متاسفانه سالهاست شکل گیری احساسی را در نقاطی از استان ایلام شاهدیم که بر مبنای آن افرادی از مناطق خاص با ادعای بهره مندی از قانون خویش ساخته ای تحت عنوان "حق آب وگل "همه چیز آن مناطق از آب وخاک گرفته تا صنایعی که با بودجه عمومی احداث شده را از آن خود دانسته وبه زعم آنها کسی جز خودشان حق انتفاع از مواهب خدادادی وغیر خدادادی آنجا را ندارد.
کد خبر: ۴۰۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 09 April 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی::همه ما با هم ایران هستیم ،بدون تردید هر ایرانی در هر نقطه از خاک این وطن از شرق تا غرب گرفته تا شمال تا جنوب آن دارای سهم است .منابع آن ،ذخایرش ،نیروی انسانی آن ،آب ،خاک وهوای آن به هرایرانی تعلق دارد .کسی نمی تواند ادعای مالکیت انحصاری براین منابع وآب وخاک را داشته باشد.

اگر چه به صورت ظاهری وبرای اعمال مدیریت بهینه وکنترل بهتر امور ، اجرای برنامه های تقسیمات جغرافیایی و همچنین آمایشهای سرزمینی را درایران بزرگ شاهد یم، اما این تقسیمات و آمایشها هرگز نمی توانند مبنایی برای ایجاد حق مالکیت انحصاری بر منابع عمومی این سرزمین برای احدی باشد ویا به اصطلاح مرسوم "حق آب وگل " تعریف نماید.

اما متاسفانه سالهاست شکل گیری احساسی را در نقاطی از استان ایلام شاهدیم که بر مبنای آن افرادی از مناطق خاص با ادعای بهره مندی از قانون خویش ساخته ای تحت عنوان "حق آب وگل "همه چیز آن مناطق از آب وخاکش را  گرفته تا صنایعی که با بودجه عمومی احداث شده اند  را از آن خود دانسته  وخود را مستحق هرگونه اعمال حاکمیت بر آن می دانند.به زعم آنها کسی جز خودشان حق انتفاع از مواهب خدادادی وغیر خدادادی آنجا را ندارد.

شما تصور کنید که استان کوچکی نظیر ایلام که بدلیل وسعت کم وجمعیت ناچیز آن تنها متشکل ازچند از چند ایل وقوم مشخص  است و با یک حساب سرانگشتی میتوان آبا واجداد و نیاکان هر منطقه وشهرستان آن را نیز محاسبه وشناسایی نمود ،مناطق مختلف آن گرفتار دچار چنین احساسات غلط تبارگرایانه و مستحق حق آب وگل های کذایی گردند !،آن وقت باید سراغ وحدت وانسجام برای رهایی از وضعیت اسفبار محرومیتی که مردمان آن سالهاست در زیر آن دست وپا می زنندرا از کی وکجا بگیریم ؟!

بی شک منابع مختلف زیر زمینی و رو زمینی متعددی در نقاط مختلف استان پراکنده است و با بهره مندی و استحصال وانتفاع از این منابع عظیم می توان به آینده استان خوشبین وامیدوار بود ،دولت هم به فراخور توان خود از منابع ملی که متعلق به همه ما ایرانیهاست برای بهره برداری از این منابع سرمایه گذاری کرده ومی کند ،اما اینکه تصور کنیم چون این منابع در بخشی از خاک یک ایل یا تبار خاصی واقع شده است ،احساس تمامیت خواهی را در خود زنده نموده ودر صدد محروم نمودن سایر هم استانیها از انتفاع از این فرصت بر آییم ،باید بدانیم این طرز فکر و عمل با هیچ معیار عقلی ،منطقی ،اجتماعی وفرهنگی سنخیتی ندارد.

در جنوب استان نفت وگاز وپالایشگاه وپتروشیمی هایی در حال احداث است ،در مهران وچنگوله علاوه بر نفت وگاز،فرصت مرز بین المللی و سفر زائرین اربعین ایجادشده و در شمال استان نیز صنایع بزرگ وکوچکی نظیر سیمان ایلام ،شرکت پتروشیمی وگاز در حال فعالیت است ،بدون شک پویایی و سرپا نگه داشتن این فرصت ها به نیروی انسانی متخصص ،عادی وکارمند احتیاج است وتامین این حجم نیرویی تنها با تکیه بر ساکنین آن منطقه موضوعی نشدنی وغیر ممکن خواهد بود .زیراوجود این همه تخصص ونیروهای با تحصیلات عالی آن هم در یک بخش یا روستا امری محال وغیرممکن است وشرکت در مواجهه با چنین شرایطی ناگزیر به استفاده از ظرفیت دیگر مناطق استان ویا حتی خارج از استان خواهد شد.

بعنوان مثال پتروشیمی ایلام بعنوان یکی از بزرگترین صنایع استان به هرشکل در بخش چوار احداث شده ،ودر طول سنوات گذشته نیز بخش اعظمی از نیروی انسانی اداری ونیمه ماهر وساده این صنعت به مردمان این دیار اختصاص یافته و آمار های موجود در واحد اداری این شرکت موید این ادعاست ،اما شرکت برای تامین نیروی متخصص با تحصیلات عالی ناگزیر به تامین نیرو از سایر نقاط استان شده است که این موضوع هیچ منافاتی با برنامه های آمایشی آن ندارد.

با وجود حرکت این منطقه به سوی صنعتی شدن و انتظارایجاد تغییرات در منش عشیره ای وقبیله ای و مهیا شدن برای تغییر مناسبات به واسطه صنعتی شدن ،اما متاسفانه بخشی از آنان با اصرار بر باقی ماندن بر همان سبک و سیاق های سابق، سعی بر تحمیل مناسبت های قومی وعشیره ای بر وضعیت جدید را داشته وتحمل حضور نیروی های غیر بومی از سایر مناطق استان برایشان بسیار سخت وناممکن جلوه می کند!هرچند خلق وخوی قبیله ای در تمام مناطق استان پراکنده ودر تمام ارکان سیاسی واجتماعی سایه افکنده است، اما اینکه عده ای این حس را دستاویزی برای سیطره بر صنعت استان نظیر شرکتهای پتروشیمی و گاز ایلام وکارخانه سیمان ایلام  ودیگر منابع عمومی قرار دهند امری مذموم وغیر قابل پذیرش است.

اینک در ادامه این مطلب درد دل های یک هم استانی متخصص در حوزه نفت وگاز را که با اندیشه کمک به این صنعت و کار آفرینی در صنایع پایین دستی ،تمام داشته علمی ومالی خود را در این راه به میدان آورده به همراه مصائبی که در این راه متحمل شده است را عینا درج می نماییم . قضاوت ونتیجه گیری این مطلب با مخاطبین خواهد بود.

"من متولی شرکتی هستم که در روز نخست با تاسیسش هدفم را ارضای نیاز شهرم به بخش خصوصی متکی به دانش روز قرار دادم. گمان کردم پیوند دانش و تجربه با استقبال صنعت رو به رشد شهرم واقع گردد. گمان کردم عصر شرکتهای پیمانکاری سنتی متکی بر منش خان و خان بازی به سر آمده و نوبت آن است فارغ التحصیلان نو رسیده با کمک مهندسان گرم و سرد چشیده طرحی نو دراندازند.

نیاز استان به بخش خصوصی توانمند علی الخصوص در پروژه های نفت و گاز کاملا مشهود است و کمبود شرکتهای توانمند بومی که با معیارهای مهندسی و دانش روز آشنا هستند بهانه ای شده است تا بسیاری از پروژه ها به شرکتهای غیر بومی واگذار شود. در کنار تمام این مشکلات، انحصارگری مردم منطقه سبب شده هم کارفرماها دیدگاهی منفی در مورد شرکت بومی پیدا کنند و هم اینکه معدود شرکتهای توانمند بومی با توجه به تهدید و ارعاب و گردن کشی مردمان محلی به این پروژه ها نزدیک نشوند.

به عنوان مثال چندی پیش توانستم با صبر و پشتکار و سماجت به آن پروژه ای که سالها در رویایم به عنوان سکوی پرتاب تلقی اش می کردم برسم. اینبار با کارفرمایی فهیم و بهره مند از دید مهندسی و ملزم به مقررات فنی قراردادی بسته شد و شروع به تجهیز کارگاه نمودیم.

دو روز پیش عصر هنگامی که از پتروشیمی عازم ایلام شدم برخی از مردمان آن منطقه در داخل شهر کوچک چوار جلوی راهم را در روز روشن سد کردند و با گرز و چوب و چماق به من حمله نمودند و ماشینم را تخریب کردند. اگر در فرار کردن تعلل می کردم نا محتمل نبود که امروز آگهی ترحیمم بر در و دیوار شهر رویت می شد. اراذل و اوباشی که سالهاست در منطقه جا خوش کرده اند و این اولین و دومین بارشان در رقم زدن این حوادث نیست و هدفشان از این اقدامات ارعاب شرکتها و پیمانکاران و انصراف آنها از پروژه هاست. تا گروه هایی بدون هیچگونه دانش و تجربه تخصصی در خلا شرکت های دیگر خود را به کارفرما تحمیل کنند.

متاسفانه در آن سو مدیران پتروشیمی برخورد شجاعانه و محکمی با این افراد ندارند و حتی با ارجاع برخی پروژه ها به این افراد به زعم خود سعی در حل و فصل ماجرا دارند. اینگونه واکنشها سبب شده این افراد که از قضا معدودی از خانواده های منطقه های محلی هستند هر روز جسورتر و بی مهباتر شده و همچون شعبان بی مخ ها به قلدران و زورگویان پتروشیمی ایلام تبدیل شده اند. در غیاب صلابت و شجاعت در مدیران و متولیان بایست فعالان اقتصادی و اجتماعی، جامعه مطبوعات و رسانه و حتی مردمان محلی تمام قد در برابر چنین قلدرانی می بایستند چرا که باور بایست در جایی این روال غلط متحجرانه متوقف شود. حمایت اهالی مطبوعات و همشهریان سبب می شود تا عقلانیت و قانون در ادر نقاطی از بسط داده شود تا عده ای قلیل آبروی خیل عظیم مردم محترم ایلام و چوار را به تاراج نبرند.

مطمئنا در صورت تعلل مسئولان در برخورد با این افراد، با توجه به آنکه دائما مدیران و مهندسان شرکتها را تهدید به مرگ می نمایند و امنیت جانی و مالی وجود ندارد، نام این قانون گریزان در آینده ای نزدیک افشا خواهد شد."
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
کاش یه کم به بدبختی این به قول خودت قلدرها توجه میکردی و میفهمیدی که اکثر این مردم از بدبختی و گرسنگی دارن این کارها رو انجام میدن،وقتی جوانان تحصیل کرده ما همه بی کارن و افسردگی گرفتن گوشه خونه چرا لاید نیروی غیر بومی بیاد،واقعا متاسفم
از ماست که بر ماست...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
چند نفر از کارمندان شرکت گاز شهری استان و شهرستان خزلند؟ چند درصد نیروهای پالایشگاه گاز خزلند؟ چند نفر غیر خزل در کارخانه سیمان شاغلند؟ در آذر و چنگوله چند نفر غیر شوهان و ملکشاهی شاغلند؟ همه را بگو که بالای 70 درصد پتروشیمی وابستگان مدیران استانند نه ارکوازی!! واقعا شما قصد راه اندازی کارخانه داری یا باز پیمانکار سفارشی هستید؟ لازم است مسئولین منصفی در مورد توزیع فرصتهای شغلی در استان بازنگری کنند و عدالت برقرار شود نه اینکه خودشان مسئله ساز شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
شرمنده!!! خیلی عذر می خوام من معنی عبارات (خزلند؟)و (غیرخزل)و (غیرشوهان) و (ارکوازی) رو نفهمیدم اینها اسامی خاص هستند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
متاسفانه در کارخانه سیمان ایلام به شدت خیلی زیاد این مسئله وجود دارد که در صورت اینکه مدیران کارخانه از اینها تمکین نکنند موجبات بی نظمی و مشکلات زیادی برایشان به وجود می آورند .
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
وای به حال بچه های نخبه و متفکر و اندیشمند ایوان که باید غم غربت بکشند و در جستجوی کار باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
دوستان گرامی اینکه اولویت کاری بایست با نیروی بومی باشه حرفی منطقی و عادلانست و درصورت عدم وجود نیروی متخصص بومی بایست به نیروهای غیربومی مراجعه شود. اما حادثه فوق برای یک پیمانکار بومی رخ داده. پیمانکاری که جزو معدود شرکتهای تخصصی استان در حوزه برق هست. عده ای هم که این حادثه رو ایجاد کردند به جز نصب تخته و داربست هیچ توان دیگری ندارند و حتی شرکت رسمی نیز در اختیار ندارند و تنها با تکیه به قلدری در انتظار گرفتن کار هستند. لطفا با تعصب قومی و کورکورانه قضاوت نکنید. به جای مظلوم نمایی برویم چند شرکت توانمند و تخصصی تاسیس کنیم تا مدیران پتروشیمی بهانه ای برای رد کردن ما نداشته باشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار