یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق اظهار کرد: مصرف سیگار حداقل 10 سال از عمر افراد کم می‌کند.
کد خبر: ۲۵۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ 13 July 2016
پروفسور معصومعلی معصومی  با اشاره به عوارض بسیار سیگار بر سلامت افراد، گفت: جدای از بیماری‌هایی مانند انواع سرطان، زخم معده و بیماری‌های روحی و روانی که سیگار به همراه سایر مواد دخانی در فرد ایجاد می‌کند، مصرف اینگونه مواد خطر ویژه‌ای برای سلامت قلب دارد.

وی تصریح کرد: سیگار و مواددخانی لایه داخلی رگ را تخریب کرده و زمینه رسوب چربی در رگ را فراهم می‌کند.

معصومی افزود: این مواد همچنین با تاثیری که بر روی ریه‌ها دارند اکسیژن رسانی به قلب را کاهش می‌دهند، اما اثر مستقیم و منفی آنها بر قلب از طریق تخریب لایه‌های داخلی رگ ها و تنگی عروق قلب است.

معصومی سیگار و مواد مخدر را یکی از بزرگترین خطرات برای بشر عنوان کرد و افزود: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده چنانچه مصرف سیگار در دنیا کنترل نشود در قرن 21، یک میلیارد نفر بر اثر عوارض ناشی از سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار حداقل 10 سال عمر را کاهش می‌دهد، گفت: سیگار می‌تواند مرگ زودرس را برای افراد رقم بزند و با توجه به اینکه سیگارهای جدید از مواد با عوارض بیشتری ساخته شده‌اند، قطعا تاثیر آنها در کاهش عمر افراد بیشتر خواهد بود.

معصومی تصریح کرد: سیگارهای قدیمی که دست پیچ بودند از برگ توتون تهیه می‌شدند که عوارض خاص خود را داشت، اما در حال حاضر سیگارها در کارخانه‌ها ساخته شده و مواد دیگری هم به آنها اضافه می‌شود که همین مواد عوارض آنها را نسبت به سیگارهای قدیمی چند برابر کرده است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق با بیان اینکه نباید تنها بر روی سیگار به عنوان یک ماده دخانی تمرکز کرد،  گفت: متاسفانه آنچه که امروز در سطح جامعه به عنوان تهدیدی برای سلامت انسان و به ویژه سلامت قلب به شمار می‌رود، رواج مصرف قلیان است.

وی تصریح کرد: قلیان به مراتب خطرناکتر از سیگار است و هر بار مصرف قلیان، معادل مصرف 60 تا 100 نخ سیگار است و همین نسبت می‌تواند گویای شدت عوارض بسیار قلیان باشد.

معصومی در پایان سیگار را یکی از ریسک فاکتورهای اصلی سکته قلبی عنوان کرد و از همه افراد سیگاری خواست تا برای نجات جان خود از همین امروز سیگار را ترک کنند و اظهار کرد: با ترک سیگار بسته به میزان و مدت مصرف، پس از مدتی عوارض سیگار به تدریج روند کاهشی پیدا خواهد کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار