رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: حدود 30 تا 40 درصد افراد مبتلا به هپاتیت C از بیماری خود مطلع نیستند.
کد خبر: ۴۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵ 30 May 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:دکتر کامران باقری‌لنکرانی در همایش هپاتیت در شیراز، یادآور شد که افراد دارای سابقه زندان، مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، مبتلایان به ایدز و دریافت کنندگان خون در دهه 60، از جمله گروه‌های پرخطر در زمینه ابتلا به هپاتیت هستند.

وزیر اسبق بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی با تصریح بر اینکه غربالگری برای شناسایی بیماران مبتلا به هپاتیت یک ضرورت است، گفت: گروه‌های پرخطر از جمله کسانی هستند که باید غربالگری شوند.

لنکرانی گفت: طی 20 سال، حدود 16 درصد مبتلایان هپاتیت C به سمت سیروز کبدی می‌روند و اگر درمان را دنبال کنیم، می‌توان مشکل درگیری کبد، نیاز به پیوند و سایر موارد را کنترل کرد.

وی اضافه کرد: با وجود نسل جدید داروهای مربوط به هپاتیت C، به دلیل میزان موفقیت بالا در حد 90 درصد، تمام افراد مبتلا به این بیماری به صورت بالقوه کاندیدای دریافت درمان هستند و مسئله در این میان هزینه زیاد درمان است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این کنفرانس به ارایه مطالبی با موضوع مراقبت از بیماران مبتلا به هپاتیت B پرداخت.

باقر لنکرانی افزود: بیشتر افراد، آگاهی و اطلاعی از بیماری هپاتیت ندارند و بسیاری از مبتلایان معتادان پرخطر و تزریقی هستند که نیاز به مراقب و درمان دارند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بالا بودن هزینه درمان داروهای نسل جدید برای درمان بیماران مبتلا به هپاتیت باید اولویت‌بندی شود، افزود: بیماران مبتلا به «اچ آی وی»، معتادان پرخطر و خانم‌هایی که منشأ انتقال به فرزندان خود را دارند باید در درمان آنان اهتمام بیشتری کرد تا دیگران را به این بیماری مبتلا نکنند.

رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: آموزش، هشدار در مورد خطرات ناشی از مصرف الکل، رعایت غربالگری به‌ویژه برای زندانیان معتاد، تزریق واکسیناسیون و با اطلاع‌رسانی از سوی متولیان بهداشت، افرادی که در معرض چنین خطراتی هستند را باید نسبت به شیوع این بیماری آگاه کرد.

لنکرانی تصریح کرد: راه انتقال بیماری هپاتیت از طریق روابط عادی خانوادگی امکان‌پذیر نیست و بیشتر استفاده از ناخن‌گیر، تیغ صورت‌تراشی مشترک و نیز از طریق انتقال خون، فرد به این بیماری دچار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ارزشیابی هر برنامه از دیدگاه شرکت‌کنندگان در شناخت مسائل و نارسائی‌های آن اهمیت بسزایی دارد، افزود: شناخت مشکلات و اطلاع‌رسانی به‌موقع در پیشگیری از بیماری‌ها نخستین گام در رفع این معضلات است که باید به‌صورت جدی در چنین همایش‌هایی به آن توجه شود.

رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت: بررسی هپاتیت «آ» در کودکان و سطح ایمنی آن در کشور، پیوند کبد و کارسینوم هپاتوسلوکار، بیولوژی و پیشگیری «اچ‌ دی وی» در بیماران پیوند کبدی ازجمله محورهای این همایش یک‌روزه است.

لنکرانی اضافه کرد: درمان هپاتیت «سی» بعد از پیوند کبد، کاربردها و پیش‌آگاهی، مدیریت بیماران هپاتیت «بی» در کید، بار سرطانی کبد در ایران و مارکرهای اسید نوکلئیدی در کارسینوم هپاتوسلولار از دیگر محورهای این همایش است که از سوی شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

چهارمین روز از کنفرانس بین‌المللی هپاتیت تهران نهم خردادماه جاری به میزبانی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد. سه روز اول ششمین کنفرانس بین المللی هپاتیت، در تهران برگزار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار