بخش حمل و نقل جاده‌ای علی‌رغم رشد چشمگیر حمل و نقل ریلی و هوایی و دریایی همچنان سهم بزرگی در جابجایی کالا در کشورمان دارد و این نقش مهم ضرورت نگاه علمی به این حوزه را دو چندان ساخته است.
کد خبر: ۳۰۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 29 September 2016

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از فارس، حمل و نقل مقوله مهمی در توسعه همه‌جانبه و متوازن در تمامی کشورهاست، به طوری که مهم‌ترین زیرساخت برای رساندن امکانات و ابزار پیشرفت به یک منطقه، زیرساخت‌های حمل و نقلی به شمار می‌رود.

کهن‌ترین شکل حمل و نقل نیز در سراسر جهان حمل و نقل جاده‌ای است و بدون وجود حمل و نقل و ابزار و ادوات آن، هیچ تحرکی شکل نگرفته و هیچ برنامه‌ای قابل تحقق نیست و علی‌رغم رشد چشمگیر صنعت هوایی، ریلی و دریایی در سراسر جهان بخصوص در دهه‌های اخیر، همچنان حمل و نقل جاده‌ای سهم بیش از 85 درصدی خود را از کل جابجایی کالا و خدمات در جهان حفظ کرده‌ است.

اهمیت این حوزه به اندازه‌ای است که بسیاری از کشورها درصدد ایجاد نگاه تخصصی به این بخش برآمده‌اند و جهت‌گیری دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خویش را بر این مهم متمرکز ساخته‌اند تا بتوانند از ابزار علمی برای بهبود تمامی بخش‌ها و حوزه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا از تکنولوژی در ساخت خودروها گرفته تا بروزرسانی روش‌های مدیریت بر زیرساخت‌ها و ... بهره بیشتری بگیرند.

در کشورمان نیز آمارها حکایت از نقش پررنگ حمل و نقل جاده‌ای در توسعه و پیشرفت کشور دارد و اهمیت نگاه علمی به این حوزه به اثبات رسیده و گام‌های مطلوبی در این راستا در حال برداشته شدن است.

نگاهی به تجربه جهان در زمینه حمل و نقل و پیشرفت‌های آنان در این عرصه سبب شده تا مدیران بخش حمل و نقل کشور نیز در سطوح مختلف به دنبال توسعه علمی این بخش بوده و راه‌های رشد این حوزه مهم را در مراکز آموزشی و تحقیقاتی جستجو و راه‌های پژوهش در این زمینه را بیش از پیش بگشایند و خود در این زمینه پیشقدم شوند.

همچنان 90 درصد از کل جابجایی‌ها در کشورمان از طریق جاده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: سهم بخش حمل و نقل جاده‌ای از کل جابجایی‌ها در کشورمان حدود 90 درصد است و این میزان در دنیا نیز قالبا به همین نسبت وجود دارد و به همین دلیل تقویت نگاه علمی به اجزای مختلف اثرگذار در حوزه حمل و نقل جاده‌ای اهمیت بسیار فراوانی یافته است.

علیرضا مجرد با بیان اینکه در حال حاضر در کشورمان بیش از 86 هزار کیلومتر راه وجود دارد، افزود: این جدای از 128 هزار کیلومتر راه روستایی است که در مجموع سالانه بیش از 5008 میلیون تن کالا از طریق این زیرساخت‌ها جابجا می‌شود.

وی عنوان کرد: وجود 696 راهدارخانه، 236 پاسگاه پلیس، 4006 پایگاه امداد و نجات و 1325 پایگاه اورژانس جاده‌ای که با سرمایه‌گذاری دولت در این زیرساخت‌ها صورت گرفته، نشانه اهمیت این بخش در کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان با اشاره به فعالیت 83 هزار وسیله نقلیه عمومی و 353 هزار وسیله نقلیه باربری و 592 هزار راننده در جاده‌های کشورمان خاطرنشان کرد: ابعاد و گستردگی حوزه حمل و نقل به گونه‌ای است که همه موضوعات و مسائل جامعه را به نوعی با خود مرتبط کرده است و لذا اهمیت نگاه علمی به این بخش و توسعه علمی این حوزه را صدچندان ساخته است.

مجرد اولین گام مطلوب در این زمینه را هدایت مراکز علمی و آموزشی کشور به سمت و سوی کار بر روی بخش حمل و نقل و تحقیق و پژوهش در این زمینه عنوان کرد و گفت: برای اولین بار در کشور رشته تحصیلی حمل و نقل در آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس و در پایه دهم مدرسه دارالفنون شکل گرفت که سرآغازی بر یک حرکت بزرگ در کشور برای راه‌اندازی رشته‌های مختلف مرتبط با حوزه حمل و نقل در مدارس و دانشگاه‌ها است که افق روشنی از کار و تلاش در این عرصه را نشان می‌دهد.

وی تلاش برای کاربردی سازی علوم در مدارس و دانشگاه‌ها و ایجاد ارتباط میان صنعت حمل و نقل با مراکز آموزشی و علمی را از دیگر دستاوردهای ایجاد این رشته تحصیلی عنوان و تصریح کرد: همکاری آموزش و پرورش استان هرمزگان در این زمینه از یک سو و مشارکت اداره کل حمل و نقل در این زمینه سبب شده تا انگیزه خوبی میان دانش‌آموزان رشته حمل و نقل در گام ابتدایی برای راه‌اندازی این رشته وجود داشته باشد که امیدواریم این حرکت با جدیت هر چه بیشتر ادامه یابد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان به اسناد بالادستی نظام در زمینه توسعه اقتصادی کشور اشاره و جایگاه حمل و نقل را در این عرصه بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: رسالت سنگینی بر دوش بخش حمل و نقل کشور بخصوص در حوزه حمل و نقل جاده‌ای قرار دارد که با نگاه علمی به این عرصه و تقویت سرمایه‌گذاری مردم می‌توان این رسالت مهم را به انجام رساند. 

هرمزگان استان کم‌نظیری در حوزه حمل و نقل بشمار می‌رود

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان این که استان هرمزگان در زمینه حمل و نقل در همه اشکال آن در کشور استان کم‌نظیری است، افزود: هرمزگان دارای هر 4 نوع حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی است و وجود بنادر فعال و مهمی نظیر بندرشهید رجایی و بندرشهید باهنر و بندر لنگه موجب شده تا در زمینه ثبت تعداد تردد در محورهای مواصلاتی استان شاهد ثبت رکوردهای روز افزون باشیم و این موضوع سبب شده تا همواره تقویت نگاه علمی به عرصه حمل و نقل در استان هرمزگان مورد توجه باشد.

ستار هاشمی به سهم بالای حمل و نقل جاده‌ای در هرمزگان در جابجایی کالا از بنادر استان اشاره و عنوان کرد: بندرعباس یکی از اصلی‌ترین کانون‌های حمل و نقل کشور بوده که نقش آن در اقتصاد ملی همواره مورد توجه قرار داشته است.

وی افزود: شمار شاغلان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز بسیار بالاست و این بخش بیش از 592 هزار راننده را در قالب بیش از 7 هزار شرکت حمل و نقلی به طور مستقیم تحت اشتغال دارد و هزاران شغل غیر مستقیم نیز در حوزه‌های وابسته به آن ایجاد شده که در مجموع بخش پررونقی را بوجود آورده است که برای نقش‌آفرینی مطلوب در دهه پیش‌رو به روش‌های علمی هر چه بیشتری در این بخش برای ایفای نقش بهتر در اقتصاد و پیشرفت و توسعه کشور نیاز داریم.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان ادامه داد: رشته حمل و نقل یک رشته پرجاذبه برای دانش‌آموزانی خواهد بود که در پایه دهم مدرسه دارالفنون بندرعباس در سال جدید تحصیلی، آغاز شده است و بدون شک بسیاری از فعالان حوزه حمل و نقل تمایل دارند تا فرزندان‌شان در این رشته تحصیل کنند و این افق روشنی را در برابر دانش‌آموزان این رشته قرار می‌دهد و باید تلاش کنیم تا در دانشگاه‌های استان نیز این رشته را با سرفصل‌های علمی مشخص ایجاد کنیم تا امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان علاقمند به رشته حمل و نقل در دانشگاه‌های استان نیز فراهم شود.

هاشمی با اشاره سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب توسعه جمعیتی مناطق جنوبی و ساحلی کشور، یکی از محورهای موثر در این توسعه را بخش حمل و نقل دانست و گفت: همت جمعی فعالان حوزه حمل و نقل در این زمینه و ایجاد هماهنگی ساختاری میان اجزای مختلف دولتی در این بخش در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب بسیار موثر است.

بخش خصوصی مشوق توسعه علمی حوزه حمل و نقل است

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس در گفت‌وگو با فارس از اقدام هوشمندانه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان تقدیر کرد و گفت: ایجاد رشته علمی حمل و نقل یکی از نیازهای این بخش از گذشته تاکنون بوده که به همت اداره کل حمل و نقل هرمزگان محقق شده و اکنون شاهد تحصیل 30 دانش‌آموز در مقطع تحصیلی پایه دهم در این رشته هستیم که بدون شک ابتدای یک راه بلند برای آینده حمل و نقل در کشور است.

مهران نجاتی بیان کرد: هرمزگان در پیشانی حمل و نقل کشور قرار دارد و اقدامی که برای اولین بار در راه‌اندازی رشته حمل و نقل در بندرعباس شاهد بود هستیم تأکید بر نقش پیشتازی هرمزگان در این عرصه است و امیدواریم هر ساله شمار بیشتری از دانش‌آموزان متمایل به تحصیل در این رشته شوند و دانشگاه‌های استان هرمزگان نیز با جهت‌گیری مناسب در این زمینه نسبت به راه‌اندازی رشته مورد نیاز توسعه آینده استان اقدام کنند.

وی با بیان این که شرکت‌های حمل و نقل همواره از رشد و توسعه علمی این بخش در استان هرمزگان و شهر بندرعباس استقبال و حمایت کرده‌اند، گفت: نگاه علمی به بخش حمل و نقل نه تنها سبب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در آن می‌شود بلکه رشد بهره‌وری در این حوزه را بدنبال خواهد داشت که ثمرات آن متوجه اقتصاد ملی است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان رشته حمل و نقل نه تنها از توان بیشتری در جهت جذب در شرکت‌های حمل و نقل برخوردارند بلکه روحیه اشتغال‌آفرینی نیز در آنها بیش از رشته‌های نظری است و این یک نقطه قوت برای آنان بشمار می‌رود.

ایجاد رشته حمل و نقل در دانشگاه‌های هرمزگان ضروری است

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس نیز بر این اعتقاد است که باید همگام با توجه آموزش و پرورش به بخش حمل و نقل، دانشگاه‌های استان نیز به سمت ایجاد رشته حمل و نقل در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام کنند.

رضا شاکر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس افزود: اقدامات بسیار خوبی در استان هرمزگان طی چند ساله اخیز در جهت نظام‌مند کردن هر چه بیشتر حوزه حمل و نقل و ایجاد ارتباط ساختاری میان این حوزه با دیگر حوزه‌ها نظیر گمرک، نیروی انتظامی، سازمان بنادر و دریانوردی و ... از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بخش خصوصی حاضر در این بخش صورت گرفته که چشم‌انداز روشنی را در برابر فعالان حمل و نقل قرار داده است.

وی ایجاد شهرک حمل و نقل در استان را حاصل ایجاد اعتماد متقابل میان بخش خصوصی و بخش دولتی عنوان کرد و بیان داشت: نگاه علمی به بخش حمل و نقل سبب ایجاد این پیشرفت‌ها شده و راه‌اندازی رشته حمل و نقل یک نیاز برای جامعه حمل و نقل استان بود که به همت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محقق شد و با حمایت بخش خصوصی تداوم خواهد یافت و در آینده‌ای نزدیک ثمرات این تصمیمات خوب را در بدنه بخش حمل و نقل در استان نظاره‌گر خواهیم بود.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بر ضرورت حمایت صنف حمل و نقل از این حرکت علمی تأکید کرد و گفت: باید برای تقویت انگیزه در میان دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان این رشته نیز مجموعه برنامه‌های تشویقی را طراحی و اجرا کرد تا پیوند میان علم و عمل در این رشته روز به روز تقویت شود.

شاکر گفت: تکمیل شهرک حمل و نقل نگین ترابران یک ظرفیت بزرگ اشتغال برای استان ایجاد می‌کند که می‌توان اولویت در این زمینه را به فارغ‌التحصیلان رشته حمل و نقل داد و از هم اکنون نیز رایزنی با دانشگاه‌های استان را برای ایجاد رشته حمل و نقل آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: اگر به تدریج پختگی لازم در میان دانش‌آموزان این رشته ایجاد و دانشگاه‌ها نیز در این زمینه همکاری داشته باشند، می‌توان برخی مشکلات حوزه حمل و نقل را در قالب پروژه‌های پژوهشی و تحقیقی به دانش‌آموزان و دانشجویان این رشته داد و در این زمینه نیز از آنان استفاده کرد.

شاکر ادامه داد: آینده حمل و نقل استان هرمزگان در دستان جوانانی قرار خواهد داشت که با انگیزه ویژه‌ای در این بخش تحصیل و فعالیت کنند و ما نیز به عنوان شرکت‌های حمل و نقل در استان وظیفه داریم تا انگیزه در این بخش را تقویت کنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس در پایان بر ضرورت تقویت همکاری علمی این بخش با مراکز علمی استان نیز تأکید کرد.

به گزارش فارس، عزم جدی میان بخش دولتی و خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل در استان هرمزگان در زمینه توسعه علمی آن راهبردی مطلوب برای آینده این بخش بشمار می‌رود و نشان‌دهنده افق روشنی است که همدلی و انسجام بیشتری را برای ادامه این راه می‌طلبد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار