آنجا که پای هنر در کار باشد عشق، ذوق و قریحه جلوتر از امکانات و موقعیت پیش می‌رود و بانوی کویرنشین به همت سرانگشتان هنرمندش عشق را چنان بر برگ‌های خشک درخت نخل جاری می‌کند تا برای همیشه ماندگار شود.
کد خبر: ۴۱۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ 02 May 2017
فقط رنگ، جاذبه و امکانات نیست که هنر را می آفریند، فقط سبزی و طراوت نیست که بانی ذوق واندیشه می‌شود حتی رنگ زرد و خشکیدگی برگ هم پای هنر می‌شود تا آنجا که برگ‌های مرده نخل را دوباره جان می‌بخشد و از مردگی و بی طراوتیشان حتی زندگی‌ها می‌چرخد. 

زندگی در کویر حوصله می‌خواهد سازگاری با بی آبی و گرما، کار هر آدمی نیست شاید حوصله و تحمل است که کویرنشینان را به هر هنری وا می‌دارد آنجا که فقط سبزی و طراوت را زندگی بخش نمی‌دانند و حتی از برگ‌های زرد و خشکیده هم راهی برای ادامه زندگی و تبلور هنر می‌یابند که بانوی کویرنشین به همت سرانگشتان هنرمندش عشق را چنان بر برگ‌های خشک درخت نخل جاری می‌کند تا برای همیشه ماندگار شود همان طور که از گذشته‌ها به یادگار است.
وقتی برگ‌های درختان خرما درآمدزا می‌شود/کار در کویر حوصله می‌خواهد

وقتی برگ‌های درختان خرما درآمدزا می‌شود/کار در کویر حوصله می‌خواهد

وقتی برگ‌های درختان خرما درآمدزا می‌شود/کار در کویر حوصله می‌خواهد

وقتی برگ‌های درختان خرما درآمدزا می‌شود/کار در کویر حوصله می‌خواهد

در 85 کیلومتری غرب نهبندان در گوشه روستایی که «دهسلم» نام دارد بانوی هنرمندی است که از 15 سال قبل، دستانش با برگ‌های درخت خرما عاشقانه نقش هنر می‌زند. حصیرباف است و روزگارش را با همین هنر دیرینه و کهن سپری می‌کند. 

محمدی که هنر حصیربافی را از مادر به ارث برده، از انگیزه و شوق کودکیش برای یادگیری این کار می‌گوید که از همان موقع با همان دستان کوچکش و به تقلید از مادر این هنر را فرا گرفت و آثاری هر چند کوچک درست می‌کرد.

حالا 46 بهار زندگی را پشت سر گذاشته و آموزش 40 نفر از بانوان روستا را برعهده دارد تا آنجا که 15 نفر به طور ثابت و 30 بانو هم به صورت پراکنده مشغول آموختن این هنر هستند. 

گاهی بانوان روستا در کنار هم و زیر سایه درختان نخل که حالا جزئی از وجودشان شده و در دستان بانوان دهسلم هنرنمایی می‌کند، می‌نشینند و روز و شب را سپری می‌کنند.

ابزار و وسایل کارشان ساده است داس، کارد، سوهان، درفش و سوزن که از آنها برای قطع برگ‌های درخت خرما و آماده کردن مواد اولیه استفاده می‌کنند.

گاهی نیز هنگام بافت به عنوان ابزار کمکی کارشان را ساده‌تر می کند اما در حقیقت آنچه بافته‌های حصیری را شکل می‌دهد ذوق و مهارت بانوان هنرمند این روستا است.

این بانوی هنرمند مواد اولیه کارش را برگ‌های درخت نخل عنوان و بیان کرد: بعد از جدا کردن برگ‌ها از درخت نخل، آنها را خشک می‌کنیم سپس برش زده و در آب خیس کرده و بعد کار را شروع می‌کنیم.

وی به بافت زنبیل اشاره کرد و گفت: بعد از بافت یک متر و نیم از حصیرها، آن را در آفتاب می‌گذاریم تا خشک شود سپس اضافه‌های کار را برش داده و دوباره در آب می گذاریم تا خیس شود، در انتها برای تهیه زنبیل، آن را می‌دوزیم.

شرکت در نمایشگاه‌های مختلف

این بانوی هنرمند از حضورش در بیش از 20 نمایشگاه خبر داد و افزود: استقبال مردم از بافته‌های حصیری خوب است اما فروش در همه نمایشگاه‌ها یکسان نیست گاهی بیشتر و بعضی اوقات نیز کمتر است.

محمدی گفت: هنگامی که عازم نمایشگاهی می‌شوم بقیه بانوان روستا هم محصولاتشان را برای عرضه و فروش در نمایشگاه تحویل من می‌دهند.

نبود مکانی مناسب برای فروش محصولات

وی از نگهداری محصولاتش در انبار خانه خبر داد و گفت: مکانی برای عرضه و فروش تولیدات در روستا وجود ندارد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان نیز با بیان اینکه حصیربافی مربوط به فصل خاصی از سال نیست گفت: به دلیل خاصیت درختان نخل مردم روستای دهسلم همیشه و در هر فصلی از سال مشغول حصیربافی هستند و امروزه از این هنر استفاده‌های مختلفی مانند سبد میوه، آجیل و گل می‌شود.

شبانی از راه‌اندازی ساختمانی به منظور آموزش و فروش صنایع دستی از سال گذشته در دهسلم خبر داد و گفت: به طور متوسط حدود 50 گردشگر در روز از این روستا بازدید می‌کنند که تأثیر خوبی در فروش صنایع دستی آن دارد.

وی وجود بازارچه‌های موقت و حدود 9 مغازه در شهر نهبندان را مکان خوبی برای فروش صنایع دستی به ویژه حصیربافی عنوان کرد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان از آموزش حصیربافی در روستاهای چاهداشی و بندان و شهر نهبندان خبر داد و گفت: در حال حاضر در روستای دهسلم همه مشغول این هنر هستند به گونه‌ای که باعث رقابت بیشتر بین اهالی شده و همه به دنبال ارائه کالای با کیفیت بهتر و جذب بیشتر مشتری هستند.

شبانی درآمد ماهانه مردم دهسلم از حصیربافی را با توجه به فروش آن در شهر و بازدید گردشگران به طور میانگین 4 میلیون تومان عنوان کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار