارش فارس، بی‌مهری‌های زیادی نسبت به مدیریت جاده صالح‌آباد شده است و با وجود اینکه در گذشته در حاشیه این جاده اراضی کشاورزی وجود داشت، ولی امروز در عبور از این جاده ویلاهای مدرن و واحدهای املاک و فروش زمین مشاهده می‌شود و مشخص نیست که مجوز ساخت این ویلاها توسط کدام نهاد صادر می‌شود که اکنون برای جمع‌آوری زباله‌ها پا پس می‌کشد.

طبق گفته‌ اهالی بومی روستای اسلام‌آباد و جاده صالح‌آباد مدیریت ابتدای این جاده از مسیر دماوند - فیروزکوه برعهده شهرداری دماوند، از ابتدای روستای هاشمک تا معدن شن و ماسه بر عهده بخشداری مرکزی دماوند و از آن به بعد بر عهده دهیاری روستای وادان و شهرداری کیلان است؛ قطعاً مدیریت چندگانه این جاده باعث شده تا چنین مشکلاتی به وجود بیاید.

فرماندار شهرستان دماوند در این زمینه، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: طبق توافقی که با نهادهای مربوطه صورت گرفته بود، قرار شد تا شهرداری دماوند به جمع‌آوری زباله‌های جاده صالح‌آباد کمک کند.

ناصر محمودی‌فرد در ادامه بر ساماندهی و جمع‌آوری زباله‌های این جاده روستایی توسط بخشداری مرکزی و شهرداری دماوند تأکید کرد.

*ضرورت تعیین زمان برای جمع‌آوری زباله‌ها

به گزارش فارس، حاشیه محور دماوند - فیروزکوه در برخی نقاط همین وضع را دارد که می‌طلبد دستگاه‌های خدماتی توجه بیشتری به نقاطی که در گزارش به آن اشاره شد، داشته باشند.

لازم به ذکر است که افزایش جمعیت این مناطق در افزایش زباله‌ها بی‌تأثیر نبوده است؛ سطل‌های زباله گاهی توسط دستگاه‌های مربوطه جمع‌آوری می‌شود، اما این جمع‌آوری به طور دائمی نیست.

همچنین در این بین، نیاز است تا ساکنان این مناطق هم به وضع اطراف سکونت خود اهمیت دهند و زباله‌های خود را اطراف سطل‌های زباله قرار ندهند؛ روزهای تعطیل به خصوص روزهای آخر هفته جاده صالح‌آباد و روستای اسلام‌آباد وضع نامناسب‌تری پیدا می‌کند که لازم است تا دستگاه‌های خدماتی زمانی را برای جمع‌آوری زباله‌های این مناطق تعیین کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار