کد خبر: ۲۶۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷ 20 July 2016
مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران گفت:  10 روستای بدون برق در غرب مازندران وجود که عمده آن در حوزه شهرستان تنکابن قرار دارد.

کیوان فرح زاد در نشست خبری با اصحاب رسانه غرب مازندران  که در سالن کنفرانس شرکت توزیع غرب در نوشهر برگزار شد با اشاره به اینکه این شرکت قریب به  ۶۸۳ هزار نفر را تحت پوشش دارد، اظهار کرد: از نظر جمعیت شناور که یکی از معضلات بزرگ است در واقع  تا ۸ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد.

وی با بیان اینکه شرکت توزیع برق غرب مازندران دارای  تعداد ۸ شهرستان ، ۱۹ بخش، ۱۲۵۱ روستا و 20 مرکز  اداری است، افزود: این شرکت در غرب مازندران ۵۲۷ هزار مشترک را پوشش می دهد و بیش از ۶ هزار کیلومتر شبکه ضعیف و ۱۲ هزار دستگاه ترانسفورماتور است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران پیک سال گذشته همزمان با شبکه سراسری را  ۵۵۵ مگاوات اعلام کرد و گفت: پیک غیر همزمان این منطقه در سال قبل  ۶۵۰ مگاوات بوده است.

فرح زاد در ادامه با اشاره به مشکلات پیش رو شرکت توزیع برق، میزان تلفات شبکه ای را در غرب استان مازندران  19.5 درصد اعلام کرد و متذکر شد:  در حال حاضر بخشی از فعالیت ها مربوط به کاهش تلفات  است که با توجه به شعار سال از سوی رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی در تمام زمینه ها در دستور کار قرار دارد.

وی با ابراز نگرانی از  مصرف بی رویه انرژی در منطقه غرب مازندران، اظهار کرد: این مصرف  ۱۰ برابر استاندارد بین المللی است که ضرورت صرفه جویی امری اجتناب ناپذیر است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با بیان اینکه  تلفات انرژی در دو بخش فنی و غیرفنی وجود دارد، تصریح کرد: انشعابات غیر مجاز، سرقت انرژی، دستکاری کنتور و مصرف غیر مجاز درست نیست و باید در این زمینه در بین مردم فرهنگ سازی صورت گیرد.

فرح زاد خاطر نشان کرد:  تاکنون 60 میلیون کیلو وات ساعت انرژی ناشی از انشعابات غیر مجاز  به تعداد ۲۵۲۷ مورد  انشعابات غیر مجاز شناسایی شد، همچنین 9 هزار و 900 کنتور دست کاری شده اصلاح شد که این عدد در سال قبل به ۳۷ میلیون کیلو  وات ساعت انرژی در زمینه انشعابات غیر مجاز می رسد.

 وی با تاکید بر اینکه باید سرقت انرژی را مدیریت کرد، افزود: برق های غیر مجاز سبب افزایش تلفات انرژی می شود که برای کاهش این امر بازرسی های میدانی به صورت دائم و تست کنتور در برنامه ما قرار دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه برخورد با متخلفان مطابق با قانون انجام می شود، تاکید کرد: در مورد دستکاری کنتور که برخی از افراد غیر متعهد و سودجو خانوارها را تحریک می کنند و افراد ناخواسته وارد می شوند که عواقب جبران ناپدیری را در پی  دارد و برابر قانون با آنان برخورد می شود.

فرح زاد اضافه کرد:  برخی از افراد با تحویل منازل استیجاری و ... برای فسخ قرارداد  و اتمام اجاره باید به اداره برق مراجعه کنند تا توسط کارشناسان بازدید صورت گیرد، زیرا مصادیق برق دزدی و کنتور بسیار اتفاق افتاده است و شرکت برق نیز صاحبان کنتور که افراد آبرومندی هستند را مقصر می داند و نیاز است در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشند.

وی ساعات پیک مصرف را از ساعت ۱۳ تا ۱۶ و از ۱۸  تا ۲۳ شب اعلام کرد و گفت: محدودیت خاصی برای مردم جهت مصرف انرژی  قائل نیستیم اما از مردم در خواست می شود تجهیزات پرمصرف خود را در این ساعات وارد مدار نکنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران تصریح کرد: غرب مازندران با  ۵۲۷ هزار مشترک است که اگر هر مشترک یک لامپ ۱۰۰ وات خاموش کند ۵۳ مگاوات پیک کاهش پیدا می یابد  و در مجموع  ۱۰درصد پیک سال قبل صرفه جویی می شود که به چند  میلیارد تومان می رسد و می تواند برای ساخت نیروگاه در کشور صرفه جویی شود.

فرح زاد اضافه کرد: برای ایجاد زیر ساخت ها در غرب مازندران، نیروگاه های ۲۵ مگاواتی در قالب نیروگاه های مقیاس کوچک در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه  اگر مردم توجیه شوند که این پول ها از سرانه مملکت است که در صورت صرفه جویی در جاهای دیگر هزینه می شود، گفت:  لامپ های کم مصرف و ممنوعیت استفاه از لامپ رشته ای صرفه جویی در مصرف کولر با درجه ۲۴درجه از راه های مدیریت مصرف است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران خاطرنشان کرد: در صورت مصارف غیرعادی و غیرمعمول توسط افراد و گزارش درست به اداره برق،  حق الکشف از برق دریافت می کنند.

فرح زاد با بیان اینکه تنوع دستکاری کنتور توسط افراد زیاد شده است،  اعلام کرد: اگر مردم از آسیب های سرقت انرژی مطلع شوند به طور قطع و یقین به ما کمک می کنند که با سارقین برخورد شود و جلوی آن گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه  دو میلیارد و ۲۵۸ میلیون کیلووات ساعت انرژی تحویل گرفته شد، افزود: یک میلیارد و 825 هزار کیلو وات ساعت مصرف مردم بود و از مجموع 19.5 درصد تلفات انرژی در سال گذشته، حدود 10 درصد مربوط به تلفات غیر فنی ناشی از انشعابات غیر مجاز و سرقت انرژی بوده است که اگر این 10 درصد مدیریت می شد صرفه جویی عظیمی صورت می گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران  با تاکید بر اینکه انرژی برق جزء منابع ملی و سرمایه همه است و نباید انرژی را افسارگسیخته مصرف کرد، ادامه داد: برای جلوگیری  از اتلاف انرژی و سرقت آن ، بازدیدهای گروهی صورت می گیرد وکارشناسان و بازرسان باهماهنگی مقام قضایی و انتظامی با افرادی که اقدام به دستکاری کنتور می کنند برخورد قانونی می شود.

فرح زاد اظهار کرد: مجاور ضلع جنوب شرقی نوشهر  یک نیروگاه را در دست ساخت است که ۴۸۶مگاوات ظرفیت با بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در صورت صرفه جویی نیاز دولت را در این زمینه کم می کند.

وی با بیان اینکه به طور معمول پیک شرکت توزیع برق ۲۵۰ تا 260 مگاوات است، تصریح کرد:  در لحظاتی که در زمان آمدن افراد غیر بومی و پیک قرار می گیرد اگر در حالت طبیعی و برمبنای استاندارد جهانی کار می شد باید در حد ۲۶۰ و ۲۵۰ مگاوات ساخته می شد  نه در حد ۶۰۰ مگاوات که خود ضرر است و همه  اینها هدر رفت اموال مملکت است.

این مسئول با اشاره به اینکه تنها 10 روستای غرب مازندران  بی برق هستند ، گفت: برای برق رسانی به یک روستا اول اینکه باید کد کشوری داشته و دوم اینکه دارای جاده دسترسی باشد و این 10 روستا نیز  بیشتر  در تنکابن قرار دارد.

فرح زاد در ادامه تاکید کرد: برای ترمیم و تقویت شبکه برق غرب مازندران در سال جاری به 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در مورد میزان بدهی مشترکین به توزیع برق غرب استان اظهار کرد: از سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان از مبالغ مطالبات از مشترکین باقی مانده است  که ۹ میلیارد تومان مطالبات مربوط به  دوایر دولتی است که علت آن شرایط اقتصادی اعلام شده است.

فرح زاد در پایان در مورد خاموشی های بخش کجور گفت: تعداد  ۵ مورد خاموشی بدون اطلاع قبلی در بخش کجور روی داد که مجموع ان ۱۷۰ دقیقه بود و هر خاموشی به طور متوسط  ۳۰ دقیقه بوده است  و ۱۰ مورد نیز خاموشی با برنامه جهت اصلاح و مرمت بوده است که در مجموع  ۴۸۰ دقیقه بود.

 

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار