تهران برای بازدیدکنندگان مملو از ویژگی و شگفتی است، شگفتی از اینکه پایتختی بسیار زیبا اما دارای انبوهی از مشکلات است و به رغم تحریم ها بسیار پویا و همچنان کانون توجه جهانیان قرار دارد.
کد خبر: ۳۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 26 May 2015
استان تهران که مرکز آن پایتخت ایران با همین نام است روزانه شاهد مسافرت میلیون ها نفر از اقصی نقاط کشور و دیدار هیات های سیاسی ،تجاری و نیز گردشگران و جهانگردان کشورهای مختلف جهان است اما با این همه اهمیت به لحاظ وجود مشکلات بسیار چهره زیبای آن تحت الشعاع قرار گرفته است.

تهران به رغم کلان شهر و پایتخت بودن، شهری زیبا با جاذبه های طبیعی فراوان برای گردشگری است و روزهای تعطیل بهترین زمان برای استفاده از این مکان ها با طعم هوای پاک، آسمان آبی و خیابان های به دور از ترافیک است.

باور اینکه تهران با آلودگی، شلوغی و ترافیک سنگین خود مکانی برای گشت و گذار و تفریح ندارد، باور نادرستی است به واقع در همه ی روزهای سال اینگونه نیست اگرچه در طول سال، تهران غرق در هیاهو است.

بوستان «لاله» و «ملت» و کوه های «دربند» و «توچال» مکان های تازه تاسیس شده یی مانند «آب و آتش»، پارک «ژوراسیک»، «باغ پرندگان» و دریاچه ی «شهدای خلیج فارس» ،دربند ،درکه ،دره کن-سولقان ،دریاچه تار

دریاچه سد لار،دریاچه سد لتیان ،دریاچه سد ماملو،غار بورنیک، آبشار شکرآب ،پیست شمشک، پیست دیزین،تله سیژ آبعلی، تله کابین توچال و دهها مکان مذهبی و دیدنی از جاذبه ها و زیبایی های استان تهران است.

مهمترین مشکلات پایتخت و دیگر شهرهای استان تهران ترافیک،آلودگی هوا، رشد وسعت شهری بیش از حد به لحاظ افزایش مهاجرت،مشکل کم آبی، گرانی، و توسعه نیافتن امکانات متناسب با افزایش جمعیت این مناطق است.

هر تازه واردی با دیدن تهران در نگاه اول شیفته زیبایی های آن می شود اما وقتی در ترافیک پایتخت و دیگر شهرهای استان گرفتار می شود و آن گاه که سوزش سینه ناشی از دودهای غلیظ وسایط نقلیه آن هم با ظاهرهای نامناسب او را آزار می دهد زیبایی های این شهر و توابع اش را فراموش می کند. 

به اعتقاد بسیاری از بازدیدکنندگان خودروهایی که در پایتخت بویژه دیگر شهرهای استان تهران تردد می کنند بیشتر ظاهری نامناسب دارند و مانند دیگر پایتخت های جهان حتی کشورهای همسایه نیست ضمن اینکه ظاهر ساختمان ها نیز از مهندسی مناسبی برخوردار نبوده و رنگ و ظاهرچندان دلچسبی ندارند.

ساکنان تهران و شهرهای مختلف استان چوب پایتخت نشین بودن را می خورند زیرا مجبورند برای مسکن ،حمل و نقل با وسایط نقلیه آزاد ،مواد غذایی،میوه و تره بارو غیره هزینه ای چند برابر سایر نقاط کشور پرداخت کنند در حالیکه ظن ها متوجه این استان است و سایر مناطق کشور این گله را دارند که همه امکانات رفاهی برای تهرانی ها است. 

مردم استان تهران بویژه پایتخت نیز این گله را دارند که امکانات متناسب با رشد جمعیت توسعه نیافته و گرانی و مشکلات آلودگی مناطق پایتخت آنان را آزار می دهد واز این بابت برساکنان سایر شهرهای کشورغبطه می خورند.

اگرچه در سال های اخیر تلاش های خوبی برای عمران و زیباسازی پایتخت و شهرهای اطراف آن بویژه احداث مترو، برقراری سرویس های حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس های بی آرتی،ساخت بزرگ راه ها وپل های متعدد، توسعه بوستان ها و فضای سبز،نصب وسایل ورزشی در پارک ها و اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب بویژه در دیگرشهرستان های استان فاصله دارد. 

جغرافیایی استان تهران

استان تهران به مرکزیت شهر تهران، با وسعتی حدود 12 هزار و 981 کیلومتر مربع، از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از جنوب غربی به استان مرکزی، از غرب به استان البرز و از شرق به استان سمنان محدود است.

جمعیت این استان بر اساس آخرین سرشماری 12 میلیون و 425 هزار نفر بوده و مرکز این استان پایتخت جمهوری اسلامی ایران است.

این استان با بیش از 12 میلیون جمعیت، 17/5 درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده است.

از این تعداد 12 میلیون و 252 هزار نفر در مناطق شهری و یک میلیون و 161 هزار نفر در مناطق روستاییِ ساکن هستند.

استان تهران دارای 16 شهرستان، 45 شهر و 78 دهستان است که 63/6 درصد از جمعیت شهری در شهر تهران و مابقی در 44 شهر دیگر استان ساکن هستند.

رشد جمعیت شهر تهران 4/1 درصد است که در مقایسه با دهه گذشته اندکی افزایش یافته است.

در بین شهرهای استان تهران، شهریار با 16/8 درصد رشد سالیانه، در مقام اول رشد قرار داشته و کمال شهر با 11/4 درصد، ملارد با 10 درصد، پاکدشت با 9/9 درصد و صفادشت با 8/8 درصد رشد سالانه در مقام های بعدی قرار دارند.

این استان با توجه به جمعیت و وسعت قابل توجه در حوزه های خدماتی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ورزشی از شاخص های پایین تری نسبت به سایر استان های کشور برخوردار است و از فقر سرانه های فوق رنج می برد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار