همزمان با تجلیل از پیر غلامان حسینی؛
همزمان با تجلیل از پیر غلامان حسینی، پانزدهمین همایش استقبال از ماه محرم در مسجد جامع اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۳۰۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰ 28 September 2016
به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل، در این مراسم که با استقبال پرشور اهالی حسینی اردبیل و به همت شورای شهر ، شهرداری اردبیل و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و با مشارکت محلات ششگانه اردبیل برگزار شد ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ، مدیر کل تبلغات اسلامی استان ، فرماندار ، شهردار ، فرماندهان نظامی و انتظامی اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر مسئولان حضور داشتند.
 
در این مراسم از آقایان حاج حسین جلیلی ، حاج غفور شایان ، حاج غلام صبور ، حاج التفات بشارتی اصل ، حاج خداداد مناف زاده ، حاج رسول ناصر آزاد و حاج موسی نونهال به عنوان پیرغلامان و پیشکسوتان عرصه مداحی و برگزاری آیین های حسینی بعد از ده ها سال خدمت در هیات حسینی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.
 
شهردار اردبیل در این همایش به عشق  و محبت اردبیلی ها به خاندان عصمت و طهارت به ویژه امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) اشاره کردو افزود؛ سرچشمه این عشق  و محبت بی پایان مرام و اندیشه حسینی است که همه باید شناخت کاملی به آن داشته باشند.
 
لطف الهیان با بیان اینکه باید از این میراث عظیم و معنوی پاسداری کرد و با شناخت راه و مسیر عزاداری سیدالشهداء (ع) سال به سال به عظمت ، شور ، حرارت و عقلانیت محافل حسینی بیافزاییم و افزود : شهر اردبیل از دیر باز ام القرای تعزیه و عزاداری امام حسین (ع)و یاران با وفایش بوده که در طول تاریخ این دیار به پایتخت حسینیت و کربلای ایران شهرت عام وخاص یافته است.
 
وی تصریح کرد؛ شهرداری و شورای شهر اردبیل برای پانزدهمین سال متوالی در تدارک این برنامه با همکاری روءسای محلات و هیات امنای مساجد ورود پیدا کرده و امیدواریم برگزاری این همایش مقدمه ای بر برپایی مجالس و محافل حسینی باشد که همه ساله در شهر اردبیل برگزار می شود و میهمانان متعدی از استانهای مختلف و حتی خارج از کشور در این محافل حضور پیدا می کنند.
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: در دین ما بزرگ دینمان حضرت ختمی مرتبت به امام حسین (ع) عنایت خاصی داشته اند و خود آن حضرت برحسین(ع) عزا نگه داشته اند و همواره بر گریه و عزای حسین(ع) و تکریم شخصیت سیدالشهداء توجهی جدی و عمیق داشته است ، از این رو عزای حسین (ع) جایگاه خاصی پیدا کرده است. امر حسین(ع) بسیار در دین ما تاکید شده است و تاثیر فکر آن حضرت در مسیر، سرنوشت و حیات دین ما فوق العاده است.
 
آیت الله عاملی با اشاره به اینکه طبق روایات یک قطره اشک برحسین(ع) آتش جهنم را خاموش می کند و گریه برای حسین از صوابی خاص برخوردار است که عقل از آن در حیرت است، افزود: قطعا در این مساله اثر عظیمی نهفته است که بر آن بسیار تاکید شده است. تاکید شرع همواره از اثر آن آغاز می شود و تاکید ائمه معصومین برای گریستن در عزای امام حسین (ع) هم نشان از تاثیر آن دارد و آداب شکلی، نماد ، وسیله و طریقی برای رسیدن به محتوای آن است که اگر ما برشکل اهتمام بورزیم و از روح قضیه و محتوای مسئله غافل شویم با حسین و مرام او بیگانه خواهیم شد و تاکید کرد: گریستن و عزاداری برای این است که بتوانیم مرام حسین را زنده نگه داریم ، گریستن هدف نیست وسیله احیاست و عزاداری طریقی برای رساندن ما به اصل و محتوای مسئله است. اگر قرار باشد ما به عزاداری با موضوعیت نگاه کنیم ، مناسک گرا شده ایم و مناسک عزاداری را اجرا کرده ایم بدون اینکه بدانیم خروجی این عزاداری چه خواهد بود.
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود؛ حق حضرات معصومین طبق آیات واحادیث " حق ولایت ، حق اطاعت و حق مودت " است و بیان کرد؛ مجلس امام حسین (ع) مجلس معرفت  و ارادت است ، مجلس عشق و سرسپردگی به حسین و مجلس تزکیه است و مجلس حسین(ع) را مجلس ادای حق دانست و تاکیدکرد؛ حضور در مجالس عزای امام حسین (ع) بدون اطاعت و پیروی ، عشق بدون غیرت است و لازمه عشق به ائمه اطهار را اطاعت و پیروی عنوان کرد.
 
آیت الله عاملی تصریح کرد ؛ شایسته است هر سال برای محرم یک شعار تعیین شود و خواستار این شد تا هر سال یک شعار نصب العین قرار داده شود و شعار امسال را بخشی از زیارت عاشورا اعلام کرد. ایشان شعار امسال را " و امری بامرکم متبع " اعلام کرد وتاکید کرد ؛ عزاداری امسال با این محور برگزار خواهد شد و از عزاداران حسینی خواست تا محتوا و مفهوم شعار را در رفتار و کردارشان به خوبی مراعات نمایند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به استفاده از روحانیت در محافل و مجالس سوگواری سالار شهیدان تاکید کرد و افزود: تکلیف ما تنها با عزا تمام نمی شود و باید از حضور و علم روحانیت در چنین مجالسی استفاده شود و محافل سوگواری با حضور روحانیون  مجالسی توام با شعور و شناخت و معرفت باشد.
 
دکترعاملی همچنین اقدام یکی از کشورهای همسایه ، مبنی بر جلوگیری از نصب پرچم های سیاه بر سردرها و ممنوعیت خروج بیرق های عزا از مساجد ، به بهانه نقض استقلالشان را حسین ستیزی دانست و این تصمیم را جنگ با حسین عنوان کرد و افزود؛ در جایی که حکومتی از مدرسه حسین درس شجاعت نگیرد ، نمی تواند استقلال خود و خاکش را حفظ نماید ، هرکس به جنگ حسین برود بنا به گواه تاریخ و عقل محکوم به شکست است.
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار کرد؛ بزرگترین هنر حسین (ع) اصلاحات است و امام حسین اصلاحات را از حاکم شروع میکند.تاکید بر رهبریت صالح جامعه اسلامی به عنوان یکی از اصول قیام امام حسین (ع) و پیام مهم عاشورا است و ضرورت دارد که شایسته ها بر سرکار آمده و مدیریت کنند.
 
ایشان در پایان از برگزارکنندگان مجالس سوگواری و هیئات های مذهبی و شرکت کنندگان در این محافل و عزاداران حسینی خواست تا با رعایت شئونات و پرهیز از هرگونه انحراف و رفتارهای نادرست ، تلاش برای عزت دادن به عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) ، امر به معروف و نهی از منکر و سعی برای عرفی نکردن شخصیت امام حسین (ع) با تمام توان برای برپایی عزاداری پرشور توام با شعور و معرفت حسینی تلاش کنند.
 در این مراسم شعرا و مداحان اهل بیت به مداحی و شعرخوانی پرداختند و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت و مکتب حسین(ع) در آستانه ماه محرم در سوگ امام شهیدان گریستند.
 


































اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار