مدیرکل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: 50 درصد از کل بارش باران در این استان تبدیل به شور شده و به دریا می‌ریزد.
کد خبر: ۲۸۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶ 19 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، عبدالحمید حمزه‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 50 درصد از کل بارش باران در استان هرمزگان به علت عبور از گنبدهای نمکی تبدیل به رواناب‌های شور می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در استان هرمزگان بیش از 80 گنبد نمکی در مناطق مختلف وجود دارد، افزود: این وضعیت موجب شده تا امکان استفاده از رواناب‌ها برای تأمین مستقیم آب شرب مورد نیاز مردم در مناطق روستایی فراهم نباشد و لذا به سمت ایجاد آبشیرین‌کن‌هایی با ظرفیت‌های مختلف برای آبرسانی به مجموعه‌ای از چند روستا حرکت‌ کرده‌ایم.
 
مدیرکل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اضافه کرد: در گذشته میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی با تغذیه آن برابری می‌کرد و میزان بارش نزولات آسمانی قابل توجه بود به طوری که در استان هرمزگان دشت‌های آبشیرین خوبی نظیر دشت کهورستان و دشت حمیران و ... را شاهد بودیم اما وضعیت به تدریج با بروز خشکسالی تفاوت کرده است.
 
حمزه‌پور خاطرنشان کرد: سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته و متأسفانه دشت‌های پرآب هرمزگان به تدریج شور شده‌اند و راهی جز استفاده از آبشیرین‌کن‌ها برای تأمین آب شرب مورد نیاز مردم باقی نمانده است و از دیگر سو در بخش کشاورزی نیز به تدریج استفاده از آبشیرین‌کن‌های کشاورزی برای پرورش و تولید محصولات کشاورزی هستیم.
 
وی ادامه داد: در شهرستان بندرلنگه تاکنون 10 آبشیرین‌کن روستایی ساخته و به بهره‌برداری رسیده است که هر کدام بسته به ظرفیت و نوع آبشیرین‌کن‌ها، 20 تا 40 روستا را تغذیه می‌کنند و در بسیاری از مناطق نیز امکان تأمین آب به طور 24 ساعته برای روستانشینان فراهم شده است.
 
مدیرکل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: با توسعه دانش ایجاد دستگاه‌های آبشیرین‌کن در کشورمان و ارتقای توان نگهداری آنها، امکان استفاده از این قابلیت‌ برای مهار خشکسالی در استان‌های ساحلی افزایش یافته است و می‌توانیم این رویه را در کل استان به تدریج رونق دهیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار