کد خبر: ۳۱۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹ 15 October 2016
به گزارش«تابناک یزد»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هشتم، هدف ترکیه از اشغال بخشی از خاک عراق را تجزیه این کشور خواند و گفت: امروز سیاست های صحیح از سوی جمهوری اسلامی ایران کار را به جایی رسانده که روسیه در کنار ایران قرار گرفته و به عنوان عامل اجرایی ما در منطقه فعالیت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» درباره تحولات اخیر منطقه خاورمیانه اظهار کرد: آنچه در منطقه در حال شکل گرفتن است، تحولات و تغییراتی است که مبانی گذشته را عوض می کند؛ بدین معنا که در گذشته ارتباطات خاصی بین جریانات مختلف حاکم بود که اکنون به نحو دیگری رقم می خورد.

مصر از هم پیمانی با غرب ناامید شده و به سمت روسیه چرخیده است

وی افزود: مثلا مصری که پیشتر هم پیمان عربستان سعودی بود، امروز تغییر رویکرد داده است. "مصر" از هم پیمانی با غرب تا حدود زیادی مأیوس است و اعتقاد دارد حمایت آنها از این کشور ادامه دار نخواهد بود، از طرفی بازاری توسط روسیه ایجاد شده که مصر می خواهد با نزدیک شدن به روس ها از این بازار نهایت استفاده را ببرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هشتم در ارتباط با موضوع عربستان نیز تصریح کرد: کشورهایی که راهبرد مبتنی بر عقل دارند، می دانند که رویکرد و سیاست های فعلی سعودی ها رو به زوال است و آنها در باتلاقی که برای خود در کشورهایی نظیر یمن درست کرده اند، بیشتر و بیشتر فرو می روند.

عربستان به هیچ یک از اهدافش در یمن نرسید

وی ادامه داد: عربستان با وجود همه هزینه هایی که تاکنون انجام داده و آدمکشی هایی که کرده است، نتوانسته هیچ هدفی را در یمن برای خود تأمین کند، ضمن اینکه شرایط را بدتر هم کرده است. آنها می خواستند بار دیگر رئیس جمهور معزول این کشور را به اریکه قدرت برگردانند، اما همان طور که می بینید او به رئیس جمهور معزول مستقر در عربستان تبدیل شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه امروز هیچ مدافعی برای جنایات عربستان جز معدود حامیان آنها در دنیا وجود ندارد، گفت: در مسأله سوریه و عراق هم اثبات شده که سعودی ها از عوامل جدی تربیت تروریست های تکفیری هستند. با وجود اینکه غربی ها تروریست ها را با پول عربستان به وجود آورده اند؛ امروز هر دو به دلیل خطرات ناشی از فعالیت تروریست ها برای کشورهایشان، درباره حمایت از آنها مردد هستند.

استخراج 10 میلیون بشکه نفت هم مشکلات اقتصادی عربستان را حل نکرد

به گفته وی، با وجود حمایت های مالی فراوان عربستان از تروریست ها و تلاش غربی ها برای نفوذ در منطقه از این طریق؛ هیچ یک از آنها امروز در منطقه جایگاهی ندارند. از طرفی سعودی ها با وجود استخراج و فروش روزانه 10 میلیون بشکه نفت، به دلیل سیاست های نادرست اقتصادی با مشکلات فراوانی رو به رو شده اند، تا جایی که برای پرداخت حقوق کارمندان شان با مشکل مواجه شده اند.

این کارشناس مسائل بین المللی در عین حال تأکید کرد: از طرفی جمهوری اسلامی ایران با سیاست گذاری های عقلانی امروز توانسته یک تنه به جایگاهی برسد که جلوی این اقدامات غیر انسانی غرب و سعودی ها در منطقه خاورمیانه بیاستد و در اوج اقتدار قرار بگیرد.

هیچ حرکتی در منطقه بدون حضور ایران به سرانجام نمی رسد

وی یادآوری کرد: شرایط به گونه ای است که هیچ سیاستی و کشوری بدون حضور ایران در منطقه نمی تواند اقدامی انجام دهد و کاری از پیش ببرد. کار به جایی رسیده که روسیه در کنار ما قرار گرفته و به عنوان عامل اجرایی جمهوری اسلامی در منطقه فعالیت می کند. مصر هم با شرایطی که به وجود آمده گویا این سیاست ها را به سیاست تندروانه سعودی ها ترجیح داده است.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه محور مقاومت پیروز واقعی منطقه است و این پیروزی، یک پیروزی ماندگار خواهد بود، عنوان کرد: در این بین آمریکایی ها به جایی نخواهند رسید و کاری از پیش نخواهند برد. از سویی عربستانی ها همانطور که شواهد آن پیداست، با رسوایی تمام شکست خواهند خورد.

ترکیه بارها هستی اش را در دامن سعودی گذاشته و نتیجه نگرفته

وی با انتقاد از اتخاذ سیاست های اخیر از سوی ترکیه و تلاش آنها برای نزدیکی به سعودی ها، خاطرنشان کرد: من از ترکیه تعجب می کنم که اینچنین سیاست های لحظه ای اتخاذ می کند و به دنبال سیاست های غیر پایدار است. آنها بارها  هستی خود را در دامان عربستان گذاشته و نتیجه نگرفته اند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هشتم با بیان اینکه ترک ها در آینده شکست مفتضحانه ای خواهند خورد، اضافه کرد: اینکه ترکیه بخشی از خاک عراق را بدون هماهنگی با دولت مرکزی این کشور به اشغال خود درآورده است، نشان می دهد آنها در پس پرده توافق محرمانه ای با آمریکایی ها برای تجریه خاک عراق دارند.

اردوغان در داخل و خارج از ترکیه جایگاهی ندارد

وی گفت: اردوغان به دلیل اتخاذ چنین سیاست هایی امروز در داخل و خارج از ترکیه هیچ جایگاهی ندارد. از طرفی هم عربستانی ها و هم پیمانان آنها به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از اتخاذ سیاست های فعلی علیه محور مقاومت نتیجه ای نخواهند گرفت و در نهایت شکست خورده و پشیمان می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار