مدیرکل آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع اعلام کرد:
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سدسازی در ایران اشباع شده و دیگر سدسازی برای کشور ضروری نیست.
کد خبر: ۳۳۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ 16 November 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، محمد عقیقی با بیان برپایی نهضت ضد سدسازی بین تمام جوامع سبز دنیا (جوامعی که به دنبال اجرای راهکارهایی برای کاهش اثرات مخرب زیست محیطی طرح های عمرانی و حذف اقدامات ضدزیستی هستند) افزود: در شرایط کنونی با تغییراقلیم و میزان تبخیر روز افزون در کشور، دریاچه سدها به محل مستقیمی برای تبخیر آب و بازگشت آن به جو تبدیل شده است.
وی ادامه داد: اگر این آب وارد سفره های زیرزمینی شود، سالم تر و ماندگارتر خواهد بود.
عقیقی تاکید کرد: نیاز کنونی کشور روی آوردن به کارهای آبیاری کوچک نظیرآبخیزداری است.
وی در زمینه دلایل سدسازی های کنونی در کشور بیان کرد: البته سدسازی را همچون دیگر اقدامات نمی توان نفی کامل کرد، اما مشکل کشور ما نبود مدیریت حوضه ای و یکپارچه در این زمینه است، بگونه ای که هربخش درصدد انجام اقدامات خود است و در مواردی این خواسته ها منجر به تضاد منافع در کشور می شود.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: در مدیریت حوضه ای حفظ آب به عنوان مهمترین پارامتر مطرح است، از این رو هر زمان که برای این امر نیاز به سدسازی است، باید سد ساخته و هر زمان نیاز به آبیاری کوچک احساس شد باید آبخیزداری شده و یا آب به درون زمین نفوذ داده شود.
نخستین سد مخزنی خاکی و سد مدرن ایران (سد گلپایگان) در سال 1336 بهره برداری شد.
پس از آن در طول 2 دهه پیش از پیروزی انقلاب 14 سد بزرگ دیگر با کمک مهندسان و مشاوران خارجی ساخته شد، اما پس از انقلاب، ظرفیت و توان سد‌سازی قابل توجهی به وجود آمد که سبب سرعت گرفتن فعالیت های سدسازی در ایران شد.
در این زمان بیش از ۲۰۰ شرکت پیمانکاری، ۷۰ شرکت مشاور و ۳۰ شرکت بزرگ در زمینه ساخت سد راه اندازی شد.
با رشد صنعت سدسازی داخلی و سرعت گرفتن روند ساخت سد در ایران تعداد سدهای کشور طی 6 دهه گذشته به بیش از 600 سد رسید.
برخی از این سدها به طور موثر آب شرب کشور را تامین می‌ کنند و برخی برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی یا تولید برق به کار گرفته می‌شود.
بروز خشکسالی و کاهش حجم مخازن سدها در سال های اخیر سبب شده تا ساخت بسیاری از سدهای نیمه کاره بر اساس طرح اولیه پروژه توجیه اقتصادی نداشته باشد و به مرور شاهد مشکلاتی در جانمایی نادرست و نبود همخوانی بین تاسیسات و حجم برخی از سدها با مقادیر نزولات جوی و روان آب حوضه‌های آبریز سدهای در دست ساخت باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار