مدیرکل میراث فرهنگی از فعالیت دوباره شورای احیای توس در سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت: بودجه این بخش پس از هشت سال از استانی به ملی تغییر پیدا کرده است.
کد خبر: ۳۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹ 12 May 2015
حسین زارع صفت ظهر امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های روز ملی فردوسی و خیام در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: امروز ما بیش از هر موضوعی باید به معرفی بیشتر پیشینه فرهنگی هنری خود با هدف تقویت هویت دینی ایرانی خویش بپردازیم که این موضوع مطالبه مقام معظم رهبری نیز است.

وی با ابراز خرسندی از افزایش همکاری بین بخشی دستگاه‌های دولتی در امسال برای برگزاری بهتر بزرگداشت روز ملی فردوسی و خیام تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره بر توجه به احیای زبان فارسی تاکید داشتند و حکیم فردوسی نیز یکی از اندیشمندان بزرگ این زبان بوده است؛ لذا اهمیت برگزاری بزرگداشت روز ملی فردوسی سبب شد تا در شهرستان‌های خراسان رضوی نیز برنامه‌های مختلفی همچون نمایشگاه صنایع دستی، نشست‌های تخصصی و بازدیدهای مختلف برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: بازدید رایگان از آرامگاه فردوسی، حضور کودکان در این مکان، افتتاح فاز دو مرکز اسناد و کتابخانه فردوسی (با بیش از 12 هزار نسخه کتاب) در آرامگاه وی، نقالی‌خوانی گروه‌های هنری از گچساران و خراسان در آرامگاه فردوسی، وجود نسخه‌ای 35 صفحه‌ای از نسخ شاهنامه قدیمی فلورانس، تقدیر از 15 فعال شاهنامه و فردوسی‌شناسی، اجرای نمایش رستم و سهراب از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی در روز ملی فردوسی است.

زارع صفت از فعالیت دوباره شورای احیای توس در سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت: بودجه این بخش پس از هشت سال از استانی به ملی تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه شورای احیای توس با همکاری دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط، حیات مشترکی را برای این بخش ویژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، منفعت ساکنان این منطقه و فعالیت میراث فرهنگی دانست و بیان کرد: این امر در راستای توسعه شرایط فرهنگی و اقتصادی این منطقه است و می‌تواند به رشد گردشگر و ماندگاری زائر توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد: در صورتی که در شورای زیارت به دو دیدگاه زائر و زیارت توجه شود می‌توان فرهنگ توجه به فردوسی و خیام را در قالب ارائه نمادهایی همچون شاهنامه به زائران را به عنوان سوغات در جامعه گسترش داد.

زارع صفت به اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی توس نیز اشاره کرد و گفت: این امر می‌تواند بخشی از مشکلات این منطقه را کاهش دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار