کد خبر: ۳۹۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 12 March 2017
سالهاست كه قيمتهاي  اعلامي  دولت براي محصولات كشاورزي  با نرخ تورم و رشد قيمت هزينه هاي توليد هم خواني ندارد. در سالهاي گذشته نيز  با وجود تورم  دولتي بالاي 20درصدي  و افزايش  بالاي 25 در صدي هزينه هاي توليد  و افزايش سود تسهيلات اعطايي به كشاورزان به 25 تا 30 در صد شاهد رشد 10 تا 15 در صدي قيمتها بوديم 
بعد از شش ما تاخير  و سكوت  مرموز مسئولين جهاد كشاورزي سرانجام  قيمت تضميني خريد  25 نوع محصول كشاورزي استراتژيك تعيين و  اعلام گرديد. مقايسه قيمتهاي اعلامي با قيمت  هاي سال 95 نشان مي دهد كه بيشترين رشد قيمت در دانه كلزا  به ميزان ده درصد و كمترين رشد آن در گندم دوروم  به ميزان يك و هفتاد و هفت صدم درصد  اتفاق افتاده است . گندم به عنوان اصلي ترين  محصولي كه توسط دولت خريداري مي شود تنها دو و سي و دو صدم درصد رشد داشته است. و انواع چغندرقند نيز كه در درجه بعدي حجم خريد قرار دارند 6 تا 7 در صد رشد داشته است. سيب زميني و پياز  به عنوان  اصلي ترين  تره بار سبد غذايي مردم هم  4 و نود و نه صدم درصد تا 7 در صد رشد قيمت داشته است.  


 سوالي كه در اين بين مطرح مي شود اين است كه اين قيمت گذاري بر چه اساسي صورت گرفته است؟ آيا رشد قيمت هزينه هاي توليد  نيز متناسب  با اين قيمتها رشد كرده است؟
 
سالهاست كه قيمتهاي  اعلامي  دولت براي محصولات كشاورزي  با نرخ تورم و رشد قيمت هزينه هاي توليد هم خواني ندارد. در سالهاي گذشته نيز  با وجود تورم  دولتي بالاي 20درصدي  و افزايش  بالاي 25 در صدي هزينه هاي توليد  و افزايش سود تسهيلات اعطايي به كشاورزان به 25 تا 30 در صد شاهد رشد 10 تا 15 در صدي قيمتها بوديم  رشدي كه در محصول استراتژيك گندم  حدود 10 در صد بوده است. علاوه بر رشد نا متناسب  قيمتها، امتناع دولت از خريد  تضميني  به دليل نداشتن اعتبار لازم و هياهو هاي رسانه اي  همانند قضيه امحاء سيب زميني ها  در سال 94  درراستاي  رقابتهاي سياسي  جناحين كشور  ضربات مهلكي هستند كه هر ساله بر پيكر تفليج شده بخش كشاورزي وارد مي شود.
به راستي در اتاق هاي سياستگذاري  اقتصاد اين كشور  و سياست گذاري بخش كشاورزي چه مي گذرد؟!
 
آقاي رئيس جمهور!! عدم افزايش معقول قيمت  گندم را ناشي از چه بدانيم ؟ قدر داني دولت از كشاورزان به خاطر خودكفا سازي  كشور در سال94 !! يا تلاش براي پايين نگه داشتن نرخ تورم با قرباني كردن كشاورزان  در مسلخ سياستهاي ركود زاي  ضد تورمي تان؟!
 
آقاي رئيس جمهور !! در دوره اي از تاريخ  اين كشور  كه شديد ترين  تحريم ها  و خانمانسوز ترين فشارها  از سوي دشمنان  بر اين ملت وارد مي شد  و اقتصاد كشور به كلي فلج شده بود و همه فعالين اقتصادي  تنها به دنبال  حفظ سرمايه  و كاهش زيانها ي خود بودند.  و هر روز مستكبرين در صدد بهانه اي بودند  تا ميز مذاكره را براي هيئت ديپلماسي ما  تنگ كنند. و آرزويشان اجراي  برنامه نفت در برابر غذا بود. تنها بخشي كه از توليد باز نه ايستاد  وبر خلاف بخشهاي  رانت خوار اقتصاد دولت ساخته سنگر جهاد اقتصادي را ترك نكرد و با تقبل زيانهاي  مالي  توليدش را افزايش داد  و به  نمونه عيني  و عملي  مقاومت اقتصادي بدل شد  همين بخش كشاورزي بود. كشاورزان ما در اين سالها با وامهاي  25 درصدي  ماشين آلاتشان را تامين  كردند  و با وامهاي 21 در صدي(كه حال غالبا از باز پرداخت آن عاجزند و 6 در صد جريمه و فشارهاي  رواني بانكها نيز بر آن افزوده شده است) نهاده هايشان را  تهيه كردند تا شاهد رشد ده درصدي قيمت محصولاتشان باشند و با اين رشد زير 3 درصدي تشويق شوند!!! و دولت در ميان غوغاهاي سياسي  امثال كوچك زاده از خريد  محصولاتش سر باز زند  تا مسئوليت امحاء محصولش را نيز خود بر دوش كشد!!!. وبغضش را از اظهارات غرورانگيز  دولتيان  نسبت به كنترل تورم  را كه ناشي از كاهش قيمت محصولات كشاورزي ، زيان ده بودن اين بخش  و خاكستر شدن سرمايه هاي كشاورزان است را فرو خورد.
باور كنيد  اگر در آن دوران دوزخي اقتصاد كشور  كشاورزان نيز همچون ساير بخشهاي  اقتصادمان كه هميشه بر سر سفره رانت دولت نشسته اند پا پس مي كشيدند . حال به جاي فرود بويينگ هاي  خريداري كرده تان . محموله هاي  مواد غذايي  مبادله شده با نفت  به عنوان ثمره برجام  به گمركاتمان وارد مي شدند.

آقاي رئيس جمهور !!! به مجموعه تحت امرتان نظارت كنيد تا با اين قيمت دهي نا متناسب با هزينه توليد  و اين رشد قطره چكاني قيمتها در برابر سيل افزايش هزينه ها  توليد كنندگان را به سخره نگيرند.
كشاورزان ما  نه تبصره  35 بودجه شما را نمي خواهند كه با مطالبه اصل  وامي كه به كشاورزان داده اند و در اين جنگ اقتصادي نابرابر نابود شده است منت بر سر آنها بگذاريد  و اندك نقدينگي  موجود در اين بخش را هم به عنوان مطالبات بانكي  جمع آوري كنيد . مطالباتي  كه به عنوان وام مجدد به چرخه اقتصاد بر نمي گردند و احتمالا بانكها با آن سرمايه  با ورود به سفته بازي ها  به رشد تورم دامن خواهند زد. و شاهد تشديد  ركود تورمي خواهيم شد!!
كشاورزان  ما تسهيلات اعطايي تان  براي ماشين آلات و بلا عوض هاي بخش  بهبود آبياري را هم كه موجب رشد فساد و تبعيض در سازمانهاي دولتي تان  مي شود را هم نمي خواهند  تا بار مالي دولت افزايش نيابد!!
كشاورزان ما كوشا ترين  و مقاومترين طبقه اجتماعي ما هستند و  فقط يك خواسته دارند.تناسب قيمتها با هزينه ها. امكان فروش محصولاتشان را  به قيمت  معقول فراهم سازيد .سر نوشتشان را به دست  چند وارد كننده  معلوم الحال  ندهيد  و به بهانه هاي مختلف توان رقابت را از آنها نگيريد.
تنها انتظار  كشاورزان ما  حفظ كرامت انساني آنهاست  در وفا  به منشور شهرونديتان  كرامت  و شان و منزلت انساني را به آنها برگردانيد  كه  پيش قراولان توسعه، سنگرداران جهاد اقتصادي  و سنگ زيرين  اقتصاد  آنها هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :