پس ازبازدید مشترک کارشناسان : مرکز بهداشت غرب اهواز ، نماینده دادستان ، اتاق اصناف ، نیروی اماکن انتظامی و شهرداری از قهوه خانه و سفره خانه ها در تاریخ 6/7/95 ، دو باب سفره خانه غیر مجاز و کاملا غیر بهداشتی در منطقه سید خلف، پلمپ و 125 جام قلیان کشف و معدوم گردید .
کد خبر: ۳۰۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 29 September 2016
مهندس مهرداد شریفی –رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با اعلام این خبر، ضمن تاکید بر اطلاع رسانی صحیح  و علمی به مردم در مورد زیانهای ناشی از مواد دخانی ، افزود: افزایش مصرف قلیان در جامعه، خطری جدی برای سلامت نسل جوان و فعال جامعه است و تاسف بار تر آنکه سلامت نسل آینده را نیز تهدید می کند ؛ نسلی که پیش از آنکه قدرت انتخاب و تصمیم گیری داشته باشد، قربانی شده است!

شریفی، ادامه داد: بیشترین اثر مواد دخانی  بر جنین، در سه ماهه دوم و سوم بارداری است، که می تواند  رشد اندام های جنین را  مختل کند و منجر به عقب ماندگی گردد. وی تصریح کرد: در زنان، كشيدن سيگار، مي‌تواند منجر به نازايي و ايجاد مشكلاتي حين بارداری شود.زناني كه سيگار مي‌كشند بيشتر دچار نازايي، بارداری خارج رحمي، سقط خود به خودي و مرده زایی می شوند . وی ، احتمال ناتواني جنسي در مردان سيگاري را  حدود دو برابر بيش از مردان غير سيگاري عنوان کرد و افزود: البته فراموش نکنیم که خطرات و عوارض یاد شده برای افرادی که دود ثانویه* و ثالثیه** استنشاق می کنند هم وجود دارد. رییس مرکز بهداشت غرب اهواز، تصریح کرد: دخانيات، خطر انواع سرطان‌ها را افزایش می دهد  كه سرطان‌هاي سر و گردن، سرطان‌هاي دستگاه ادراري (مانند مثانه و كليه)  و سرطان خون از جمله آنها ست .

وی افزود: در  قليان ،400 ماده سمي و سرطان زا وجود دارد . تنباكوهاي ميوه اي علاوه بر اين 400 نوع سم ، مواد زیان آور تری دارند كه از پوست ميوه تخمير شده با مواد افزودني تهيه مي‌شوند و مي‌توانند باعث آلرژي، آسم و حساسيت شوند .

شریفی تاکید کرد : هروعده قليان معادل 100-50 نخ سيگار است. با توجه به اینکه زمان قلیان کشیدن، طولانی تراست،  يك بار استفاده از قليان،  ده‌ها برابر يك سيگار، دود ، گاز و مواد سمی وارد ريه مي كند .

 وی،  انتقال عفونت سل، ويروس تبخال، ميكرب هليكوباكترپيلوري( عامل زخم معده) ،هپاتيتA ، ويروس‌هاي عامل عفونت‌هاي تنفسي و سرماخوردگي و بيماري‌هاي روده اي از جمله  بيماري‌هايي بیان کرد كه از طريق مصرف قليان مشترك انتقال مي‌يابد .

شریفی در پایان، خاطرنشان کرد: برای تحقق  جامعه ی سالم بدون دخانیات، نخستین قدم، فرهنگ سازی و ارتقای دانش عمومی است که منجر به انتخاب آگاهانه شیوه زندگی سالم گردد و گام بعدی ، جایگزین کردن یک اشتغال مناسب به جای فروش قلیان و سایر مواد دخانی است . وی تاکید کرد که برای این امر، برنامه ریزی ، جلب مشارکت مردم ، نهادها و سازمانها و پایش مستمر برنامه ، ضروری است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار