مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران
تابناک تهران - امروزه مسئله آب به یک بحران تبدیل شده، دشت‌های تهران در هر سال ۳۶ سانتی‌متر فرونشست را تجربه می‌کنند، طبق گفته های مدیرعامل آبفای استان تهران فرونشست زمین بیش‌تر با برداشت از آب‌خوان‌ها مرتبط است و باید از این برداشت های غیرمجاز ممانعت کرد.
کد خبر: ۴۰۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 09 April 2017
فرونشست زمین در تهران 90 برابر حد بحران اتحادیه اروپا است، در آن سوی دنیا برای نشست سالانه چهار میلیمتر خاک، کمیته بحران تشکیل می دهند اما در جنوب تهران، در دشت معین آباد ورامین، سالانه 36 سانتیمتر پدیده فرونشست زمین رخ می دهد اما آب از آب تکان نمی خورد.
البته این فرونشست تنها در ورامین یست که کل دشت تهران با این پدیده روبه روست، طبق گفته‌های وزیر نیرو کم‌شدن منابع آب‌های زیرزمینی می تواند این خطر را جدی تر کند. لذا لازم است که در شرایط فعلی برای این مهم تدابیری لحاظ شود.
برداشت های غیرمجاز دلیل فرونشست در دشت های تهران
مساله آب امروز از یک مشکل معمولی فراتر رفته و به یک بحران تمام عیار تبدیل شده است، حل این بحران از یک دستگاه ساخته نیست و باید برای این بحران گسترده که تمام شوون اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد یک بسیج همگانی صورت بگیرد.

طی سال‌های اخیر ۱۱۰ میلیارد مترمربع از ذخایر آب استاتیک مصرف شده است که اگر بخواهیم این میزان را جبران کنیم باید ۵.۷ میلیارد مترمکعب کمتر از میزان برداشت فعلی از آب‌های استاتیک داشته باشیم. علاوه بر این نیز باید میزان مصرف از ذخائر دینامیک را پنج میلیارد مترمکعب کاهش دهیم و تنها در این شرایط می‌توانیم به سطح ایستایی دست یابیم.

طبق اعلام مسئولان آبی کشور برای انجام این کار باید چاه‌های غیرمجاز متوقف شوند و نظارت‌های کشت و بازرسی نیز بیشتر صورت گیرد. همچنین لازم است تاسیساتی ایجاد شود که بتوان روز به روز و ساعت به ساعت منابع زیرزمینی را کنترل کرد.

محمدپرورش، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران درباره برنامه جلوگیری از فرونشست دشت تهران گفت: "ما در حال حاضر در استان تهران حدود یک میلیارد و ٣٥٠ میلیون متر مکعب آب تامین می‌کنیم که حدود ٧٠٠ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی و سدهای ماملو، کرج، لتیان، لار و طالقان و بقیه از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود."

وی با اشاره به این‌که فرونشست زمین بیش‌تر با برداشت از آب‌خوان‌ها مرتبط است، افزود: "البته در تهران میزان مصرف آب برای کشاورزی نسبت به دیگر نقاط کشور کم‌تر است، اما باید ببینیم که اضافه برداشت از سوی چه کسانی است و میزان آن چه‌قدر است تا بتوانیم از آن جلوگیری کنیم، چراکه فرونشست زمین بیش‌تر به دلیل برداشت از آب‌خوان‌ها است. "

محمدپرورش، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران، در پایان تصریح کرد: "در حال حاضر اولویت ما در تهران این است که ٨٥٠ میلیون مترمکعب از فاضلاب تا سال ١٤١٠ تصفیه شود و ٤٠٠ میلیون متر مکعب از پساب را به آب‌خوان برگردانیم تا تراز آب‌خوان‌های دشت تهران منفی نشود."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار