مدیر کل شیلات مازندران گفت که جمهوری اسلامی ایران تنها کشور حاشیه دریای خزر است که به صورت جدی نسبت به تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری و حفظ ژنتیکی ذخایر این دریا اهتمام دارد.
کد خبر: ۳۰۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲ 01 October 2016
حسینعلی رستمی روز شنبه: در حال حاضر تنها ایران با تشکیل گارد حفاظتی و استقرار آنان در مسیر دهانه های رودخانه های منتهی به دریای خزر از صید ماهیان خاویاری در حال تخم ریزی در این منطقه جلوگیری می کند .
فصل تخم ریزی ماهیان خاویاری از نیمه دوم اسفند شروع می شود و تا پایان اردیبهشت ادامه می یابد.
روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ایران و ترکمنستان از کشورهای حاشیه دریای خزر هستند.
مدیرکل شیلات مازندران گفت : متاسفانه دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر به این موضوع توجه ندارند و در نتیجه ماهیان خاویاری که برای تخم ریزی به دهانه رودخانه ها می روند در آن کشورها توسط صیادان غیرمجاز صید می شوند .
رستمی علت اصلی کاهش شدید ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر را بی توجهی به حفاظت از تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری در رودخانه های کشورهای حاشیه این دریا برشمرد.
وی در باره اهمیت حفاظت از دهانه های رودخانه ها توضیح داد : ماهیان خاویاری در سن 15 تا 16 سالگی به مرحله تخم ریزی می رسند و برای این کار هم به دهانه های رودخانه می روند و لازم است در این مرحله بدرستی تحت حفاظت قرار گیرند تا صید نشوند .
مدیرکل شیلات مازندران تشکیل گارد حفاظتی از دهانه های رودخانه های منتهی به دریای خزر در استان های شمالی را از دستورالعمل های شیلات کشور معرفی کرد و گفت : هر چند بسیاری از رودخانه های ایران نیز آلوده به فاضلاب های شهری ،صنعتی و کشاورزی شده است، اما با حضور نیروهای شیلات ، یگان های حفاظت آبزیان و نیروی انتظامی ، ماهیانی که برای تخم ریزی به دهانه رودخانه ها مهاجرت می کنند ، توسط صیادان غیرمجاز صید نمی شوند.
وی افزود : هم اکنون 220 نفر نیروی حفاظتی شیلات مازندران در سه نوبت کاری در مسیر دهانه های رودخانه های منتهی به دریای خزر مستقرند و حفاظت از ماهیان در حال تخم ریزی را بر عهده دارند.
مازندران حدود 130 رودخانه با شاخه های اصلی و فرعی دارد که 24 رشته رودخانه به عنوان رودخانه مهم شیلاتی محسوب می شوند.
** بازگشت به صید ماهیان خاوریاری ، شاید هیچ وقت 
مدیرکل شیلات مازندران بازگشت به صید ماهیان خاویاری در دریای خزر را در وضعیت کنونی بویژه بی توجهی دیگر کشورهای حاشیه این دریا غیر ممکن دانست و گفت : تمام کشورهای حاشیه دریای خزر باید در جهت حفظ ذخایر ژنتیکی این دریا گام بردارند.
صید تجاری ماهیان خاوریای دریای خزر از سال 2010 میلادی بر اساس توافق صورت گرفته بین روسای جمهوری این کشورها با هدف بازسازی و حفظ ذخایر به مدت پنج سال متوقف شد .
جمهوری اسلامی ایران به گفته مدیرکل شیلات مازندران تاکنون به تعهدات خود در این زمینه پایبند بوده است.
رستمی با بیان اینکه تجارت خاویار و گوشت ماهیان خاویاری دریای خزر از بین رفته است ، گفت : حفاظت از ذخایر ژنتیکی دریای خزرهزینه سنگینی دارد که دولت های کشورهای ساحلی این دریاچه باید بپردازند.
به گزارش ایرنا ، آمار سال 2010 (90 و 91 ) نشان می دهد که مجموع صید و برداشت مجاز ماهیان خاویاری پنج کشور حوزه دریای خزر 989 تن ماهی خاویاری نر و ماده و حدود 86 تن سهمیه صادرات خاویار بود.
سهم مجاز ایران در صید تجاری ماهیان خاویاری در این سال 403 تن ماهی نر و ماده (41 درصد) و 39 تن صادرات خاویار (45 درصد) بوده است.
بر اساس این گزارش ، سهم روسیه 268 تن صید ماهیان خاوریای و صادرات 23 تن خاویار و آذربایجان هم 84 تن صید و 6 تن صادرات بود.
این در حالیست که گزارش های رسمی نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در سال 76 یکهزار و 300 تن ، 87 حدود 178 تن ، 88 حدود 131 تن ، 89 حدود 93 تن و 90 حدود 80 تن ماهیان خاویاری از حوزه خزر برداشت کرد .
فیل ماهی ، ازون برون ، قره برون و شیپ از مهم ترین گونه های ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار