شهردار سابق تهران با تاکید بر لزوم وجود همه تخصص‌ها میان اعضای شورای شهر اظهار کرد: محال است ترکیب 21 نفره شورای شهر دو نقش مهم مشارکت جویی و نظارت بر امور شهر را بتواند به درستی انجام دهد.
کد خبر: ۴۱۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 02 May 2017
مرتضی الویری در میزگرد بررسی چالش‌های حوزه شهری و نقش شورای شهر در حل آنها که در محل دانشگاه شریف برگزار شد گفت: شورای شهر به دو دلیل نتوانسته جایگاه مناسب خود را برای فعالیت‌ها و نظارت بر شهرداری کسب کند. در دنیا دو روش برای مدیریت شهری وجود دارد که یکی روش مرکز گرا است و در آن فردی از بالا دستور می‌دهد که شهردار چه کسی باشد و عزل و نصب همه در دست اوست. چنین مدیریتی تقریبا در دنیا منسوخ شده، مگر در کشورهایی همانند کره و عربستان سعودی که البته عربستان سعودی نیز در حال تغییر چنین مدیریتی است.

وی افزود: روش دوم مدیریت از پایین به بالاست که در آن انجمن شهر یا شورای شهر از طرف مردم ایجاد می‌شود و کار برنامه ریزی و نظارت شهر را بر عهده می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه قانون شوراها در کشورمان ایراد دارد افزود: کسانی که بر کرسی‌های شورا تکیه می‌زنند نیز همین قانون را به درستی رعایت نمی‌کنند، چرا که یا تخصص لازم را ندارند و یا متاسفانه برخی از آنها خریده می‌شوند. در نتیجه رابطه ناسالمی میان برخی از اعضای شورا که سلامت لازم را ندارند با بخش‌هایی از شهرداری شکل می‌گیرد. البته همین اتفاق در مجلس نیز روی می‌دهد، لذا عضو شورا زبانش در مقابل تخلفات شهرداری تهران بسته است و سکوت می‌کند. تخلفاتی که به عقیده من تهران را به شهر سوخته تبدیل کرده و مقصر آن نیز تنها شهردار نیست و اعضایی که سکوت کرده‌اند نیز در این رویداد مقصر هستند.

الویری در تشریح این موضوع که شورای شهر نیازمند چه تخصص‌هایی است؟ گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که چه نقش و انتظاری از شورا وجود دارد. اگر مسئولیت مشارکت دادن مردم برای تصمیم گیری‌های شهر و نظارت بر امور شهر از شورا وجود دارد، طبیعتا باید تنوع تخصص‌ها را در ترکیب شورا داشته باشیم البته در این مورد تعداد اعضای شورای شهر نیز باید تغییر کند.

وی تاکید کرد: محال است ترکیب 21 نفره شورای شهر دو نقش مهم مشارکت جویی و نظارت بر امور شهر را بتواند به درستی انجام دهد و از نظر تنوع و تکثر تخصص‌های لازم را داشته باشند.

الویری ادامه داد: ارتباط میان اعضای شورا با شهروندان در چنین شورایی چگونه باید تعریف شود؟. در حقیقت به محض تشکیل شورا ارتباط میان اعضا و شهروندان و اعضا قطع می‌شود، چرا که در یک شهر 10 میلیونی 21 نفر عضو چگونه باید ارتباط موثری با همه شهروندان داشته باشند؟. این مسئله در دنیا حل شده است، به شکلی که در نیویورک از 51 ناحیه شهر 51 نفر برای شورا دور هم جمع می‌شوند و از مویرگ‌ها به رگ اصلی می‌رسند.

وی با اشاره به تشکیل شورایاری‌ها در شهر تهران نیز گفت: شورایاری‌ها نیز فقط در حد یک نشست و برخاست و بدون احساس مسئولیت هستند. مسئله مهم برای شهر تهران موضوع تعداد اعضای شوراست. البته در مقاطعی اعضا به 31 نفر افزایش یافته است اما بار دیگر تعداد اعضا را تا 21 نفر کاهش می‌دهند. این در حقیقت رقابتی بین مجلس و دولت و شورای محلی است.

شهردار سابق تهران با تاکید بر لزوم وجود همه تخصص‌ها میان اعضای شورای شهر گفت: تناسب و ترکیب متناسب تخصص برای شوراها بسیار موثر است و جا دارد که این نکته به طور جد مورد توجه قرار گیرد.

الویری در پاسخ به سوالی مبنی بر نظرش درباره حضور "عبدالله مومنی" در انتخابات و احتمال حضورش در لیست اصلاح طلبان گفت: من در جریان غربالگری لیست اصلاحات نقشی ندارم و خودم نیز با توجه به کاندیدا شدن در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران با جمعی که این غربالگری را بر عهده گرفتند ارتباط برقرار کردم. با توجه به پروسه محدود موجود اگر میسر باشد باید از بعد تخصصی به موضوعات نگاه کنیم. قطعا تنوع تخصصی باید در شورا وجود داشته باشد و بی تردید باید در برش جنسیتی یعنی حضور بانوان، برش سنی، استفاده از جوانان و انتقال تجربیات به نسل جدید، برش قومیتی و جمعیتی، این تنوع مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: عبدالله مومنی نیز چهره‌ای ارزشمند است که باید شاخص‌های مد نظر در خصوصش بررسی شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار