کد خبر: ۴۱۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸ 01 May 2017

تابناک / باشگاه سپیدرود رشت که سابقه بیشتری از ملوان وداماش داردبه سطح اول فوتبال کشور بازگشته به همین دلیل به معرفی با سابقه ترین باشگاه فوتبال گیلان می پردازیم.


بازگشت کهن ترین باشگاه گیلانی به سطح اول فوتبال کشور سپیدرود رشت باشگاه فوتبالی است که در سال ۱۳۴۷ در شهر رشت، مرکز استان گیلان بنیان‌گذاری شده و هم‌اکنون در لیگ آزادگان بازی می‌کند. نام سپیدرود برگرفته از بزرگترین رود گیلان و دومین رود ایران، سفیدرود است که در پیدایش تمدن گیلان تأثیر داشته است.
براساس این گزارش 
این باشگاه دیرپاترین تیم فوتبال استان گیلان است که از بدو تاسیس پیوسته در لیگ‌های مختلف فعال بوده است.

در سال ۱۳۴۷ با تلاش غلامرضا صومی این تیم با نام سلامت‌بخش رشت شکل گرفت. این نام برگفته از یک باشگاه بدنسازی و کشتی زورخانه‌ای بود که در محله سبزه میدان رشت قرار داشت و در بدو تأسیس در فوتبال محلات شرکت کرد و بلافاصله به لیگ باشگاه‌های رشت صعود کرد. در لیگ رشت تیم‌هایی نظیر تاج رشت، ایرانمهر رشت، همایون رشت، دارایی رشت و پاس رشت نیز حضور داشتند. در سال ۱۳۵۲ قرار شد نخستین دوره مسابقات لیگ سراسری برگزار شود تا فوتبال از حالت محلات خارج شده و به سمت حرفه‌ای گام بردارد. برای این منظور قرار شد که مسابقات انتخابی برای حضور در لیگ تخت جمشید انجام شود. به همین جهت و در سال ۱۳۵۲ نام سپیدرود برای این باشگاه انتخاب شد.

این گزارش حاکیست:
سپیدرود در لیگ دسته دوم جام تخت جمشید حضور داشت؛ که در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ به مقام چهارم این لیگ دست یافت.

سپیدرود در دوره سوم لیگ دو تخت جمشید در سال ۱۳۵۷ در حالی که تا دو هفته به پایان مسابقات در رتبه نخست قرار داشت و تیم سپاهان اصفهان در مکان دوم بود، لیگ تخت جمشید به دلیل انقلاب اسلامی ایران نیمه تمام رها گردید و سپیدرود شانس حضور در لیگ دسته اول تخت جمشید را از دست داد.

سپیدرود در لیگ آزادگان:

سپیدرود در سال ۱۳۷۱ در دومین سال تشکیل لیگ آزادگان در لیگ دسته اول (همان لیگ برتر فعلی) حضور داشت. در گروه سپیدرود تیم‌های کشاورز تهران، استقلال تهران، تراکتورسازی تبریز، صنعت نفت آبادان، شهرداری جوان ساری، جنوب اهواز و کمای شیراز حضور داشتند.

گفتنی است:
فریدون عسگرزاده به عنوان سرمربی، احمد صومی به عنوان مربی، غلامرضا صومی به عنوان سرپرست و مدیر باشگاه در جام آقاخان بودند. کاوه کاویان پور (پدر حامد کاویانپور)، محمد احمد پور، سیروس جوشری، جمشید پذیرا، رسول حقدوست، حسین کامیاب، محمدرضا شیدفر، جاوید جهانگیری، جمشید محمدی، رضا مسافری از بازیکنان تأثیر گذار سپیدرود در جام آقاخان بودند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار