معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه، گفت: بحث اصلی در حوزه سلامت تنها کاهش هزینه ها نیست، بلکه منطقی کردن مهمتر از کاهش آن است؛ از این رو هزینه ها باید مبتنی بر بضاعت، اقلیم و نیاز کشور باشد.
کد خبر: ۳۴۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶ 24 December 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز: سعید نمکی عصر شنبه در نشست کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات مصرفی بیمارستانی که در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در بحث طرح تحول سلامت که در حال اجراست، نگران این نیستیم که چقدر در نظام سلامت هزینه می شود، بلکه می خواهیم ببینیم کجا و به چه صورت هزینه می شود، چرا که هزینه ها باید در همه بخش ها به صورت منطقی و درست باشد.
وی اضافه کرد: امروزه با بیماری های نوظهور روبرو هستیم و برای مهار و صرفه جویی در هزینه ها چاره ای جز اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده نداریم.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه، افزود: با توجه به تجربه هایی که در شیراز به دست آمده است، از شما می خواهیم که به عنوان اتاق فکر سازمان برنامه و بودجه در این زمینه که چه میزان از منابع ما در نظام سلامت، به صورت درست و اصولی هزینه و در واقع سرمایه گذاری می شود، به ما کمک کنید.

** طرح پزشک خانواده، صرفه جویی منطقی در هزینه درمان است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست گفت: در بحث صرفه جویی هزینه های درمان، از مسائلی که این موضوع را منطقی کرده طرح پزشک خانواده است.
محمد هادی ایمانیه افزود: دردانشگاه علوم پزشکی شیراز یک حد متوسط برای تجویز داروها و استفاده از وسایل و تجهیزات مشخص شده است و پزشکان موظف شدند که به متوسط تعیین شده از طرف این دانشگاه عمل کنند.
او اضافه کرد: در بحث پسماندهای بیمارستانی هم با توجه به دستور العمل های تدوین شده، پسماندهای عفونی از پسماندهای عادی جدا می شود.
ایمانیه، ادامه داد: همچنین کاهش 58 درصدی میزان پسماندهای عفونی، منجر به کاهش قراردادها با سازمان بازیافت و به تبع آن کاهش خطرات زیست محیطی شده که نتیجه آن صرفه جویی در هزینه هاست.
قائم مقام رئیش کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با اشاره به بحث تجویز منطقی دارو به عنوان یکی از موضوع هایی که از سوی این کمیته پیگیری و اجرا شده است، گفت: هدف اصلی از اجرای این برنامه، منطقی کردن تجویز دارو در بیمارستان های استان فارس است، در این زمینه 10 داروی پرهزینه تر انتخاب شدند و بر اساس اولویت آنها را تقسیم بندی کردیم.
فرید زند افزود: همچنین سامانه ای طراحی و ایجاد شده است که علاوه بر تجویز دارو، موضوع هایی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه و تجهیزات و ملزومات پزشکی در آن ثبت و بررسی می شود.
قائم مقام رئیس کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: این سامانه که کشوری است در شیراز طراحی و آماده شده است و تمام دانشگاه های کشور می توانند اطلاعات خود را وارد این سامانه کنند.
زند اظهار داشت: تجمیع خدمات دارویی، راه اندازی کمیته خرید، کمیته پرداخت و صرفه جویی از طریق تغییر نشان ها (برندهای) مورد استفاده در بیمارستان ها از دیگر فعالیت هایی است که با هدف صرفه جویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
قائم مقام رئیس کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به تجویز منطقی هفت آنتی بیوتیک گران قیمت در بیمارستان ها، گفت: همچنین موارد شایع برای تهیه راهنماهای بالینی در حوزه تصویربرداری مورد بررسی قرار گرفته است.
زند، افزود: با توجه به کمبود ذخیره خون و برای اینکه از خون به درستی استفاده شود، گایدلاین تهیه و در اختیار مراکز مختلف درمانی قرار داده شده است.
گایدلاین های بالینی، مجموعه ای نظام مند از آخرین و معتبرترین شواهد علمی هستند که شیوه های برخورد بالینی با یک بیمار را به طور طبقه بندی شده با در نظر گرفتن اولویت ها،‌ اثربخشی و هزینه اثربخشی بیان می کنند.
او ادامه داد: در بحث دیالیز نیز با توجه به هزینه های بالای همودیالیز، سعی کردیم با تشویق بیماران به استفاده از دیالیز صفاقی که در منزل و از سوی خود بیمار انجام می شود در هزینه ها صرفه جویی شود، و با همین رویکرد هفت مرکز خدمات دیالیز صفاقی در استان فارس ایجاد شده است.
زند اضافه کرد: کنترل هزینه ها در بخش ارتوپدی، سطح بندی دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده، تجویز منطقی خدمات قلب و عروق و جلوگیری از اعمال جراحی غیر ضروری آب مروارید چشم، از دیگر اقدام های دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که با کمک استادان این دانشگاه انجام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار