رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان با مثبت ارزیابی کردن وضعیت نشر در این استان از انتشار ۲۷۵عنوان کتاب در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۳۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ 18 May 2015

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان با بیان اینکه سال گذشته 275 عنوان کتاب در این شهرستان منتشر شده است، گفت: چاپ کتاب در همدان از شرایط مناسبی برخوردار است.

به گزارش فارس، داوود ابوترابی در همدان اظهار کرد: سال گذشته 275 عنوان کتاب در شهرستان همدان منتشر شده است.

وی با بیان اینکه چاپ کتاب در همدان از شرایط مناسبی برخوردار است، گفت: از این تعداد 245 عنوان تالیف و 30 عنوان ترجمه متون دیگر بوده و در مجموع 320 هزار جلد کتاب تیراژ سال گذشته همدان است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان بیشترین آمار چاپ کتاب این شهرستان در سال گذشته را مربوط به فصل تابستان با 91 عنوان اعلام کرد.

وی ادامه داد: تعداد کتاب‌های منتشر شده به تفکیک موضوع در سال 93 در این شهرستان به ترتیب شامل علوم عملی، ادبیات، علوم اجتماعی، زبان، علوم خاص، کلیات، اسلام، هنر، تاریخ، کودک و جغرافیا بوده است.

ابوترابی افزود: حوزه علوم عملی با 74 عنوان بیشترین و حوزه جغرافیا با دو عنوان کمترین تعداد را در تفکیک موضوعی کتاب‌های منتشر شده به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت 70 ناشر در شهر همدان اضافه کرد: ناشران در واقع پل ارتباطی بین مولف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و طبق تفاهمی که با مولف منعقد می‌کنند پیگیر امور اداری تا حصول نتیجه هستند و چاپ اثر را بر عهده دارند.

این مسئول به تبیین مراحل چاپ یک کتاب پرداخت و افزود: در حال حاضر کارهای ابتدایی از طریق سامانه الکترونیکی انجام گرفته و مولف یا ناشر در ابتدا برای دریافت شابک از خانه شابک ایران اقدام کرده و پس از آن فیپا (فهرست‌نویسی پیش از انتشار) نیز از طریق سایت سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی توسط وی دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تکمیل فرم‌ها و قبل از چاپ کتاب ناشر، پرینت کتاب به همراه سی‌دی حاوی کل مطالب کتاب با فرمت PDF و حجم کمتر از 13 مگابایت تحویل اداره ارشاد اسلامی و از طریق این اداره به وزارت فرهنگ ارسال می‌شود که بستگی به نوع، محتوا و موضوع کتاب پس از ممیزی و هیئت کارشناسی نتیجه به این اداره اعلام می‌شود.

ابوترابی تصریح کرد: رأی هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب ممکن است به صدور مجوز یا ابلاغ اصلاحیه و مشروط به انجام بعد از اصلاحات شده و یا مغایر با موازین نشر تشخیص داده شده و اجازه چاپ پیدا نکند.

وی افزود: بعد از صدور مجوز کتاب مورد نظر طبق قانون باید چاپ شود اما در موارد نادری هم که بیشتر به مسائل مالی ناشر یا نویسنده مربوط می‌شود ممکن است کتاب مورد نظر چاپ نشود.

این مسئول در مورد میزان حمایت از مولفان و خرید آثار آنان خاطرنشان کرد: براساس اعتباری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای استان‌ها مشخص می‌کند؛ در کمیته‌ای براساس شاخص‌های تعریف شده از طریق این وزارتخانه کتاب‌های منتشر شده در هر استان مورد بررسی قرار گرفته و پس از جمع‌بندی آثاری که شرایط لازم را دارا باشند برای خرید از ناشر یا مولف آن به مرکز معرفی می‌شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار