معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران:
وی با اشاره به اینکه جایگاه علمی کشور در سطح جهان و منطقه مثال‌زدنی است، افزود: تمام دانشگاه‌های ما در سطح کشور کم و بیش رشد کمی خوبی را تجربه کرده‌اند
کد خبر: ۲۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰ 23 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ،مسعود یونسیان صبح امروز در حاشیه همایش کشوری «اخلاق در پژوهش‌های پزشکی» در محل دانشکده پرستاری مامایی شرق گیلان در لنگرود اظهار کرد: حدود دو دهه گذشته تاکنون کشور به رشد کمی پژوهش رسیده است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه علمی کشور در سطح جهان و منطقه مثال‌زدنی است، افزود: تمام دانشگاه‌های ما در سطح کشور کم و بیش رشد کمی خوبی را تجربه کرده‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران توجه به رشد کیفی دانش پس از رشد کمی را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: پژوهشگران ایرانی مقالات خوبی را منتشر می‌کنند اما باید تلاش کنیم این مقالات کاربردی‌تر و دارای ارزش شوند.

وی رویت و به‌کارگیری مقالات علمی ایرانی توسط محققان خارجی را مستلزم تلاش بیشتر پژوهشگران کشور دانست و متذکر شد: نشر مقالات در مجلات معتبر دنیا می‌تواند به عنوان یک منبع مورد استناد باشد.

یونسیان ادامه داد: اکنون زمان آن رسیده است که علاوه بر کمیت به کیفیت علمی نیز بپردازیم و توجه به موضوعات اخلاقی طرح‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه تهران علاوه بر کمیته اخلاق پزشکی کمیته‌های سازمانی فعال هستند، گفت: اساتید گروه اخلاق پزشکی و مرکز تحقیقات پزشکی، یک پزشک تمام وقت، دو کارشناس تمام وقت و تمام کارشناسان پژوهش و ارزیابی از طرح‌ها یکی از وظایف آنهاست.

این مسئول اضافه کرد: در سال‌های اخیر تمام طرح‌های این دانشگاه به رویت و تایید نهایی کمیته اخلاق دانشگاه رسیده و روی ارزیابی اخلاق طرح‌ها متمرکز شده تا نگارش و اجرای طرح‌ها همخوانی داشته باشند.

وی مشکلات مدیریت در منابع و غیرقابل پیش‌بینی بودن آن را سدی برای پژوهش‌های علمی در سطح کشور دانست و افزود: عدم ثبت سیستماتیک پژوهش‌ها از دیگر مشکلات مسیر پژوهش کشور است.

یونسیان مناسب بودن پژوهش، آموزش و ارائه خدمات را برای فعالیت‌های آکادمیک مهم خواند و گفت: گاهی اساتید به آموزش و ارائه خدمات مشغول هستند که نمی‌توان انتظار پژوهشی با کیفیت را مورد انتظار داشت.

نخستین همایش کشوری «اخلاق در پژوهش‌های پزشکی» با حضور جمعی از فرهیختگان پژوهش و اخلاق پزشکی کشور به مدت دو روز در لنگرود در حال برگزاری است.

سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست‌ـ پزشکی، بررسی تطبیقی ساختار و جایگاه کمیته‌های اخلاق در دیگر کشورها، معرفی تجربه کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران، مقررات انجام کارآزمایی‌های بالینی در ایران و سامانه ثبت کارآزمایی‌های بالینی در ایران، جنبه‌های اخلاقی در انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، اخلاق در انتشار آثار پژوهشی و ... از مباحث همایش مذکور است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار