معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های علوم پزشکی قم از ثبت ۹ فوتی و ۶۲ مورد کاهش سطح هوشیاری بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن خبر داد.
کد خبر: ۳۵۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۸ 02 January 2017
به گزارش تابناک قم، مهدی فراهانی با اشاره به میزان تلفات گازگرفتی هم‌زمان با شروع فصل سرمای امسال اظهار کرد: با شروع فصل سرما تاکنون در استان قم ۹ مورد فوتی ناشی از گازگرفتی داشتیم که آمار جالب توجهی است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های علوم پزشکی قم افزود: ۶۲ مورد نیز کاهش سطح هوشیاری بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن با درجه‌های مختلف داشتیم؛ یعنی مواردی بوده است که افراد حادثه‌دیده به صورت سرپایی درمان شده‌اند یا مواردی که به بیمارستان منتقل شده‌اند و حتی سر از بخش‌های ویژه در آورده‌اند.

وی با اشاره به این‌که در یک حادثه ۴ نفر از یک خانواده فوت شدند، اضافه کرد: بیشتر موارد مسمومیت بر اثر کوتاهی و بی‌توجهی به نکته‌های ایمنی است. یک خانواده ۴ و ۲ نفره دیگر از فوتی‌ها بر اثر خروج لوله بخاری یا آبگرمکن در خانه دچار مسمومیت و خفگی در خواب شدند.

فراهانی با ارائه آمار تفکیکی فوتی‌های بر اثر گازگرفتی افزود: از این ۹ فوتی یک مورد زن، ۲ کودک و ۶ نفر مرد بودند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های علوم پزشکی قم استفاده از وسایل گرمایشی نا‌ایمن و نا‌متعارف را به عنوان یکی دیگر از عوامل گازگرفتی دانست و گفت: استفاده از گاز پیک‌نیک در فضاهای بسته برای گرم کردن محیط، بسیار خطرآفرین است و یک مورد از فوتی‌های امسال نیز به همین دلیل بوده است.

فراهانی استفاده از زغال چوب را هم یکی دیگر از عوامل فراگیر گازگرفتی دانست و ادامه داد: استفاده از زغال چوب، کود‌ها و فضولات حیوانی که در بخش‌ها و روستاهای استان و نیز در چادرهای مسافرتی به وسیله کارگران ساختمانی به کار برده می‌شود خطرآفرین است که یکی دو مورد از فوتی‌ها بر این اثر بوده است.

وی تأکید کرد: افرادی که به صورت غیرمتعارف از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند باید دقت نظر بیشتری داشته باشد؛ بحث گازگرفتی در کشور جدی است و آمار بالایی هر سال بر اثر رعایت نکردن نکات ایمنی جان خود را از دست می‌دهند.

فراهانی با اشاره به این‌که سطح مسمومیت و عارضه‌هایی که برای فرد ایجاد می‌شود بستگی به زمان مجاورت فرد با گاز مونوکسیدکربن دارد، اضافه کرد: اطمینان از این نکات ایمنی زمانی هم نمی‌برد و اصلا امر تخصصی هم نیست؛ با لمس لوله بخاری می‌توان از ایمنی بخاری اطمینان حاصل کرد، سرد بودن لوله بخاری یعنی هشدار و این مسأله حتی کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد.

وی با تأکید بر لزوم نظارت بر سالم بودن خروجی لوله بخاری در پشت بام، بیان کرد: به شهروندان توصیه می‌شود از وسایل گرمایشی بدون دودکش استفاده نکنند.

فراهانی با تأکید بر اقدام‌های بعد از مسمومیت هم افزود: نخستین و مهم‌ترین اقدام در مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، که در واقع به معنای نرسیدن اکسیژن به فرد است، خروج فرد از کانون آلودگی و رساندن اکسیژن به وی است و نکته مهم‌تر از آن تماس با اورژانس ۱۱۵ و شنیدن توصیه‌های کار‌شناس اورژانس است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های علوم پزشکی قم با تأکید بر اهمیت زمان در مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، گفت: هر چه این زمان بیشتر شود فرد ممکن است از یک مسمومیت ساده که با شیوه‌های سرپایی درمان می‌شود به یک مسمومیت با عوارض مغزی و حتی مرگ خاموش دچار شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار