ماهان ابراهیمی در گفتگو با تابناک:
کارشناس ارشد بهداشت محیط با بیان اینکه وقتی بدانیم رطوبتی که در مواد غذایی است می تواند زمینه فساد توسط باکتری ها و کپک ها را ایجاد کند می توانیم با خشک کردن مواد غذایی از این عامل جلوگیری کنیم، افزود: کنسرو سازی هم یک طریق دیگر برای نگه داری مواد غذایی است.
کد خبر: ۳۸۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ 05 March 2017

ماهان ابراهیمی در گفتگو با خبرنگارتابناک از کرمانشاه، اظهار داشت: باکتری ها برای فعالیت به گرما نیاز دارند بنابراین مواد غذایی را می توان به صورت منجمد یا با نگهداری در یخچال تامدتی نگه داریم همچنین  نمک زدن می تواند برخی از مواد غذایی  را از فاسد شدن حفظ کند.

وی با اشاره به اهمیت نگهداری مواد غذایی توسط سرما، تشریح کرد: اگر بخواهیم مواد غذایی را منجمد کنیم باید آن ها را در بسته بندی های مناسب و دارای  ضخامت کم داخل  فریزر گذاشته که دمای آن باید حداقل منفی ۱۸ درجه سانتی گراد باشد و در هنگام استفاده نباید آن ها را گرم یا در آب گرم بگذاریم.

کارشناس ارشد بهداشت تاکید کرد:  محیط مواد غذایی یخ زده را باید بگذاریم به آرامی از انجماد خارج شود و بلافاصله آن را آماده مصرف کنیم و فراموش  نکنیم مواد غذایی یخ زده که از انجماد خارج شده سریع تر از مواد غذایی تازه فاسد می شود.

وی در ادامه  به عفونت های غذایی اشاره کرد و افزود: در حقیقت ورود عوامل زنده بیماری زا، از قبیل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، و...به مواد غذایی سبب آلوده شدن مواد غذایی به میکروب،اسهال خونی و...می شود که عفونت های غذایی ممکن است به شکل آلودگی اولیه و ثانویه بروز کنند.

ابراهیمی تصریح کرد:  برخی از افراد به دلیل وجود نقص هایی در آنزیم های گوارشی، در برابر بعضی مواد غذایی نشان های  عدم تحمل  را ظاهر می کنند چرا که برخی از افراد با خوردن باقلا گرفتار عارضه فاویسم می شوندکه برخی از ترکیبات طبیعی مواد غذایی در افراد مستعد حساسیت زا باشد.

وی با اشاره به بهداشت انواع مواد غذایی، تاکید کرد: اگر سرو ته قوطی کنسرو باد کرده باشد آن کنسرو فاسد است هم چنین اگر قوطی منفذ داشته باشد مصرف آن خطرناک  بوده و  از محصولات کارخانجات معتبر ومورد تایید مقامات بهداشتی کنسروهای مصرفی را تهیه کنیم.

ابراهیمی در خاتمه گفت: بعد از باز کردن قوطی کنسرو غذای داخل آن را خارج کرده و در ظرفی بریزیم و به مدت بیست دقیقه آن را بجوشانیم و یا قبل از باز کردن،  قوطی  کنسرو را بیست دقیقه در آب جوش حرارت داده و سپس مصرف کنیم چراکه با این کار سم بوتولیسم که عامل مسمومیت است در اثر حرارت از بین می رود.
گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار