معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار فارس گفت: صادرات فارس در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه رشد 100 درصدی داشته است.
کد خبر: ۳۲۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷ 29 October 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:یدالله رحمانی اظهار داشت: اگر چه سهم استان فارس از صادرات کشور همچنان پایین است و منطبق بر ظرفیت‌های آن نیست اما مجموع تلاش‌ها در اصلاح این روند مؤثر بوده چنانکه در 6 ماهه نخست سال جاری 6 درصد رشد صادرات را نسبت به مدت مشابه شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری رشد 32 درصدی صادرات از مبادی گمرک فارس محقق شد و درمجموع 100 درصد رشد صادرات در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مقطع مشابه را شاهد بودیم که البته محصولات کشاورزی استان هفت درصد رشد داشته و دستبافت‌های فارس سه و نیم درصد رشد را به خود اختصاص داده و مصنوعات فلزی و صنایع پتروشیمی و موارد دیگر نیز رشد خوبی را شاهد بوده‌اند.

رحمانی ادامه داد: بنابر نظریه مزیت نسبی، ضمن تخصیص بهینه منابع برای تولید کالا و خدمات به منظور افزایش صادرات باید به سراغ کالاهایی رفت که بتوان آن را ارزان‌تر به بازار ارائه کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بحث صادرات نباید بدون برنامه در محصولات مختلف ورود کرد و هیچ‌کدام را به سرانجام نرساند بلکه باید با برنامه‌ریزی دقیق کالاهای دارای مزیت نسبی که امکان رقابت در بازار جهانی را دارند شناسایی و آن را تقویت کرد.

وی بیان کرد: صادرات موتور محرکه جوامع در حال رشد است و با توجه به این‌که مدت‌ها کشور ما اقتصاد تک‌محصولی داشته، توسعه صادرات ازجمله موارد مدنظر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز هست که بر این مبنا باید درون‌زایی و برون‌گرایی توأمان را مدنظر قرار داد.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: کارآمدی در تخصیص منابع منجر به پایین آمدن قیمت کالاها و افزایش صادرات می‌شود و سهم کشور از اقتصاد جهانی را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، حمایت از واحدهای کوچک و متوسط است که در طرح رونق تولید استان فارس این استان توانست با فعال‌سازی واحدهای تولیدی و حل مشکلات آنان، رتبه نخست کشور را به دست آورد.

این مسئول یادآور شد: نداشتن بازاریابی علمی یکی از مشکلات صادرات در فارس است که باید تشکل‌های صادراتی، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه و تجارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کمک کنند تا روش بازاریابی علمی به تولیدکنندگان آموزش داده شود.

وی با اشاره به این‌که در سال 94 از 650 میلیون دلار صادرات فارس فقط 185 میلیون دلار از مبادی بوده، گفت: هدف‌گذاری صادراتی فارس بسیار فراتر از سال قبل است و برای تحقق آن باید جلسات مشترک با صادرکنندگان عمده داشته باشیم تا ببینیم مسائل و مشکلات آنها چیست که از مبادی استان برای صادرات استفاده نمی‌کنند چراکه چون تا زمانی که آمار دقیق صادرات استان را نداشته باشیم نمی‌توانیم هدف‌گذاری دقیق انجام دهیم.

به گفته وی، حدود 200 میلیون دلار صادرات پتروشیمی فارس است که عمدتاً از مبادی بندرعباس انجام می‌شود و گاه البته این اقدام صادرکنندگان به سبب موانع نیست بلکه نوعی عادت است.

به گزارش فارس، استان فارس از مجموع صادرات کشور نیم درصد سهم دارد و در بین استان‌ها رتبه 23 صادرات کشور را به خود اختصاص داده است که بخشی از این آمار به صادر شدن محصولات این استان از استان‌های دیگر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار