تابناک تهران - شهر فرودگاهی که این روزها آن را ویترین نظام می خوانند، گرفتار است.... گرفتار بویی نامطبوع که شاید دیگر مسئله ای جدید نیست و مدتهاست که هم آزاردهنده توریست ها و مسافران این شهر شده و هم پاشنه آشیلی برای مدیریت.... اما شنیده ها پیام آور اخباری خوش هستند از حل و فصل این ماجرا...
کد خبر: ۳۳۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶ 23 November 2016
مدتها بود که معمای بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) تبدیل به کلافی سردرگم شده بود ، اما حالا دو هفته ای می شود که سرنخ این ماجرا باز شده البته قطعاٌ خیلی بیشتر از دو هفته است اما منظور مدت زمان خبری شدن این موضوع است.
 
دقیقاٌ پانزدم آبان ماه بود که خبردار شدیم منشأ بوی بد شهر فرودگاهی دو شهرستان اسلامشهر و شهرری هستند. طبق اطلاعات در شش ماه اول سال، شهرستان اسلامشهر منشاء اصلی این مشکل بوده است و در شش ماه دوم سال شهرستان ری بیشترین مشکل را برای این منطقه ایجاد کرده است.
 بوی نامطبوع، پاشنه آشیل شهر فرودگاهی
ناصر مهردادی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران در باره جزئیات منابه بوی نامطبووع در فرودگاه اما خمینی (ره) گفت: " براساس پیگیری های انجام شده، 2 شهرستان اسلامشهر و شهرری منشأ بوی بد در فرودگاه امام خمینی هستند. حدود 12 کانال از اسلامشهر و 10 کانال از شهرری منتهی به فرودگاه عامل این بوی نامطبوع هستند. سهم شهرستان شهرری 48 درصد و شهرستان اسلامشهر 52 درصد است."
 
وی با اشاره به بخش های اصلی این بو ادامه داد: "با پیگیری های انجام شده منبع این بوی نامطبوع در سه بخش اصلی قابل بررسی است؛ بخش اول فاضلاب خام و شهری است که متعلق به شهر واوان و اسلامشهر و بعضاٌ پرند است. در بخش دوم هم بحث پسماند، در چند دسته خانگی و صنعتی  وحتی پسماندهای آرادکوه مطرح است. قسمت سوم مربوط به کشتارگاه ها و دامداری هاست که در آین منطقه وجود دارند."
 
مهردادی افزود: "این کانون های شناخته شده مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر به دنبال حل و فصل مشکلات آنها با همکاری دستگاه های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب، صنعت معدن تجارت و وزارت راه، برای جلوگیری از پیشروی بیشتر این بوی نامطبوع در این مسیر هستیم."
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به اینکه آیا این منابع شناخته شده در این منطقه تازه تأسیس هستند یا خیر؟ گفت: "برخی از این منشأهای بو از سال ها قبل در این منطقه بودند  اما بعضی هم بعد از ساخت شهر فرودگاهی آنجا مستقر شدند؛ در هرحال به تمام آنها اخطار داده شده برخی اصلاحات را انجام داده اما بعضی هم سرپیچی کردند."
 
وی در ادامه با اشاره به برخورد قانونی و بدون تعارف سازمان محیط زیست با خاطیان این ماجرا افزود: "حتماٌ با تمام واحدهایی که از قوانین سرپیچی می کنند طبق قانون برخورد خواهد شد و پیگیری های قضایی در حال انجام است. سازمان محیط زیست در این زمینه با هیچ یک از خاطیان تعارف نخواهد داشت."
 
مهردادی در پایان گفت: "حل این مشکل نیازمند زمان و همکاری همه جانبه است، تمامی مسئولین در این حوزه با جدیت در حال پیگیری و حل مشکل هستند اما نمی توان زمان دقیقی را برای پایان دادن به این بوی نامطبوع در نظر گرفت."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار