کمبود آب مشکل بزرگ کلانشهرها در آینده است»؛ این جمله ای بود که محمد مخیر، رئیس بخش کاهش خطرپذیری بلایا در فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در بازدید از مرکز فرماندهی مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد.
کد خبر: ۳۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 09 May 2015
این در حالی است که یکی از مهم ترین راهکارها در وضعیت فعلی، می تواند تصفیه آب مصرف شده برای بازگشت به چرخه مصرف باشد.

این مورد نیز در سال های اخیر در پایتخت مورد توجه قرار گرفته و شبکه فاضلاب سراسری با رویکرد تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و فضای سبز جنوب شهر و همچنین افزایش کیفیت آب شرب در حال تکمیل است. 

البته آمار و ارقامی که از سوی مسئولان در رابطه با پیشرفت فیزیکی طرح ارائه می شود چندان با یکدیگر همخوانی ندارد اما به هرحال نکته مهم اینجاست که این شبکه باید هرچه سریع تر تکمیل شود.

شرکت فاضلاب تهران مدعی است که طرح یکپارچه فاضلاب پایتخت بیش از 55درصد تکمیل شده اما فرماندار تهران آخر هفته گذشته اعلام کرد که 45 درصد فاضلاب شهر تکمیل و به شبکه سراسری متصل شده است، در این میان سؤال این است که این شبکه چه زمانی به بهره برداری کامل می رسد؟

عیسی فرهادی، فرماندار تهران اظهار امیدواری می کند که 55درصد مابقی این طرح تا پایان برنامه 5 ساله ششم و هفتم، به پایان برسد. یعنی هنوز این سؤال باقی است که این طرح بسیار مهم که با سلامت شهروندان گره خورده است تا اواخر سال 1399به پایان می رسد یا اینکه افق تکمیل آن سال 1404است؟ البته موانع بر سر راه این طرح را نیز باید درنظر گرفت. فرهادی 3مانع مهم را در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد: نخست مشکلات اعتباری، دوم گستردگی شهر تهران به ویژه در بافت های فرسوده و سوم عدم همکاری شهروندان. به گفته وی این در حالی است که همه منابع آب موجود برای تأمین آب مورد نیاز را به کار گرفته اند؛ به طوری که سدهای طالقان، کرج، لتیان و ماملو در حوزه آب های ذخیره و آب های زیرزمینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.



*امیدواری به امتحان موفق آب

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز تکمیل این طرح را به خاطر بحران آب ضروری می داند.

رحمت الله حافظی بحران آب پایتخت را از بعد دیگری نیز مطرح می کند و آن آلودگی آب در 8منطقه تهران به خاطر نیترات موجود است. 

اینطور که وی گفت نیترات موجود در نمونه های آب شرب بیش از اندازه 50(حداکثر میزان استاندارد) بوده و بعضاً به بالای 100هم رسیده، درحالی که حداکثر نیترات استاندارد در آب شرب در کشورهای اروپایی 20است.

حافظی در عین حال با اشاره به اینکه سال گذشته نیترات آب در 8منطقه شهر تهران بالاتر از حد استاندارد بود اضافه کرد: رسانه ای شدن این مسئله سبب شد که وزارتخانه های نیرو و بهداشت با جدیت بیشتری این مسئله را پیگیری کنند. 

به گفته ی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران این مسئله در جلسه هیأت دولت مطرح شده است و وزیر بهداشت اعلام داشت که موضوع آب در سال 94در اولویت های بهداشتی قرار دارد و هیچ اغماضی در این خصوص صورت نمی گیرد. 

حافظی ابراز امیدواری کرد که پایش آب طی ماه های آتی از امتحان موفق بیرون بیاید. با وجود اینها سیدحسین هاشمی، استاندار تهران معتقد است که آب آشامیدنی پایتخت به رغم تغییر نسبت برداشت از چاه و سدهای تأمین کننده از نظر بهداشتی هیچ مشکلی نداشته و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. 

وی چندی پیش نیز گفته بود: تنها مرجع رسمی نظردهنده پیرامون وضعیت آب آشامیدنی و سایر امور بهداشتی وزارت بهداشت و درمان است و سایر نظرات تا به تأیید این وزارتخانه نرسد قابل استناد نیست و شهروندان دغدغه ای در این مورد نداشته باشند. 

محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با رد ابهامات و شبهات مطرح شده، وجود هرگونه ماده شیمیایی اعم از فنول در آب تهران را رد کرد.



*طرحی برای تبدیل تهدید به فرصت

طبق برنامه بیش از 9هزار کیلومتر احداث شبکه جمع آوری، خط اصلی و تونل فاضلاب رو در پروژه یکپارچه فاضلاب تهران پیش بینی شده است. 

این طرح با اعتباری افزون بر20هزار میلیارد تومان در دست اجراست و پیش بینی می شود با اتمام آن حدود 900هزار انشعاب به مشترکین واگذار شود. تکمیل این پروژه مزایای کیفی زیر را به دنبال خواهد داشت:

تأمین منابع آب برای آبیاری فضاهای سبز و جنگل های تهران

تبدیل تهدید به فرصت در جنوب شهر با مهار سرریز فاضلاب و استفاده برای آبیاری فضای سبز

ممانعت از حفر چاه های جذبی دفع فاضلاب

جلوگیری از آلودگی منابع آب زیر زمینی به عنوان بخشی از منابع تأمین آب

جلوگیری از مصرف خام فاضلاب برای آبیاری مزارع سبزی و صیفی جات



*مصرف 2.5برابر ایرانیان نسبت به استاندارد دنیا

به لحاظ شاخص مصرف، در دنیا جزو پرمصرف ترین کشورهای دنیا هستیم. درست یک سال پیش نیز شهردار تهران با بیان اینکه مردم ما 2.5برابر استاندارد های دنیا آب مصرف می کنند، به این نکته تأکید کرده بود. 

محمدباقر قالیباف البته آن زمان گفت: هیچ آب آشامیدنی در فضای سبز استفاده نمی شود و باید در زمینه استفاده از آب آشامیدنی به سمت درست مصرف کردن گام برداریم. فرهادی، فرماندار تهران هم اعتقاد دارد اگر تنها 10درصد در مصرف آب مدیریت صورت بپذیرد آب مصرفی یک میلیون نفر در طول یک سال تأمین شده و امسال را بدون مشکل سپری کنیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار