ابعاد جدیدی از زمین‌خواری در هفت‌سنگان قزوین و تغییر کاربری 30 هکتار اراضی کشور هویدا شد.
کد خبر: ۲۶۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 31 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از شاخص، چند ماهی از مطرح شدن موضوع زمین‌خواری در قزوین نمی‌گذرد، ولی علی‌رغم مباحثی که نماینده ولی فقیه در قزوین، اقشار و احزاب سیاسی مطرح کرده‌اند، پاسخ شایسته‌ای از سوی متولیان امر اعلام نشده است.

شاید زمین‌خواری کلمه‌ای آشنا با گوش مردم باشد که از دهه ۷۰ کم و بیش از دل صفحات روزنامه‌ها بیرون می‌آمد، اما امروز با تنگ شدن عرصه اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران و همچنین سخت‌تر شدن شرایط زندگی مردم با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه و همچنین عدم مدیریت برخی مدیران در کشور، شاهد پررنگ شدن واژه‌هایی چون زمین‌خواری هستیم.

اما این بار انگشت اتهام در یک زمین‌خواری بزرگ در قزوین به سمت مسؤولان رفته است.

بی‌تردید این موضوع چنان اهمیتی داشته که صدای نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین را در دو هفته متوالی در خطبه‌های نماز جمعه در آورده است و احزاب مختلف از جمله مؤتلفه و اقشار دانشجویی را به میز مطالبه‌گری و پرسمان از مسؤولان کشانده است.

استان قزوین، استانی با پیشینه بزرگ کشاورزی است. شاید اگر نگاهی جزئی به تاریخ دشت قزوین بیندازیم، به عمق اهمیت کشاورزی در این پهنه وسیع پی می‌بریم. شاید به دلیل همین خاک زرخیز بود که انقلاب به اصطلاح سفید شاه و ملت، مهر نگون‌بختی بر قلب آن زده و با ساخت بزرگترین شهر صنعتی کشور در آن دوران، ضمن بر هم زدن زمین‌های کشاورزی این دشت، مهاجران صنعتی را به سمت قزوین گسیل داشت.

کم نبود از این دسیسه‌ها برای نابودی کشاورزی، ولی هر چه بوده هنوز هم نفس می‌کشد سبزی‌هایی همچون رگ‌های خون در بدن انسان، در دل دشت قزوین.

۱۴۰ کیلومتر که از تهران به سمت غرب حرکت کنیم به قزوین می‌رسیم. شهری که دور تا دور آن را باغستان‌های سنتی فراگرفته‌اند و این باغستان‌ها چنان زیبایی را در بهار و تابستان به این شهر داده که کمربندی سبز و زیبا برای آن درست کرده است.

قزوین در کنار این باغستان‌ها که در خاکی زرخیز و حاصلخیز بنا نهاده شده‌اند، از وجود زمین‌های کشاورزی مرغوبی بهره می‌برد. یکی از این مناطق با اهمیت کشاورزی در قزوین، منطقه هفتسنگان است. شاید نام آن به واسطه آب و هوای خوبش و همچنین خاک مرغوبی که دارد، تاکنون به گوش همگان رسیده باشد.

این اراضی که چسبیده به ورودی شهر قزوین است، با دارا بودن خاکی مرغوب کشاورزی را به حرف نخست این منطقه تبدیل کرده است، اما به تازگی افرادی که با عنوان زمینخواری به سمت زمین‌های کشاورزی هجوم آورده‌اند، قصد دارند با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مسکونی از این میراث کهن برای خود توشه‌ای جمع کنند.

قزوین بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین دارد که از این تعداد چیزی کمتر از ۳۰ درصد یعنی ۴۹۰ هزار هکتار آن جزو اراضی کشاورزی محسوب می‌شود که اگر این آمار را با زمین‌های کشاورزی کشور که ۱۲ درصد کل زمین‌ها را تشکیل می‌دهد مقایسه کنیم، به آمار قابل‌توجهی می‌رسیم.

فاطمه اسدی از کارشناسان کشاورزی به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: برای تولید خاک کشاورزی باید زمان زیادی صرف شود به طوری که محققان اعلام کرده‌اند تنها برای تشکیل یک سانتیمتر خاک کشاورزی، بیش از ۳۵۰ سال زمان لازم است.

وی عنوان می‌کند: متأسفانه ساخت و سازهای غیرقانونی در زمین‌های کشاورزی و زراعی و حتی باغات قزوین، زمینه تغییر چهره قزوین از یک استان کشاورزی به یک استان خشک و بی‌آب و علف را صورت داده است.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه درآمد ناشی از تبدیل زمین‌های کشاورزی به زمین‌های مزروعی چشم طمع بسیاری از افراد را به این سمت و سو کشانده، یادآور می‌شود: متأسفانه سالهاست افرادی چه به صورت کوچک و چه به صورت بزرگ در حال از بین بردن این میراث کهن هستند که مسؤولان باید به آن رسیدگی کنند.

چندی پیش افلاطونی مدیر اراضی جهاد کشاورزی قزوین در خصوص وضعیت زمین‌های قزوین عنوان کرد: از سال ۹۴ اقدامات مطلوبی برای حفظ زمین‌های کشاورزی در قزوین صورت گرفته است.

وی افزود: امروز با طرح پاداش اراضی که ۸۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی را داشته، زمین‌های اراضی در نقاط مختلف قزوین تحت پایش قرار گرفته است.

این مسؤول با اشاره به رفع بسیار از مشکلات توسط طرح کاداس تصریح کرد: این طرح می‌تواند اختلافات مربوط به سندهای مشاء و یا عدم وجود سند را از بین ببرد تا تغییر کاربری غیرمجازی صورت نگیرد.

این مسؤول تغییر کاربری چیزی حدود ۱۸۰۰ هکتار زمین به کاربری صنعتی، گردشگری، رفاهی و خدماتی صورت گرفته است و شاهد تغییر کاربری غیرقانونی ۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی نیز در طی این سالها بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد تغییر کاربری‌ها که زمین‌های کشاورزی در قزوین غیرمجاز است، عنوان کرد: ۷۵ درصد تغییرات کاربری اراضی کشاورزی در قزوین مجاز بوده و می‌توان گفت روزانه یک هکتار از زمین‌های اراضی کشاورزی قزوین کاسته می‌شود.

این مسؤول با اشاره به اهمیت حفظ زمین های کشاورزی بر برخورد با متخلفان تأکید دارد، اما جمعه گذشته بود که آیت‌الله عابدینی در نخستین نماز جمعه مردادماه شهر قزوین با مواضعی سخت و تند مسؤولانی را که در زمین‌خواری هفت‌سنگان دست داشته‌اند مورد خطاب قرار داده و به آنها هشدار داد که اسامی متخلفان را اعلام می‌کند، اما این صحبت‌ها که هشداری صریح نسبت به متخلفان بود، تاکنون پاسخی از سوی مسؤولان نداشته است.

آیت الله عابدینی امام جمعه قزوین در خطبه‌های نمازجمعه قبل می‌گوید: «برخی مسؤولان قزوینی در قضیه زمین‌خواری آلوده شده که به آنها نصیحت می‌کنیم اگر دست از اقدامات خود برندارند، آنها را به مردم معرفی کرده و اسامی‌شان را اعلام می‌کنیم، چرا که گلوله‌های امام جمعه مشقی نیست».

امام جمعه قزوین در این خطبه‌ها خطاب به استاندار و همچنین شورای شهرسازی می‌خواهد تا تصرف زمین‌های کشاورزی را به سودجویان ندهند و دوباره بر حفظ اراضی کشاورزی استان تأکید می‌کند.

بعد از این صحبت‌ها بود که اقشار مختلف دانشجویی و همچنین دلسوزان به موضوع زمین‌خواری در قزوین پرداخته و مطالبات نماینده ولی فقیه در قزوین را فریاد زدند. در یکی از این اظهارنظرها دبیر حزب مؤتلفه اسلامی قزوین محمدحسین شفیها در یک نشست خبری ضمن درخواست از شورای شهر و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص رسیدگی پرونده زمین‌خواری هفت‌سنگان عنوان می‌کند حزب مؤتلفه از صحبت های امام جمعه قزوین دفاع کرده و پیگیری این موضوع را وظیفه خود می‌داند.

وی با اشاره به ۹۸ قطعه زمین که در هفت‌سنگان جزو اراضی کشاورزی است، یادآور می‌شود: متأسفانه این زمین‌ها توسط برخی خواص خریداری و در حال تغییر کاربری است که لازم است به این موضوع رسیدگی شود.

این فعال سیاسی از شورای شهر به عنوان یک نهاد نظارتی بر شهرداری سؤال می‌پرسد که آیا ساخت و سازها در هفت‌سنگان با نظارت قانونی صورت گرفته و یا مالکان این زمین‌ها جزو مستمندان هستند که استاندار قزوین پیاپی به فکر تغییر کاربری این زمین‌هاست؟.

شفیعی‌ها یادآور می‌شود: متأسفانه مالکان بسیاری از این ۹۸ قطعه جلسات زیادی را با حضور مقامات استانی و مسؤولان دیگر انجام داده‌اند تا تغییر کاربری آن انجام شود در صورتی که بسیاری از افراد نیازمند در انتظار تنها یک سرپناه هستند ولی مسؤولان استانی به جای رسیدگی به مسائل دارای فوریت و ضرورت به برگزاری جلسات پیرامون این ۹۸ قطعه زمین پرداختند.

اما این موضوع به اینجا ختم نشد و در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته قزوین نیز آیت‌الله عابدینی باز هم موضوع زمین‌خواری را مطرح می‌کند و به مردم می‌گوید متأسفانه مدیران ارشد استان در قبال زمین‌خواری هفت‌سنگان سکوت کرده و اقدامی انجام نداده‌اند. این گله یک هفته امام جمعه قزوین جای تأمل دارد.

اما موضوع زمین‌خواری هفت‌سنگان یک بار در مجلس نهم نیز مورد بررسی قرار گرفته بود و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز سال گذشته تصویب و ابلاغ می‌کند که تغییر کاربری اراضی کشاورزی هفت‌سنگان قانونی نیست و مجوز تغییر کاربری صادر نمی‌کند.

بعد از این مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی در استان قزوین مخالف ابلاغیه شورای عالی معماری و شهرسازی، مجوز ساخت و ساز صادر می‌کند.

اما نکته قابل توجه در این مسیر خودداری برخی مدیران استان از امضای این مصوبه و همچنین امضای مصوبه تصرف زمین‌ها توسط برخی دیگر از مدیران استان است.

این سؤال مطرح می‌شود که چرا با وجود مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر عدم وجاهت قانونی زمین‌های هفت‌سنگان، عده‌ای با تلاش‌های پنهانی و پشت پرده برای گرفتن مجوز ساخت‌وساز اقدام کرده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار