کد خبر: ۳۳۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۹ 07 December 2016
فرصت های شغلی جدید و افزایش مستمر سطح اشتغال زمانی دست یافتنی می شود که تمام زنجیره های اقتصادی کشور از جمله کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد. از زمانی که متولیان دریافتند هر گونه ایستایی در فعالیت های اقتصادی به معنای جا ماندن از اقتصاد و تأمین نیاز افراد بیکار است و ایجاد اشتغال مستلزم افزایش تولید، رشد اقتصادی و بها دادن به کارآفرینان است، پرونده کارآفرینی به عنوان بهترین گزینه برای بهبود اشتغال روی میز مسئولان قرار گرفت.
از همان زمان به بعد هم مسائلی به عنوان مشکلات کارآفرینان ایجاد شد، مشکلاتی که در استان های کم برخوردار پر رنگ تر از دیگر استان هاست، به نحوی که کارآفرینان به دلیل این مشکلات در تنگنا قرار گرفته اند. بررسی وضعیت کارآفرینی و سخنان بخشی از کارآفرینان در استان نشان می دهد مسائل و مشکلاتی کارآفرینی استان را فرا گرفته است که امید را برای آن ها کمرنگ کرده است.
یکی از کارآفرینان استان که سال گذشته عنوان کارآفرین برتر در تولید محصولات پارچه ای را کسب کرد، با بیان این که چند سال به دلیل مشکلاتی، واحد تولیدی خود را تعطیل کرده بود، می گوید: با دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید کارگاهم را سروسامان داده ام، اما هنوز تولید و ادامه این راه درگیر مشکلاتی است که در نبود شرایط فروش و حمایت های لازم ایجاد شده است.
بنابر گفته های این کارآفرین، این بخش از اقتصاد استان هم در بخشی از مشکلات خود فراهم نبودن بازار و نداشتن فروش را یدک می کشد و کارآفرینان همچنان با مشکلاتی از این دست، دست و پنجه نرم می کنند.
وی ماندن تولیدات در انبارها را از مشکلات عمده این واحد ذکر و عنوان می کند: به این دلیل توانایی پرداخت حق و حقوق واقعی کارگران کارگاه را ندارم.با این که ایجاد اشتغال و کسب درآمد مطلوب یکی از نخستین اهداف کارآفرینان است، اما آن چه مشخص است این فاکتور اساسی و اولیه تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله دارد و در شرایط کنونی دست نیافتنی است.
یکی دیگر از کارآفرینان استان به گفتن این جمله بسنده می کند که کارآفرینی در استان پیچیده شده در مشکلات است و گفتن درباره آن ها درمان درد نیست.
یکی دیگر از کارآفرینان نیز کارآفرینی را نقطه تفاوت کشورهای توسعه یافته و جهان سوم برمی شمرد و می گوید: کارآفرینی نقش به سزایی در کشور دارد و موجب اشتغال و رفاه در جامعه می شود.یکی دیگر از کارآفرینان استان که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، با بیان این که کارآفرینی تنها گزینه اتصال نیروی کار و اشتغال در استان است، می گوید: کارآفرینی در استان درگیر موانع بسیاری است که ورود به کارآفرینی را با ریسک های بی شماری همراه و کارآفرینان را دلسرد کرده است.
وی فرآیندهای طولانی کسب مجوزها را یکی از مهم ترین مشکلات کارآفرینان ذکر و عنوان می کند: با این که باید از کارآفرینی به شکل خاص و تام حمایت شود و فرآیندها تسهیل شود، اما این بخش از اقتصاد که می تواند اشتغال را بهبود ببخشد هم مانند بسیاری دیگر از فعالیت های اقتصادی در چاه بی انتهای فرآیندها گرفتار می‌شود.
وی به نبود حمایت های دولتی اشاره می کند و اظهارمی دارد: توسعه کارآفرینی منوط به حمایت های دولتی است، اما با این که گفته می شود حمایت ها و همکاری هایی وجود دارد بین گفتار تا عمل فاصله بسیاری وجود دارد. وی با بیان این که کارآفرینان با پذیرفتن خطرهای اقتصادی وارد کار می شوند، به این نکته اشاره می کند که شرایط کنونی اقتصاد و نبود حمایت‌ها بر ریسک پذیری کارآفرینی در استان افزوده است.وی به کاهش اشتغال واحدهای تولید فن آور و نوآور در استان اشاره می کند و ادامه می دهد: مشکلاتی که در این بخش وجود دارد دلیلی برای کمرنگ شدن حضور نخبگان در امور کارآفرینی است. «احمدی» یک کارشناس کارآفرینی نیز با بیان این که کارآفرین مهم ترین شاخص توسعه محسوب می شود به تشریح بخشی از مشکلات کارآفرینان می پردازد و می گوید: اولین مشکل کارآفرینی فراهم نبودن فضای اقتصادی مناسب برای ورود به کسب و کار است که دریافت مجوزهای متعدد و متنوع برای فعالیت های تولیدی از جمله این مشکلات است. وی اظهارمی دارد: یکی دیگر از مسائلی که کارآفرینی در کشور را با مشکل مواجه کرده، قوانین کار است. همواره مشکلاتی در میان کارگر، کارفرما و قوانین کار وجود داشته و فضایی را فراهم آورده است که هیچ یک از آن‏ها از وضعیت فعلی رضایت ندارند. وی ادامه می دهد: مشکلات مالی و تأمین نشدن منابع مالی کافی برای راه اندازی کسب و کار از دیگر مباحثی است که این بخش از فعالان اقتصادی با آن دست به گریبان هستند.مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان این که آماری از کارآفرینان استان به دلیل نبود سامانه ای مشخص در این باره وجود ندارد، می گوید: کار آماری در این باره انجام نشده است.«نجفی» کارآفرینی را متفاوت باکسب و کارهای معمولی می داند و می افزاید: کسب و کارهای معمولی کارآفرینی نیست، زیرا کارآفرینی باید دارای خلاقیت، ریسک پذیری و شامل شاخص های مورد نظر باشد.
وی  به برگزاری یازدهمین جشنواره کارآفرینی در استان با حضور معاون وزیر کار اشاره می کند و اظهارمی دارد: این جشنواره هفته آینده برگزار می شود.وی با اشاره به برنامه های حمایت از کارآفرینی در استان، عنوان می کند: برنامه جامع کارآفرینی تدوین شده و برای انجام کار سیستمی با مصوبه اقتصاد مقاومتی 100 میلیون تومان به استان اختصاص یافته است تا زیرساخت های کارآفرینی تجهیز شود.وی ادامه می دهد: رابطه های کارآفرینی در دانشگاه ها برای ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شده اند و قرار است پارک فناوری، خلاقیت و کارآفرینی کودک در استان راه اندازی شود./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار