کد خبر: ۳۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 13 May 2015

 به گزارش ایرنا، هنوز که هنوز است در ایرن به جز معدود کلانشهرها که دارای امکانات فراوری و بازتولید زباله هستند در دیگر مناطق هنوز تولید ، جمع آوری و دفن زباله به صورت بسیار ابتدایی و غیر بهداشتی صورت می گیرد.

صفحات روزنامه ها و فضای مجازی هر روز مملو از اخبار مربوط به تهدید های بهداشتی ، اجتماعی و در برخی مواقع حتی مخاطرات امنیتی تولید و دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله می باشد.

در استان اردبیل نیز در حالی که میزان تولید زباله زیاد می باشد اما دفن زباله و مدیریت پسماند در آن تعریف چندانی ندارد.

بر اساس اعلام مسوولان، درحال حاضرسرانه تولید زباله درشهر اردبیل 750 گرم است که درمقایسه با کلان شهری همچون اصفهان که سرانه تولید زباله آن 500 گرم می باشد 250 گرم بیشتراست و این درحالی است که دفع غیر بهداشتی ورها سازی زباله به همراه رها سازی انبوه نخاله های ساختمانی درطبیعت درهمه جای استان مشکل سازشده است .

بر اساس برنامه ریزی ها در استان اردبیل می بایست تا پایان سال 92 طرح دفن بهداشتی زباله ها درمناطق مختلف استان اردبیل اجرایی می شد ولی هنوزکه هنوز است این طرح دربسیاری ازشهرهای وروستاهای استان عملیاتی نشده است.

همچنین فقدان مدیریت مناسب در جمع آوری ، دفن و یا بازفراوری زباله در استان باعث شده است که در سال های اخیر مشاغل غیر بهداشتی و خطرناکی همچون چمع آوری زباله های خشک از سطل ها و محل های انباشت زباله ازسوی کودکان و نوجوانان رایج گردد که این امر بهداشت بخشی از جامعه را تهدید می کند.

در چند سال گذشته صحبت و وعده های زیادی در باره ایجاد کارخانه های کمپوست و نیز واحدهای تولید برق از زباله در استان اردبیل مطرح شد ، اما این وعده ها تاکنون عملی نشده و امروز سرمایه های نهان در طلای کثیف همچنان در طبیعت هدر رفته و علاوه بر زیان مالی، محیط زیست نیز از این ضررها بی بهره نیست.

به هر حال امروزه زباله به عنوان یک فرصت وسرمایه برای تولید اشتغال وثروت شناخته می شود اما به دلیل نبود سازوکارهای لازم برای بازیافت زباله دراستان ، به عنوان تهدید برای سلامتی افرد جامعه مطرح بوده و ضروری است که مسوولان دولتی با مشارکت بخش خصوصی اقدامات اساسی و لازم را در این زمینه به عمل آورند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار