طرح منطقه آزاد مهران در گام آخر؛
تبدیل مهران به عنوان منطقه آزاد تجاری خواسته بزرگ مردم و مسئولان استان ایلام هم اکنون در گام آخر قرار دارد و در صورت تصویب می تواند بخشی زیادی از محرومیت های ایلام را حل کند.
کد خبر: ۲۶۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 31 July 2016
هفته های گذشته طرح یک فوریت مناطق آزاد ویژه و تجاری در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و طرح منطقه آزاد و تجاری مهران نیز از جمله این طرح ها است که در صورت تصویب نهایی می تواند باعث تحول در استان محرومی مثل ایلام شود.

طرح منطقه آزاد و تجاری شهرستان مهران درآذرماه سال گذشته برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و به رغم رایزنی های مختلف نمایندگان وقت استان ،این طرح نتوانست رای لازم را برای تبدیل مهران وچند شهر دیگر به منطقه آزاد بدست آورد.

بدون شک در صورت تصویب این طرح از سوی نمایندگان مجلس شاهد توسعه و پیشرفت شهرستان مهران و به دنبال ان استان ایلام خواهیم بود.

تصویب طرح منطقه آزاد مهران توسعه استان را در پی دارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به مهر می گوید: طرح منطقه آزاد و تجاری مهران یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین طرح ها برای مردم استان محسوب می شود.

فریدون جهان بین اظهار می کند: بی تردید تصویب این طرح توسط  اعضای مجلس شورای اسلامی جذب سرمایه بخش خصوصی را در پی دارد که این امر به نوبه خود می تواند تاثیر چشمگیری در توسعه شهرستان مهران و همچنین استان ایلام داشته باشد.

وی ادامه می دهد: ایجاد مناطق آزاد تجاری به رشد پایدار اقتصادی، افزایش سطح درآمد و کاهش نرخ بیکاری کمک می کند و علاوه بر این در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش موثری خواهد داشت.

مزایای تصویب این طرح

جهان بین در ادامه به دیگر مزیت های مناطق آزاد و تجاری اشاره می کند و می گوید: معافیت مالیاتی برای دریافت‌کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی، امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید، مقررات آسان برای ورود قانونی کالاها طبق جدول عوارض گمرک، معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی و موارد بسیاری از این قبیل از مهم‌ترین مزیت های مناطق آزاد تجاری محسوب می شود.



وی تصریح می کند: افزایش اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری در استان به‌خصوص در مناطق مرزی و رونق‌بخش گردشگری و توریسم نیز از دیگر مزایای تصویب این طرح خواهد بود.

این کارشناس می افزاید: با توجه به حساسیت این طرح نیاز است نمایندگان استان رایزنی های لازم را با نمایندگان مجلس انجام دهند تا شاهد تصویب این طرح باشیم.

تصویب این طرح از خواسته های مهم مردم است

استاندار ایلام نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: منطقه مهران قابلیت ها و ظرفیت های بسیاری برای تامین نیازهای بازار کشورعراق دارد و بدون شک ایجاد منطقه آزاد مهران می تواند زمینه توسعه استان را فراهم سازد و بسیاری از مشکلات استان ایلام و شهرستان مهران را رفع کند.

محمدرضا مروارید اظهار می کند: مرز بین المللی مهران در غربی ترین نقطه ایران و هم مرز با کشور عراق در جریان جنگ تحمیلی، متحمل هزینه ها و خسارت های زیادی شد و اکنون به گذرگاهی مهم برای توسعه صادرات و رونق اقتصادی و تجاری و تردد زائران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه  تبدیل این مرز به منطقه آزاد تجاری یکی از خواسته های مهم مردم منطقه است، می گوید : مهران به عنوان یکی از مهمترین کانون های تردد زائران و صادرات کالا در کشور، زیرساخت اقتصادی لازم برای پیشرفت و توسعه همه جانبه استان ایلام را فراهم می کند.

پتانسیل های مرز مهران

وی با بیان اینکه استان ایلام دارای ظرفیت های بزرگی در بخش انرژی، منابع طبیعی و مرز است، گفت: متاسفانه تاکنون به خوبی از این ظرفیت ها و پتانسیل ها استفاده نشده است و امید است با ایجاد منطقه آزاد مهران توجه ویژه ای به این پتانسیل ها صورت گیرد .

وی نقش منطقه آزاد مهران را در ایجاد اشتغال و رشد صنعتی استان بسیار مهم ارزیابی می کند و می گوید: استان ایلام به دلیل ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای منابع نفتی و گاز مشترک است که با سرمایه گذاری می توان هم از خروج منابع کشور جلوگیری کرد و هم برای استان باعث توسعه و اشتغال شود.

مروارید تصریح می کند: هم اکنون مرز مهران به دلیل امنیت و تردد سالانه بیش از دو میلیون نفر و همچنین صادرات و واردات کالا از ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی برخوردار است.

تلاش برای تصویب طرح

وی تصریح می کند: پتانسیل ها و ظرفیت های ایلام در حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین مرز و گردشگری بسیار بالاست و امیدواریم با سرمایه گذاری هر چه بیشتر رونق این بخش ها را شاهد باشیم.

وی در پایان می گوید : نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رایزنی های لازم جهت موافق نمودن نمایندگان برای تصویب طرح منطقه آزد تجاری مهران را انجام می دهند و ما نیز به نوبه خود رایزنی ها و پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

لایحه منطقه آزاد مهران تا یک ماه آینده در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود

سلام امینی عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: خوشبختانه یک فوریت این لایحه در نشست هفته گذشته مجلس به تصویب رسید ولی برای موفقیت کامل این خواسته به حق مردم، نیازمند تلاش و رایزنی گسترده مجمع نمایندگان استان، مسئولان اجرایی و نمایندگان ادوار هستیم.

وی می افزاید: بدون شک تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران ضمن توسعه همه جانبه ایلام درآمدزایی و اشتغال بخش قابل توجهی را افراد جویای کار استان را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم بیکاری را مهم ترین معضل کشور و استان برشمرد و تاکید کرد: اجرای تمامی برنامه ها و تنظیم نظام بودجه ریزی باید با اولویت تامین اشتغال بویژه در میان افراد دانش آموخته دانشگاهی صورت پذیرد.

امینی ادامه داد: تصویب نهایی لایحه منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران که به همراه لایحه شش منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی دیگر به مجلس ارائه شده نیازمند رای حداقل دو سوم نمایندگان است که امیدواریم با رایزنی بتوانیم نظر مثبت آنان را جلب کنیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار