کد خبر: ۳۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳ 04 May 2015

به گزارش تابناک یزد جاده کنارگذر شهرهای زارچ و اشکذر یکی از طرح‌های نیمه تمام شهر یزد است که عملیات اجرایی آن از سال‌1387 آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبار امروز با گذشت 6 سال از آغاز طرح، با پیشرفت 45‌درصدی همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

شهروندان این 2 شهر به دلیل تردد و ترافیک سنگین جاده ترانزیت شمال به جنوب و عبور آن از میان این شهرها و خطراتی که متوجه ساکنان این شهرها کرده است، همواره خواستار تسریع در فرایند بهره‌برداری از این جاده بوده‌اند.

  این جاده که نقشی کارکردی در محور شمال به جنوب با پیوستن به بزرگراه خلیج فارس دارد ترافیک خودروهای سنگین و ترانزیتی را از داخل شهرهای زارچ و اشکذر به حاشیه منتقل می‌کند تا ایمنی شهروندان را افزایش دهد.

 

درخواست از وزیر راه برای تکمیل کنارگذر
«محمدصالح جوکار» نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی‌ نیز در نطق میان دستور خود در مجلس با توجه به عبور جاده مواصلاتی شمال- جنوب کشور از میان شهرهای اشکذر و زارچ و گذشت چند سال از شروع عملیات کنار گذر شهرهای مذکور، از وزیر راه و شهرسازی خواست با تخصیص اعتبار لازم از میزان تصادفات و ضایعات انسانی بکاهد.

یکی از شهروندان زارچی می‌گوید: عبور خودروهای سنگین و کامیون‌ها از داخل شهر، مشکلاتی را متوجه سلامت و ایمنی جان شهروندان به ویژه کودکان کرده است. «ابراهیم حمیدی» می‌افزاید: جاده کنارگذر شهر مدت‌هاست که در حال ساخت است اما روند تکمیل آن به کندی پیش می‌رود و به نظر می‌رسد که مسئولان، نگران سلامت جان شهروندان زارچ و اشکذر نیستند.

یکی دیگر از شهروندان زارچی هم با تاکید بر اینکه دولت باید طرح‌ها را بر اساس اهمیت آنها اولویت‌بندی کند و اعتبار آنها را تخصیص دهد، می‌افزاید: عبور ماشین‌های سنگین از داخل شهر در مسیر جاده شمال به جنوب، همواره از سوی شهروندان زارچی مورد اعتراض قرار گرفته است.
 

عبور خودروهای سنگین و  ایجاد ناامنی
«مرتضی صادقی» می‌گوید: عبور خودروهای سنگین زیرساخت‌های شهری را نیز تخریب می‌کند و هیچ اعتباری برای جبران این خسارت از سوی بهره‌برداران و حتی وزارتخانه به شهرهای در معرض آسیب اختصاص نمی‌یابد.

یکی از شهروندان اشکذری هم با تایید مشکلات امنیتی ناشی از تردد خودروهای سنگین از داخل این شهر می‌گوید: مردم شهرهای زارچ و اشکذر، مدت‌هاست که در انتظار بهره‌برداری از جاده کنارگذر هستند اما ظاهرا مسئولان برای بهره‌برداری از این جاده عجله‌ای ندارند.

«ناصر حسینی» با تاکید بر اینکه اجرای این طرح بزرگ شهری، قطعا اعتبار ملی بالایی را می‌طلبد، خواستار اختصاص اعتبار مشخص برای تکمیل طرح کنارگذر زارچ و اشکذر و سپس تکمیل سایر طرح‌های شهری می‌شود.
 

آغاز عملیات اجرایی از سال 1387
مدیر راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان می‌گوید: جاده کنارگذر شهرهای زارچ و اشکذر همراه با بزرگراه بافق در قالب یک طرح مشترک تعریف شده و مشمول دریافت اعتبار شده است.

«محسن صادقیان» می‌افزاید: عملیات اجرایی این طرح از سال 1387 آغاز شده است و پیشرفت فعلی آن نیز 45 درصد است.

وی ادامه می‌دهد: در 2 سال گذشته، اعتبار مناسبی به این طرح اختصاص نیافت و در حالی که به 45 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح نیازمندیم اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته تنها 2/7 میلیارد تومان بود.

به گفته این مسئول بودجه پیش بینی شده برای این طرح امسال 3/3 میلیارد تومان است که با این میزان اعتبار، طرح به جایی نمی‌رسد و لازم است که اعتبار این طرح در وزارتخانه افزایش یابد.

صادقیان می‌گوید: جاده کنارگذر زارچ و اشکذر در قالب بزرگراه شامل 35 کیلومتر دو بانده است که از پل الغدیر تا پل میبد طول دارد و 15 کیلومتر آن از پل الغدیر تا جاده طبس تکمیل شده است.

مسئول راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان می‌گوید: تا کنون برای ساخت این مسیر 13 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار هزینه شده و روند پیشرفت آن مطلوب بوده است.

وی می‌افزاید: محدودیت‌های اعتباری مانع از تکمیل طرح شده است و امیدواریم که با تخصیص اعتبارات بیشتر این طرح سریع‌تر به سرانجام برسد.

همشهری 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار