کد خبر: ۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱ 05 February 2015

به گزارش تابناک و به نقل از شهرآرا،«شبکه ملی زیارت را در آینده راه‌اندازی خواهیم کرد.» این وعده را دیروز معاون امور مجلس و استان‌های صداو‌سیما در مشهد مطرح کرد، آن هم دو ماه پس از منتفی‌شدن موضوع راه‌اندازی این شبکه که با ارسال نامه‌ای از سوی حجت‌الاسلام علی نهاوندی، مدیرکل صداوسیمای خراسان‌رضوی به استانداری خراسان‌رضوی و شورای اسلامی شهر مشهد برای بازگرداندن در مجموع ٦میلیارد کمک این دو نهاد به پیشبرد روند راه‌اندازی این شبکه، رسانه‌ای شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در چند ماه اخیر نشان داده است که عزمش برای کوچک‌سازی بدنه صداوسیما جزم است تا از سازوبرگی که باعث می‌شود، ۸۵درصد بودجه این نهاد عریض و طویل به ۲۰۰۰ مدیر و ۵۰هزار کارمند تخصیص یابد، کاسته شود.

با این وجود، حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم دوباره راه‌اندازی شبکه زیارت را که مصوبه دولت قبلی بود و پیش‌تر در قالب همین راهبرد «منتفی» اعلام شد، در زمره برنامه‌های نهاد متبوعش عنوان می‌کند و با قید «قطعا»، وعده ایجاد آن را می‌دهد.

مسئولان استانی به ایجاد شبکه ملی زیارت کمک کنند

این مقام مسئول، راه‌اندازی شبکه ملی زیارت را نیازمند تحقق سه مولفه دانست و در گفتگو با شهرآرا عنوان کرد: راه‌اندازی چنین شبکه‌ای متضمنِ پیش‌تولید در امر محتواست که البته تنوع در نوع تولیدات هم باید مدنظر قرار گیرد و بر همین اساس باید آرشیو گسترده‌ای از برنامه‌های مستند، نمایشی و انیمیشن تامین شود که اقدامات لازم در این بخش در حال انجام است.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم با بیان اینکه برنامه‌های یک شبکه ملی که قرار است در حوزه معرفت‌افزایی و ترویج فرهنگ زیارت فعالیت کند، باید از غنای بسیاری برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بخش زیارت در شبکه استانی صداوسیمای خراسان‌رضوی مقدمه‌ای برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت است.

وی «تامین زیرساخت‌ها» و «تبدیل‌شدن به یک شبکه با برند ملی یا حتی بین‌المللی» را دو مولفه دیگر راه‌اندازی شبکه ملی زیارت عنوان کرد و افزود: همچنین انتقال سیگنال‌های شبکه ملی زیارت از مشهد به تهران و پس از آن انتقال به سراسر کشور، نیازمند زیرساخت‌هایی فنی و تجهیزات گسترده‌ای است.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی بر ضرورت همکاری مسئولان استانی برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت تاکید کرد و ابراز داشت: به محض فراهم‌شدن مقدمات و ایجاد زیرساخت‌های لازم، شبکه ملی زیارت راه‌اندازی خواهد شد.

استقلال رسانه‌ای یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است

اما معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که دیروز به بهانه مراسم رونمایی از آثار فاخر تلویزیونی و افتتاح بخش «زیارت» شبکه استانی خراسان‌رضوی، میهمان مشهدی‌ها بود؛ در سخنانی اظهار کرد: رسیدن به استقلال رسانه‌ای از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بود و با وجود همه توطئه‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که دشمنان علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند؛ اما خوشبختانه امروز ما در حوزه تکنولوژی رسانه‌ای به یک استقلال کامل دست پیدا کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران حقایق براساس داشته‌های فرهنگی خود و به‌گونه‌ای که هست، منعکس می‌شود؛ درحالی‌که از این منظر بسیاری کشورها وابسته به بنگاه‌های خبری استکبار هستند که قطعاً برای تأمین منافع خود به تنظیم و انعکاس رویدادها، سخن‌پراکنی می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما باید به جایی برسیم که در پخش شبکه‌های ملی، به آثار غربی نیازی نداشته باشیم؛ بلکه آثار خودمان را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه شبکه خراسان‌رضوی در بین دیگر شبکه‌های کشور پیشرو است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مقرر شده بود تا شبکه ملی زیارت راه‌اندازی شود؛ اما به‌دلیل اینکه ابتدا باید محتوای لازم برای این شبکه تولید شده و زیرساخت‌های لازم آماده شود، راه‌اندازی این شبکه به تعویق افتاد.

برطرف‌شدن نیاز معنوی زائران با راه‌اندازی بخش زیارت شبکه استانی

استاندار خراسان‌رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی متکی به ارزش‌های دینی و اسلامی است، گفت: رسانه ملی در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی، دوران هشت سال دفاع مقدس و تمام برهه‌های سرنوشت‌ساز تاریخی به‌عنوان محور تعامل مردم و نظام، زمینه نهادینه‌کردن ارزش‌های اسلامی در جامعه را فراهم کرده است.علیرضا رشیدیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با وجود اینکه قرار بود شبکه ملی زیارت راه‌اندازی شود؛ اما به دلیل سیاست‌های مدیریت جدید صداوسیما این مهم مقرر نشد که البته امیدواریم راه‌اندازی بخش «زیارت» در شبکه استانی صداوسیمای خراسان‌رضوی بتواند بخشی از نیاز معنویی زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) را برطرف کند.

وی با تاکید بر ضرورت غنا بخشیدن به محتوای برنامه‌های فرهنگی و توجه به نیاز مخاطبان در ساخت برنامه‌های تلویزیونی تصریح کرد: باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، علمی و مذهبی موجود در استان، زمینه مشارکت فرهیختگان در ساخت برنامه‌هایی با غنای فراوان فراهم شود.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به ضریب بهره‌مندی شهرستان‌های خراسان‌رضوی از پوشش شبکه دیجیتال خاطرنشان کرد: هنوز برخی مناطق استان تحت پوشش شبکه دیجیتال قرار نگرفته است که امیدواریم در آینده نزدیک نفوذ این شبکه در شهرستان‌ها و روستاهای استان به صددرصد برسد و تمامی هم‌استانی‌هایمان بتوانند از برنامه‌های شبکه استانی با کیفیت خوب استفاده کنند.

رشیدیان ابراز امیدواری کرد: مدیران صداوسیمای جمهوری اسلامی در کنار راه‌اندازی بخش زیارت شبکه استانی خراسان‌رضوی، پخش برنامه‌هایی برای نهادینه‌کردن فرهنگ رضوی و پوشش زنده برنامه‌های حرم رضوی توسط شبکه‌های ملی را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

بخش زیارت شبکه استانی به‌مدت ٤ ساعت روی آنتن می‌رود

مدیرکل صداوسیمای خراسان‌رضوی با اشاره به رونمایی از بخش زیارت شبکه استانی صداوسیما اظهار کرد: این بخش از برنامه‌های شبکه استانی خراسان‌رضوی با شعار «زیارت پنجره‌ای به آسمان ولایت» و با رویکرد ایجاد فضای معنوی، تبیین احکام و مفاهیم مذهبی، آداب زیارت و سفر و همچنین معرفی اماکن گردشگری هر روز از ساعت ١٠:٣٠ به مدت ٤ ساعت پخش می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نهاوندی تصریح کرد: اهدافی که در بخش زیارت پیگیری می‌شود در واقع برای رسالتی است که برای شبکه ملی زیارت تعریف شده بود که متأسفانه محقق نشد.

وی با اشاره به رونمایی از ٤٥ عنوان اثر فاخر تولید سیمای مرکز خراسان‌رضوی اظهار کرد: از جمله این آثار، فیلم سینمایی زندگی‌نامه فضل‌بن‌شاذان با عنوان «ستاره شرق» و فیلم «فرزانه» با موضوع اشتیاق فطری و باطنی یک دختر نوجوان در پاسداشت مقوله عفاف و حجاب است.

تولید ٤٠٠ دقیقه انیشمین در مرکز صداوسیمای خراسان‌رضوی

نهاوندی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مراکز صداوسیمای برخی استان‌ها به‌دلیل محدودیت‌های مالی، تولید انمیشن را متوقف کرده‌اند؛ اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تاکنون ٤٠٠ دقیقه انیشمین در مرکز صداوسیمای خراسان‌رضوی تولید شده است و این رقم تا پایان امسال به ٩٠٠ دقیقه خواهد رسید.

وی اظهار کرد: تهیه ٤٠ اثر موسیقی در سبک‌های مختلف که مجوز پخش از شبکه‌های سراسری را دریافت کرده‌اند و همچنین تهیه ٩ طرح پژوهشی و تحقیقاتی از دیگر تولیدات مرکز صداوسیمای خراسان‌رضوی در سال جاری هستند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان‌رضوی از افتتاح استودیو خبر شبکه استانی صداوسیمای خراسان‌رضوی با فناوری و دکور جدید خبر داد و ابراز داشت: از این پس و با تغییر سیستم MPG2 به MPG4 تمامی مخاطبان شبکه استانی خراسان رضوی که از طریق ماهواره برنامه های این شبکه را دنبال می کنند باید از دریافت کننده HD استفاده کنند.

وی گفت: با تکمیل پروژه دیجیتال در شهرستان های مشهد، کاشمر، داورزن، بخش سرولایت، شهر بار، بخش صالح آباد، مزداوند، شهر طرقبه و روستاهای اطراف، ٩٥درصد از استان تحت پوشش شبکه دیجیتال قرار گرفته که از این حیث در بین مراکز استان ها رتبه نخست کشوری را داریم.

نهادی ابراز داشت: در مجموع برای اجرای پروژه های افتتاحی صدا و سیمای خراسان رضوی در دهه فجر، ٥٨ میلیارد و ٦٧٠ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار