معاون امور دهياری‌های سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور در جلسه ای که ضمن بازدید میدانی از روستاهای شهرستان رباط کریم در فرمانداری برگزار شد گفت: توسعه همه جانبه روستا ها در گرو تغییر نگرش و دست یافتن به رویکردهای جدید و بعد گفتمان است.
کد خبر: ۳۲۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ 15 November 2016
معاون امور دهياری‌های سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور در جلسه ای که ضمن بازدید میدانی از روستاهای شهرستان رباط کریم  در فرمانداری برگزار شد گفت: توسعه همه جانبه روستا ها در گرو تغییر نگرش و دست یافتن به رویکردهای جدید و بعد گفتمان است.
دکتر سعيدرضا جندقيان با اشاره به بافت روستاهای علی آباد و وهن آباد که تمام اعضاء مشغول کار مبل سازی و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی هستند افزود: ساده ترین شکل کالبدی همین کارها است و باید از پتانسیل های خود روستاها استفاده کرد.
وی اظهار داشت: دولت یازدهم در سه ساله آخر بیش از هشت هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار به روستاهای سراسر کشور تزریق کرده ولیکن آنطور که شایسته است از این سرمایه ها استفاده نشده است باید با تغییر نگرش و ایجاد فکر خلاق و بهره گیری از نیروهای روستایی و مدیریت منابع به توسعه دست یافت.
جندقیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیرجند خاطرنشان کرد: برای توسعه دو عامل نهاد سازی و تغییر رویکردها نیازاست و باید این امر در دستورالعمل تمام مسولان قرار گیرد.
وی با اشاره به تعریف های جدید توسعه گفت: توسعه بدون سرمایه گذاری و درمان بدون بیمارستان از شعارهای جدید توسعه است که باید مد نظر قرار گیرد و لازمه آن حرکت , جهاد و مهاجرت از وضعیت گذشته است.
جندقیان افزود: مهاجرت تنها به شکل گسیل شدن از یک مکان به مکان دیگر نیست بلکه مهاجرت درونی مد نظر است و باید با تغییر فکر و نگرش و مدیریت پتانسیل ها و بروز خلاقیت انقلابی نو در بحث توسعه همه جانبه ایجاد نمود.
وی جهت روشن شدن اذهان به یک حکایت اشاره کرد و گفت: برای توسعه باید بزهای خود را بکشید و مادامی که بزهای خود را نکشید پیشرفت نخواهید کرد.
جندقیان حکایت را چنین توصیف کرد: روزی پادشاهی همراه وزیر هوشمند خود از سپاهیان به دور می افتد و در بیابان با سوسو چادری مواجه می شود به سمت آن رفته و مشاهده می کند پیرزنی با بزش در آنجا زندگی میکند .... از سوی پیرزن مورد میهمان نوازی قرار می گیرد و در بازگشت به وزیر هوشمندش می گوید برای تشکر از این پیرزن باید کاری کنیم تو کاری را پیشنهاد کن که صلاح باشد. وزیر می گوید اگر می خواهی به او لطف کنی بزش را بکش و بعد پادشاه را متقاعد کرده و بز پیرزن را می کشد..... 10 سال بعد برای بازدید از رعایا به شهر می رود و می بیند کجاوه ای هم تراز شاه در حال عبور است , چگونگی امر را جویا می شود و وقتی به کجاوه می رسد همان پیرزن را می بیند و او می گوید رسیدن به این وضعیت را به واسطه کشته شدن بز خود در بیابان به دست دو نامرد به دست آوردم  به شهر مهاجرت کردم و برای زندگی تلاش کردم و ...
وی خطاب به دهیاران و مسولان شهرستان با اشاره به حکایت فوق  تاکید کرد : برای پیشرفت بزهایتان را بکشید.
دکتر سعيدرضا جندقيان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه متمدن جامعه ای است دارای سه مولفه جمعیت, تولید و هنر باشد.
وی افزود: وهن آباد هم مدرن است و هم متمدن و جای دارد اینگونه روستاها برای الگو برداری به همه مردم و مسولان معرفی شود.
گفتنی است در این جلسه معاون برنامه ریزی و مالی اداری فرماندار نیز به بیان پتانسیلها و وضعیت روستاهای شهرستان رباط کریم پرداخت و گفت: کشت زعفران و جایگزین کردن این کشت با توجه به کم آبی و اقلیم رباط کریم یکی از پتانسیلهای قابل توجه در شهرستان رباط کریم است.
دکتر یوسف رضا ادیب زاده با بیان برخی از مشکلات و نیاز روستاها به افزایش اعتبارات تخصیصی افزود: در این شهرستان دهیاران بسیار فعال و خلاق هستند ولی با جیب خالی نمی توانند کار کنند.
وی از مسولان استانی و کشوری خواستار نگاه ویژه به شهرستان رباط کریم  جهت اختصاص بودجه های متناسب با نیازهای مردم شد و از حضور مسولان استانی و کشوری  جهت بازدید میدانی در این شهرستان تشکر نمود.
معاون عمرانی فرمانداری رباط کریم نیز در این جلسه گفت: تکمیل پروژه های عمرانی روستاهای رباط کریم  نیازمند تزریق بودجه است .
مهندس منصور سالکی افزود: یکی از مشکلات دهیاریها استیجاری بودن ساختمانهای دهیاری است و با توجه به اینکه زمین مناسب برای این امر در روستاها موجود است جای دارد اعتبارات لازم به این امر اختصاص یابد.
سالکی اظهار داشت: فقدان مکانهای ورزشی, عدم بازنگری طرح هادی, مشکلات حمل و نقل روستایی و مشکلات بهداشتی و فقدان آتش نشانی و فقدان بوستانهای روستایی از مهمترین مشکلات روستاهای رباط کریم است که جای دارد مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است در این جلسه یکی از دهیاران به نمایندگی از دهیاران 14 روستای شهرستان رباط کریم به بیان مسائل و مشکلات روستاهای رباط کریم پرداخت.
شایان ذکر است در بازدید و جلسه مقرر شد هر روستاها به ارائه طرح ها و برنامه های خود اقدام نماید و درصورت پذیرش طرحها , اعتبارات لازم به آنها اختصاص یابد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار