رئيس گروه محيط زيست و کيفيت منابع آب ايران: ساخت و ساز در حريم رودخانه ها ممنوع نيست؛ اما با توجه به کاربري رودخانه ها از نظر اکولوژي و حفاظت کيفي ، محدوديت هايي از لحاظ استقرار وجود دارد.
کد خبر: ۴۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰ 29 May 2015
به گزارش تابناک یزد، جواد حسن نژاد  با اشاره به اينکه حريم رودخانه از هر طرف 150 متر است ، افزود : محدوديت هاي ساخت مانند ساخت کارخانه فولاد در حريم کيفي 150 متر ممنوع است اما ساخت واحد مسکوني که آلودگي کمتري دارد در فاصله بعد از حريم کف که 20 متر است با نصب سيستم فاضلاب ، مجاز مي شود.
وي ادامه داد : ساخت و ساز براساس ميزان آلودگي از معيار الف تا "و" تقسيم بندي شده است و  اجازه ساخت و ساز داده مي شود و اين فاصله ها به مسئولان حفاظت از منابع آبي کمک مي کند به حاشيه رودخانه ها دسترسي داشته باشند.
حريم رودخانه ، بستر رودخانه است و به مسير آب رودخانه در طول 25 سال گفته مي شود که از يک تا 20 متر ، حريم کمي رودخانه است و تا 150 متر هم حريم کيفي رودخانه مي گويند.
رئيس گروه محيط زيست و کيفيت منابع آب ايران درباره نفوذ فاضلاب ها به سفره هاي زيرزميني نيز گفت: مسئوليت پيشگيري از آلودگي منابع آب با سازمان محيط زيست است.
وي اضافه کرد: نظارت بر دفع فاضلاب شهري و روستايي با شرکت فاضلاب کشور است و در مورد فاضلاب هاي صنعتي نيز بايد وزارت صنعت ، معدن و تجارت نظارت کند.
حسن نژاد تاکيد کرد : تا زماني که سازمان حفاظت محيط زيست مجوز کاربري زميني را ندهد ،وزارت نيرو هم مجوز تخصيص آب نمي دهد و در مورد مجوزهاي تخصيص آب ، تعهدنامه محضري داريم که بر اساس آن بايد سيستم فاضلاب راه اندازي شود و مجوز و تأييديه محيط زيست را داشته باشد تا تخصيص آب دهيم.
وي درباره هماهنگي وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بعد از برنامه سوم توسعه که مشکلاتي براي کيفيت آب بوجود آمد ، تفاهم نامه آب و محيط زيست بين دو دستگاه  تدوين و ابلاغ شد و همکاري خوبي داريم.
حسن نژاد تاکيد کرد : به اصلاح قانون نياز داريم تا همه افراد حقيقي و حقوقي به وظايف خود عمل کنند و به اين باور برسند که آب ، پديده اي زنده است و بايد حفاظت شود.
 سد لتيان؛ 200 ميليون براي جمع آوري زباله
رئيس گروه محيط زيست و کيفيت منابع آب ايران: براي جمع آوري زباله هاي ناشي از سيلاب اخير در محيط سد لتيان 200 ميليون تومان هزينه شده است.
وي با اشاره به اينکه رودخانه جاجرود در فصل تابستان گردش پذير است و متاسفانه شهروندان زباله هاي زيادي وارد رودخانه مي کنند ، افزود: اين اتفاق در سد لتيان سالانه 2 تا 3 بار اتفاق مي افتد که بيشتر بعد از سيلاب و فصل گرما به دليل ورود گردشگران رخ مي دهد.
وي ادامه داد : آب منطقه اي تهران کيسه هاي زباله براي جمع آوري زباله ها در نظر گرفته و سطل هاي زباله نيز در مکان هايي نصب کرده است  تا مردم زباله خود را در آن بريزند و بخشداري منطقه نيز مسئول تخليه زباله هاست.
وي درباره اينکه براي جمع آوري زباله هاي درياچه پشت سدها چه قدر سالانه هزينه مي شود؟گفت: به ميزان ورود زباله ها به يک حوضه آبريز بستگي دارد که در مناطق توسعه يافته ، کمتر است اما رقم دقيقي نداريم.
حسن نژاد تاکيد کرد: در کل کشور بيشترين تمرکز براي جمع آوري زباله هاي درياچه سدها بر روي سدهاي کرج و لتيان است چون هم منطقه گردشگري محسوب مي شود و هم راهگذر ورود به تهران است.
همه مسئول حفاظت آب هستند
حسن نژاد با اشاره به اينکه کارگروه مشترکي در همه استان ها به عنوان حفاظت از کيفيت آب با حضور نمايندگان ارگان هاي مختلف وجود دارد ، گفت : البته همه مسئول حفاظت آب هستند وارگان هاي مختلف در اين زمينه مشارکت مي کنند.
وي ادامه داد: در سيلاب اخير در شمال تهران چهره زشتي از درياچه پشت سد لتيان به وجود آمد که انواع زباله ها در آن جمع شد و در بهره برداري از تاسيسات سد نيز تاثير داشت و هزينه زيادي تحميل کرد.
حسن نژاد درباره ورود فاضلاب هاي شهري ، روستايي و کشاورزي و صنعتي به رودخانه نيز گفت: ‌براساس سيستم شبکه پالايش منابع آبي ؛ عامل اثرگذار را شناسايي و به سازمان محيط زيست منعکس مي کنيم و اين سازمان مسئول برخورد با عاملان آلودگي است.
وي تصريح کرد : براساس ماده 46 قانون توزيع عادلانه آب ، سازمان محيط زيست با متخلفان برخورد مي کند و وزارت نيرو به تنهايي نمي تواند جلوي ساخت و ساز غيرمجاز و ورود فاضلاب به رودخانه ها را بگيرد چون اين وزارتخانه در محدوده حريم کيفي آب و کاربري ها مي تواند اظهار نظر کند و بقيه مسئوليت به عهده سازمان حفاظت زيست است.
رئيس گروه محيط زيست و کيفيت منابع آب ايران تاکيد کرد: سازمان محيط زيست در جاهايي که ريسک آلودگي بالا وجود دارد به ويژه رستوران هاي بين راهي ؛ سپتيک ها (مخزن فاضلاب) را رايگان تخليه مي کند و در مکان هايي که سازمان حفاظت محيط زيست مشخص کرده دفع مي شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار