مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت توانیر، با اشاره به بحران کم آبی در کشور گفت: به دلیل مشکل کمبود آب، تولید برق در برخی نیروگاه‌های کشور کاهش یافته است و به عنوان نمونه نیروگاه‌های اصفهان با نصف ظرفیت خود تولید برق داشته‌اند.
کد خبر: ۳۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 20 May 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا، غلامرضا مهرداد امروز (سه شنبه)  در همایش ملی تعامل انجمن صنفی با نیروگاه‌های بخار و بخش بخار سیکل ترکیبی که به همت شرکت پرشیان فولاد برگزار شد، اظهار کرد: بحران کم آبی در کشور، نیروگاه‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده است. به طوریکه در نیروگاه همدان به دلیل مشکل کمبود آب، تولید برق به جای یک هزار مگاوات در حدود 400 مگاوات بوده است و نیروگاه‌های اصفهان نیز با نصف ظرفیت خود تولید برق داشته‌اند.

وی افزود: از اینکه می‌بینیم یک شرکت خصوصی مانند پرشیان فولاد به این صورت در برگزاری همایش‌های تخصصی در این نیروگاه فعال بوده و حامی برنامه‌های علمی هستند خوشحالیم و این نیروگاه همیشه به عنوان یک بخش خصوصی در این زمینه پیشرو و پیشگام بوده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت توانیر اضافه کرد: در آستانه پیک مصرف برق تابستان قرار داریم و مجبوریم دوباره بر این موضوع تاکید کرده تا اهمیت آن را بیش از پیش یادآوری کنیم. سال گذشته پیک مصرف برق سالانه ما در تابستان و در چهارم مردادماه رخ داد که در آن روز با کمبود تولید نیز مواجه شدیم اما خوشبختانه بدون خاموشی‌های زیاد آن را پشت سر گذاشتیم.

مهرداد خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال 51 هزار و 300 مگاوات پیک مصرف برق در تابستان داشته باشیم که نسبت به سال گذشته حدود 2500 مگاوات افزایش مصرف برق را خواهیم داشت در حالی که تاکنون نتوانسته‌ایم این میزان ظرفیت نیروگاهی جدید را وارد شبکه برق کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف برق در تابستان تصریح کرد: در تابستان گذشته حدود 300 ساعت کمبود برق وجود داشت و پیش بینی می‌شود امسال، بیش از 300 ساعت در طول تابستان، کمبود برق وجود داشته باشد که امیدواریم با مدیریت مصرف و همکاری صنایع بتوان آن را جبران کرد.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت توانیر اظهار کرد: برای یک و یا دو مگاوات تولید بیشتر در نیروگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی انجام شده و با تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده شده و با بهره‌برداری مناسب می‌توان در هر واحد نیروگاهی حدود یک تا دو مگاوات نیز افزایش تولید داشت و همین موضوع به دلیل تعدد نیروگاه‌های برقی می‌تواند قابل توجه شود و به تامین برق در پیک تابستان کمک کند.

مهرداد افزود: هزینه مازوت تقریبا سه برابر گاز است و برای نیروگاه‌ها استفاده از آن از لحاط اقتصادی مقرون به صرفه نیست. پس در سال گذشته برخی از نیروگاه‌ها به دلیل مشکلات زیست محیطی مجبور شدند که فقط از گاز در تولید برق استفاده کنند که این اتفاقی مبارک بوده است و امیدوارم روزی برسد که مازوت به طور کلی از چرخه تولید برق کشور حذف شود.

وی اضافه کرد: روش‌های ارزانی برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها وجود دارد که یکی از آنها استفاده از سیستم خنک کنندگی آب ورودی به نیروگاه‌ها است که با این کار می‌توان مقداری افزایش تولید نیروگاه‌ها را داشت.

 مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت توانیر گفت: در نیروگاه شهید منتظری اصفهان و با حمایت و کمک شرکت پرشیان فولاد تمام طرح‌های جدید و ایده‌های نوآوری با سرعت زیاد به مرحله اجرا می‌رسد و در نیروگاه پیاده می‌شود که نتایج خیلی خوبی نیز در این مدت وجود داشته است.

مهرداد ادامه داد: خوشحالیم که یک نیروگاه خصوصی پیشرو در امر نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بهره‌برداری از نیروگاه است که دیگر نیروگاه‌ها نیز می‌توانند با تاسی از این نیروگاه، از آن تکنولوژی‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بحث نظام پرداخت انگیزشی، آموزش نیروی انسانی و برنامه جامع آموزشی کارکنان در طول مدت حضور در نیروگاه، ایمنی در صنعت برق و نیروگاه ها و ... از دیگر مسائلی است که باید به آنها به صورت ویژه پرداخته شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :