نگاهی به اتفاقات مدرسه دخترانه فرزانگان؛
تابناک اصفهان: تغییر ناگهانی مدیر یکی از ده دبیرستان برتر کشور در اصفهان در حالی که در میانه سال تحصیلی 95 – 96 به سر می‌بریم منجر به اعتراض و تحصن دانش آموزان این دبیرستان شده است.
کد خبر: ۳۴۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 11 December 2016

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از فارس، تغییر ناگهانی مدیر یکی از ده دبیرستان برتر کشور در اصفهان در حالی که در میانه سال تحصیلی 95 – 96 به سر می‌بریم منجر به اعتراض و تحصن دانش آموزان این دبیرستان شده است.

دبیرستان فرزانگان امین یک، از روز چهارشنبه شاهد اعتراض و تحصن حدود 800 دانش‌آموز این دبیرستان است که به حکم تغییر ناگهانی فریبا نیلچیان مدیر این مدرسه اعتراض داشته و به همین دلیل بر سر کلاس‌هایشان حاضر نشده‌اند.

در همین رابطه یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان دبیرستان فرزانگان امین به خبرنگار فارس گفت: تابستان گذشته با وجود تعطیلی مدارس شاهد زحمت‌هایی بودیم که نیلچیان از صبح تا غروب می‌کشید و دانش آموزان را مانند فرزندان خود می‌دانست.

* با مدرسه تیزهوشان باید با هوشمندی بیشتری رفتار کنند

وی با بیان این که برای این تغییر غیر از موضوع سیاسی هیچ دلیل دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد، گفت: این موضوع را به معاون پرورشی که از اداره آموزش و پرورش آمده بود بیان کردم اما من را تهدید کردند که اسمم را می‌نویسند و برخورد می‌کنند؛ مسؤولان آموزش و پرورش با مدرسه تیزهوشان باید با هوشمندی بیشتری رفتار کنند.

این نماینده والدین دانش آموزان تصریح کرد: از سوی مسؤولان گفته شده که حکم تغییر مدیر مربوط به 6 ماه قبل است و حالا اعمال شده؛ از آن‌ها سؤال می‌کنم اگر دوره قدیم است که با اسب حکم را برسانند که این زمان طولانی به طول بیانجامد؟ امروز با یک دکمه و در قالب اتوماسیون حکم ابلاغ و اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر هم واقعاً روال تحولات تا این اندازه طولانی است باید از اسفند سال گذشته حکم را می‌زدند که در تابستان این تغییر انجام بگیرد و موضوع تا وسط سال تحصیلی ادامه پیدا نکند که امروز شاهد متشنج شدن فضای مدرسه و اعتراض دانش آموزان و والدین آن‌ها باشیم.

* گفتند حکم از بالا آمده است

این عضو انجمن اولیا و مربیان در ادامه بیان کرد: موضوع را به مقام‌های بالاتر ارتباط می‌دهند و می‌گویند حکم از بالا آمده و همین مسأله مورد بحث است که چرا باید این موقع سال چنین تغییری آن هم از سوی مقامات مسؤول صورت پذیرد؟

وی تأکید کرد: شخصاً تصور می‌کنم دلیل این تغییر سیاسی است چون در آستانه انتخابات و در بین سال تحصیلی مدیر با این سابقه و محبوب را عوض کردن، هیچ دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

* یکی از مدیران مدرسهشورای نگهبان را زیر سؤال برد

وی به تأثیرگذاری برخی مدیران در انتخابات اشاره کرد و گفت: یک مدیر کارایی زیادی می‌تواند داشته باشد، هر حرفی گفتند بزند و هرجا خواستند هزینه کند؛ شاهد بودم یکی از مدیران در جمع انجمن اولیا مربیان شورای نگهبان را زیر سؤال برد که من با او برخورد کردم.

پیگیری‌های خبرنگار فارس برای پاسخگویی مسؤولان آموزش و پرورش تا زمان انتشار این خبر ادامه داشت اما مدیر منطقه 3 آموزش و پرورش اصفهان و رییس ادارهپرورشاستعدادهای درخشان استان پاسخ‌گو نبودند.

یکی از معلمان دبیرستان فرزانگان امین یک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: دبیرستان فرزانگان امین متوسطه دوم به مدیریت خانم نیلچیان جزء 10 مدرسه برتر سرآمد کشوری هست و دانش‌آموزانی با رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی کنکور و همچنین در المپیادهای علمی دارد.

* هیچ‌کس دلیل برکناری را نمی‌داند

وی بیان کرد: این مدیر که انسان متشخصی است با 32 سال خدمت مدیریت که به بهترین نحو مدیریت مدرسه را بر عهده داشته به دلیل نامعلوم در این زمان برکنار شده است و هنوز کسی دلیل اصلی این اتفاق را نمی‌داند.

وی اظهار کرد: در صحبت‌ها دلایل متفاوتی ذکر می‌شود از جمله مباحث سیاسی مرتبط با انتخابات و اینکه ریاست آموزش و پرورش ناحیه با وی مشکل دارد و می‌خواهد قبل از اینکه برکنار شود او را برکنار کند.

این معلم باسابقه افزود: در روز چهارشنبه ریاست اداره آموزش پرورش ناحیه 3، ریاست حراست اداره کل آموزش و پرورش و مسؤول ارزیابی عملکرد اداره کل و نماینده معاون اداره به مدرسه آمدند در حالی که دانش آموزان تجمع کرده و شعار می‌دادند و سر کلاس حاضر نشدند همچنین همکاران و معلمان همگی ناراحت و معترض به این اقدام بودند.

* دو روز است کلاس‌ها تشکیل نمی‌شود

وی ادامه داد: چهارشنبه و پس از اطلاع دانش آموزان از این تغییر، کلاس‌ها تعطیل و دانش آموزان در حیاط مدرسه متحصن شدند؛ شنبه نیز در حالی که مدیریت جدید در مدرسه مستقر شده و معلمان به کلاس‌ها رفته‌اند، هیچ کدام از کلاس‌ها تشکیل نشده است.

این دبیر دبیرستان فرزانگان گفت: ظاهراً قرار بر این بوده که اداره از ایشان هزینه‌هایی بگیرد که به خاطر استفاده از بودجه برای دانش آموزان به این خواسته جواب منفی داده است، البته صحت این موضوع مشخص نیست و گمانه‌زنی‌های مختلفی می‌شود.

به گفته این معلم معترض مدیر سابق در تمام مناسبت‌ها برای دانش آموزان برنامه‌ای ترتیب می‌داده هرچند ساده اما سعی در راضی و خوشحال نگه‌داشتن بچه‌ها داشت و بهترین معلمان استان را برای دانش آموزان به کار می‌گرفت.

* در مدارس دیگر هم مدیران تحت فشار هستند

وی بیان کرد: مدیریت ناحیه، دو تن از مدیران را نیز از قبل برکنار کرده‌اند، سال گذشته مدیر مدرسه شهید اژه‌ای را برکنار و در تابستان با وجود فرصتی که مدیر مدرسه فرزانگان تا بازنشستگی داشت از وی خواستند تا درخواست بازنشستگی کند.

دبیر دبیرستان فرزانگان اضافه کرد: برای مدیریت اژه‌ای یک متوسط دوم نیز چنین برنامه‌ای داشتند، در ابتدای مهرماه با توجه به مقاومت معاونت وی که قبلاً رئیس کارگزینی بوده‌ از این تغییر ممانعت شده است؛ ظاهراً همه این اتفاقات به ریاست اداره آموزش پرورش ناحیه برمی‌گردد.

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که وزیر جدید آموزش و پرورش که به تازگی این سمت را بر عهده گرفته است سابقه مؤثری در فعالیت برای یک جناح خاص در کارنامه خود دارد.

* چرا باید وسط سال مدیر مدرسه را عوض کنند؟

یکی دیگر از دبیران دبیرستان فرزانگان هم با ابراز ناراحتی از رفتن مدیر سابق این دبیرستان اظهار کرد: ناراحتی ما از این است که وقتی یک مجموعه‌ای کارش را خوب انجام می‌دهد و همه امورات روی روال نظم است، چرا باید وسط سال بدون هیچ خبری مدیر مدرسه را عوض کنند؟

وی افزود: این کار باعث می‌شود تا امنیت روانی دبیران و هم‌چنین دانش آموزان به هم بریزد، بعضاً در طول سال از این اتفاقات در آموزش و پرورش رخ می‌دهد و وسط سال مدیر تعویض می‌شود اما اکنون برای این بحث هیچ دلیل قانع کننده‌ای وجود ندارد.

این معلم دبیرستان تصریح کرد: در حال حاضر بنده سرکلاس هستم و هیچ دانش‌آموزی در کلاس حضور ندارد؛ این تعویض ناگهانی مدیر در وسط سال تحصیلی را نوعی توهین به جایگاه معلم می‌دانم.

* حق مدیر مدرسه این نبود

وی تأکید کرد: اکنون تمام خانواده‌ها نمی‌دانند که چرا ناگهان این اتفاق باید وسط سال تحصیلی رخ دهد، حق یک انسانی که 30 سال در آموزش و پرورش زحمت کشیده است این نیست مردم پشت سرش صحبت کنند که چه اتفاقی افتاد که وسط سال تحصیلی از این کار رفت.

وی ادامه داد: شش سال بنده در این مدرسه با مدیر قبلی همکار بودم و حتی در مدرسه قبلی هم او را می‌شناختم اما هیچگاه در محیط آموزشی از به بحث‌های سیاسی وارد نشد و اصلاً نمی‌دانم که گرایش او چیست؛ خود مدیر قبلی به قدری از خود مطمئن است که می‌گوید هر پرونده‌ای از بنده دارید، رو کنید و نشان دهید.

یکی از دبیران مدرسه دخترانه فرزانگان امین خاطرنشان کرد: آیا وقتی فردی یک مرکز را به طور شایسته اداره می‌کند مهم است که چگونه فکر می‌کند؟ البته گمانه‌زنی‌هایی هم مطرح شده که در خصوص بحث‌های بازنشسته شدن این خانم بوده که با وجود داشتن مدرک کارشناسی ارشد این موضوع منتفی است.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مراد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
جو گیر شدن اخه مدیر عوض بشه زیاد به حالشان فرقی نمیکند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار