تابناک تهران - عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با تابناک تهران گفت: " در این دوره از انتخابات با توجه به این تعداد از بانوان تأیید صلاحیت شده، لیست اصلاح طلبان می تواند سهم 30 درصدی بانوان را کامل و حتی بیشتر به آنها اختصاص دهد. انشالله در این انتخابات شاهد حضور 6 یا 7 نفر از بانوان در لیست اصلاح طلبان خواهیم بود."
کد خبر: ۴۱۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷ 26 April 2017
دوم اردیبهشت 1396، صفحه دیگری از پرونده انتخابات شورای شهر پنجم، با اعلام نامزدهای تایید و رد صلاحیت شده، تکمیل شد. در بین اسامی تایید صلاحیت ‌شده، اعضایی با تخصص‌ها و گروه‌بندی‌های مشترك دیده می‌شود؛ یكی از این گروه‌ها، زنان هستند. توجه به حضور زنان از آنجا اهمیت دارد كه شورای شهر پایتخت ۴ دوره را پشت سر گذاشته و در هر دوره تنها ۳ کرسی سهم زنان شده‌ است.
تحقق وعده 30درصددی بانوان در لیست امید /  برنامه زنان کاندیدای اصلاح طلب تدوین شد
اما این بار، آمارها از افزایش مشاركت زنان برای ورود به این عرصه حكایت داشتند به طوری كه فقط در تهران 523 زن برای ورود به این پارلمان تصمیم‌گیری شهری ثبت‌نام کردند.

با توجه به رفتار انتخاباتی اخیر در کشورمان که افراد به لیست‌ها رأی می‌دهند، زنان نام‌آشناتر بعد از ثبت‌نام، منتظر تحقق وعده‌های اصلاح‌طلبان به‌ویژه فراکسیون امید مبنی ‌بر اختصاص سهمیه برای زنان بودند تا با قرار گرفتن در میان انبوه نامزدهای مرد، بتوانند طلسم چهار دوره شورای شهر را شکسته و با تعداد بیشتری به رایزنی برای حل مسائل شهری بپردازند.

هرچند در ابتدا برای لیست‌بندی‌ها گفته شد 30 درصد به زنان و 10 درصد به جوانان سهمیه اختصاص داده می‌شود اما درنهایت وعده‎ها آن‌طور که باید، محقق نشد و سهمیه هر دو گروه فقط 6 نفر از 21 نامزد شد. بااین‌حال، همین افزایش تعداد زنان در شورای شهر نیز امیدهای تازه‌ای را در دل زنان ایجاد کرده و به افزایش آهسته و پیوسته در شوراهای شهر فکر می‌کنند.

زهره آشتیانی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران درباره علت عدم تحقق وعده 30 درصدی اصلاح طلبان در دوره گذشته گفت: "در دوره های قبل تعداد بانوان تأیید صلاحیت شده کم بود، به همین دلیل لیست ها افراد کمتری از بانوان را داشتند. اما خوشبختانه در این دوره تعداد بانوان تأیید صلاحیت شده رشد خوبی داشته و حتما وعده 30 درصدی حضور زنان در لیست امید محقق می شود."

وی ادامه داد: "بانوان تأیید صلاحیت شده در این دوره دارای تخصص و تجربه کافی در حوزه های مختلف هستند و می توانند بعد از گذراندن مرحله ارزیابی وارد لیست های نهایی شوند."

آشتیانی درباره تعداد زنان در لیست امید اظهار کرد: "در این دوره از انتخابات با توجه به این تعداد از بانوان تأیید صلاحیت شده، لیست اصلاح طلبان می تواند سهم 30 درصدی بانوان را کامل و حتی بیشتر به آنها اختصاص دهد. انشالله در این انتخابات شاهد حضور 6 یا 7 نفر از بانوان در لیست اصلاح طلبان خواهیم بود."

وی با اشاره به حضور کم تأثیر زنان در دوره های گذشته افزود: "از دوره اول تا کنون 11 تن از بانوان عضو شورای شهر بودند، اما متأسفانه کمترین میزان تأثیرگذاری را در برنامه هایی با رویکرد توجه به زنان داشتند. میتوان گفت که در کل در طول این چند دوره تنها 2 مصوبه با رویکرد زنان در شوراها تصویب شد، یکی بوستان های باونوان و بهشت مادران بود، و دیگری راه اندازی موزه تخصصی زنان بود که مصببه موزه هنوز هم اجرا نشده است."

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ادامه داد: "البته نمی توان توقع داشت که زنان عضو شورا تنها به بحث زنان توجه کنند چراکه این بانوان نماینده کل مردم هستند نه تنها قشر زنان جامعه، اما با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، مشکلاتی خاص دارند و تبدیل به قشرآسیب پذیر جامعه شدند، نیاز به رویکردی جدید و توجهی مضاعف برای ایجاد فضای مطلوب شهری برای آنهاست."

آشتیانی با اشاره به برنامه دوم پنج ساله شهرداری در حوزه زنان تصریح کرد: "متأسفانه در این حوزه خلاء های زیادی وجود دارد مثل برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران، که اتفاقاٌ با رویکرد فرهنگی اجتمای تدوین شده، اما کاستی های زیادی درحوزه زنان دارد. در حقیق خیی حداقلی به موضوع زنان توجه شده است."

وی با اشاره به برنامه زنان کاندیدای اصلاح طلب در حوزه زنان اعلام کرد: "جمع زنان کاندیدای اصلاح طلب کارگروه تشکیل برنامه را شکل دادند، و برنامه ای جدید درباره کارگروه زنان در شورای شهر تدوین و پیشنهاد شد. در این برنامه خلاء ها و کاستی ها در این حوزه شناسایی شده، به صورت اجمالی مسائل زنان در شهر پایش شده است."

زهره آشتیانی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، در پایان با تأکید بر توجه اصلاح طلبان به حوزه زنان گفت: "با توجه به اینکه شورای شهر پنجم باید برنامه سوم پنج ساله شهرداری را تدوین کند، ما هم برنامه مخصوص حوزه زنان را ارائه کردیم تا خلاءهای مربوط به حوزه زنان هم در این برنامه پر شود."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار