در همایش بزرگداشت محرزیه بوسعدی لائیب بیان شد
همایش بزرگداشت محرزیه بوسعدی لائیب در قم برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱ 28 December 2016
به گزارش تابناک قم، همایش بزرگداشت محرزیه بوسعدی لائیب خدیجه انقلاب اسلامی عصر امروز در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی کورانی استاد حوزه علمیه قم در ابتدای این مراسم با اشاره به موقعیت تونس در جهان اظهار کرد: تونس در شمال آفریقا موقعیتی همچون لبنان دارند و مردم تونس، مردمی قوی هستند، مرحومه لائیب هم از زنان تونسی بود که برای نشر اسلام در فرانسه تلاش کرد.

وی ادامه داد: محرزیه بوسعدی لائیب نمونه ای بود از کسانی که برای نشر اسلام تلاش می‌کنند، او تمام وجود و ثروتش را در این راه گذاشت، تکریم چنین فردی ارزش دارد، باید راه او را فرزندانش هم ادامه بدهند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: خداوند مقام نبوت و امامت را بی دلیل در اختیار انبیاء و ائمه معصومین(ع) قرار نمی‌دهد، آن‌ها امتحان می‌شوند تا به این مقام برسند، ولایت اهل‌بیت(ع) هم نیاز به یک قلب پاک دارد، افراد خاصی جذب اهل‌بیت(ع) می‌شوند، محرزیه بوسعدی لائیب از طریق آشنایی با امام خمینی(ره) به مذهب تشیع گروید.

سید محمد رضا دستغیب دبیر همایش بزرگداشت محرزیه بوسعدی لائیب هم درخصوص این بانوی فرانسوی تونسی تبار گفت: او نمونه یک فرد مهاجر به سوی خدا بود که غریبانه زیست و غریبانه هم به خاک سپرده شد، او با ارتباط با کانون دانشجویان ایرانی در فرانسه به مذهب تشیع گروید و ثروت خودش را در نشر این مذهب هزینه کرد.

وی افزود: محرزیه بوسعدی لائیب در راه نشر مکتب اهل‌بیت(ع) سختی‌های زیادی کشید، به او جادوگر گفتند و حتی به زندان افتاد، اما با این وجود به نشر مکتب اهل‌بیت(ع) ادامه داد و تمام وجود و ثروت خود را در این راه صرف کرد.

منیره لائیب دختر محرزیه بوسعدی لائیب، مادرش را یک فرد مهربان دانست و افزود: او پس از آشنایی با مکتب اهل‌بیت(ع) توانست که افراد زیادی را به سوی این مکتب جذب کند، حتی گروهی از مسیحیان هم با تلاش‌های مادرم به اسلام و مذهب تشیع گرویدند.

حاج عبدالله یکی از شاگردان محرزیه بوسعدی لائیب در خصوص ویژگی‌های او گفت: محرزیه بوسعدی لائیب را به نام مادربزرگ می‌شناختیم، او برای ما از اسلام، اهل‌بیت(ع) و امام خمینی(ره) سخن می‌گفت، او ثروتش را در راه گسترش اسلام هزینه کرد و همیشه به مناسبت‌های مختلف مذهبی مراسم می‌گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ابراهیمی هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: محرزیه بوسعدی لائیب در راه انقلاب اسلامی ثروتش را داد، او در مسیر خودسازی خودش هم تلاش زیادی کرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد: در قرآن کریم زندگی دو زن یعنی آسیه و مریم به عنوان الگوهای زنان بیان شده است، آسیه زن فرعون بود که در هنگام شکنجه شدن به خداوند گفته بود که در نزد خودت برای من خانه ای بساز و آسیه از حضرت موسی دفاع کرد.

وی افزود: مریم دختر عمران پاک زندگی کرد و او الگوی پاکدامنی بود، خداوند در وجود مریم حضرت مسیح را قرار داد، آسیه نمونه یک زنی بود که از پیامبر عصر خود حضرت موسی دفاع کرد، اما مریم نمونه یک زن عابد بود که همیشه در خلوت خداوند را عبادت می‌کرد.

ابراهیمی با اشاره به زنان برتر اسلام اظهار کرد: حضرت خدیجه و حضرت زهرا جزو زنان برتر اسلام هستند که مقامی بالاتر از آسیه و مریم هم دارند، حضرت خدیجه مادر حضرت زهرا است و او تمام هستی و ثروت خودش را در راه خداوند بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه جزو زنان ثروتمند مکه بود که کار تجاری می‌کرد، اما او تمام ثروت‌‌‌‌ خود در راه گسترش اسلام صرف کرد.

در پایان این مراسم از تمبر یادبود محرزیه بوسعدی لائیب با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و دختر وی رونمایی شد. 

بانو لائیب در 28 ژانویه سال 1937 در تونس به دنیا آمد و 14 دسامبر 2015 از دنیا رفت و در 29 دسامبر سال 2015 در قم به خاک سپرده شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار