دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی به همت و همکاری مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام (ارسیکا)، شهرداری تبریز و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حال برگزاری است.
کد خبر: ۳۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷ 13 May 2015

دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی به همت و همکاری مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام (ارسیکا)، شهرداری تبریز و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حال برگزاری است.

80 نفر از هنرمندان مسلمان 35 کشور جهان در دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی حضور دارند که علاوه بر به نمایش قراردادن آثار هنری و صنایع دستی خود در این جشنواره، به صورت زنده نیز به خلق آثار هنری می‌پردازند.

این کنگره بین‌المللی پیرو تفاهم‌نامه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری‌های اسلامی منعقد شده است، هر دو سال یکبار، با محوریت هنرهای اسلامی و صنایع دستی در ایران برگزار می‌شود.

به گفته مسئولان برگزاری این جشنواره، هدف از برگزاری جشنواره مزبور، مطرح کردن «تبریز، پایتخت نگارگری جهان اسلام» و بنیان‌‌‌گذاری جایزه بین‌المللی تبریز و اعطای جوایز نفیس به 30 تن از هنرمندان جهان اسلام در عرصه هنرهای اسلامی و صنایع دستی با هدف احیای نام تبریز در شکل‌گیری مکاتب هنری است

در طول برگزاری این جشنواره گفتگوی کوتاه با جند تن از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد فرهنگی انجام داده ایم

امام خمینی (ره) الگوی من است

هنرمند سنگالی شرکت کننده در دومین جشنواره بین المللی خلاقیت ونوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: عشق به امام خمینی (ره) باعث شده تا وی را الگوی خود قرار دهم و به خلق تابلوئی به چهره این مرد تاریخی بپردازم.

عمر که در جشنواره خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی تبریز شرکت کرده بود افزود: امام خمینی(ره) یک شخصیت محبوب در سنگال به شمار می آید بطوریکه مردم این کشور، به این شخصیت بزرگ تاریخی عشق می ورزند.

وی که از کشور سنگال در این جشنواره شرکت کرده است ادامه داد: من و دوستم، امام خمینی(ره) را دوست داریم و به خاطر نشان دادن محبت خود به ایشان و تشکر از زحمات دست اندرکاران و مسئولان برگزاری این جشنواره، این اثر را خلق کردیم.

گفتنی است؛ این هنرمند سنگالی، تابلو امام خمینی (ره) را به دکتر کی نژاد، رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز اهدا کرده است.

مردم تبریز شاد، فعال و مهمان نوازند

هنرمند صنایع دستی تاجیک گفت:از مردم تبریز با عناوینی همچون شاد، فعال و مهمان نواز یاد و ابراز کرد: 10 سال است که در زمینه هنر و صنایع دستی بر روی چوب و پارچه کار می کنم و به کشورهای زیادی سفر کرده ام ولی مردمانی به این مهربانی ندیده بودم.

گل رخسار اومارووا از شهر خجند تاجیکستان در دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی تبریز افزود: قبل از سفرم به ایران فکر می کردم که به کشوری می روم که زنان به راحتی نمی توانند در جامعه به فعالیت های هنری، فرهنگی و اجتماعی بپردازند.

وی در ادامه از تبریز با عنوان مهد فرهنگ اسلامی جهان اسلام نام برد و افزود: آثار باستانی، صنایع دستی و میراث فرهنگی تبریز بخصوص بازار تبریز و مسجد کبود، شگفت آور است.

این هنرمند تاجیک با بیان اینکه عاشق مدل حجاب زنان و دختران ایرانی شده ام، ادامه داد: ما در تاجیکستان، حجابی مثل زنان ایران نداریم و کشورهایی همچون عربستان، تصور و تفکر دیگری از حجاب(نقاب و چادر سیاه) برای زنان و دختران ما القا می کنند که این باعث شده حجاب عثمانی با لباس تاجیکی مورد توجه قرار نگیرد.

ازبکستان مهد علم، صنعت و معماری و هنر است

هنرمند مینیاتور ازبکستان در دومین روز جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز گفت: کشور ازبکستان از قرنها پیش مرکز علم، صنعت، معماری و هنر بوده است.

دوربیک محمد کریموف که از کشور ازبکستان در جشنواره خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی تبریز شرکت کرده بود افزود: شهرهای معروف ما مانند بخارا، سمرقند و خوارزم آینه های آسیای تاریخی با آثار شگفت انگیز معماری هستند که گردشگران را از تمام نقاط دنیا مجذوب و شیفته خود می کنند.

وی با اشاره به اینکه صنعتگران کشورش اظهار داشت: در کشور ما تنها در کشف اسرار هنر نمی کوشند بلکه در کنار آن تمام تلاش خود را برای تعلیم و آموزش نسل جوان از طریق سیستم مدرسه ملی مبذول می دارند

سیاست فرهنگی در آذربایجان جزئی از سیاست دولت است

ابرانا ابراهیموفا در دومین روز جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز گفت: سیاست فرهنگی در کشور ما جزئی از سیاست دولت است و ساختار دولت و اصلاحات اساسی که در زمینه های اقتصادی و اجتماعی اجرا می شود تاثیر مستقیمی در تکوین و گسترش فرایندهای فرهنگی می گذارد.

کارشناس ارشد مرمت آثار موزه ای و اشیا تاریخی که از آذربایجان در جشنواره خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی تبریز شرکت کرده بود افزود: بخش بزرگی از انواع صنایع هنری که وجود خود را تا به امروز حفظ کرده اند، قدمتشان به دوران باستان بر میگردد.

وی اظهار داشت: برای حفظ هنرهای بومی باید آنها به دستهای امینی سپرده شوند بطوری که سهل انگاری در این زمینه ممکن است به بعضی از خسارتها منجر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :