مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: دام مجاز پیش‌بینی شده و دارای ممیزی در استان تهران، ۵۸۵ هزار واحد دامی است که متأسفانه در حال حاضر ۸۴۰ هزار دام در حال بهره‌برداری غیرمجاز از مراتع هستند.
کد خبر: ۴۲۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 08 May 2017
علی کیان امروز در همایش مدیریت بهینه کوچ عشایر، چرا و کنترل دام کشورکه در اردوگاه شهید مصطفی خمینی شهرستان دماوند برگزار شد، اظهار داشت: استان تهران بیش از یک میلیون و 368 هزار هکتار مساحت دارد، که از این مقدار 919 هزار متر مربع را مرتع، 59  هزار مترمربع را جنگل و 105 هزار متر مربع را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: برای بهره‌برداری از این مراتع 491 سامانه عرفی در سطح استان وجود دارد و برای بیش از 2 هزار و 970 پروانه چرا صادر شده است، که از این میان بیش از 5 هزار 570 خانوار دامدار در سطح استان تهران مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در ادامه تصریح کرد: دام مجاز پیش‌بینی شده و دارای ممیزی در استان تهران، 585 هزار واحد دامی است که متأسفانه در حال حاضر 840 هزار دام در حال استفاده از مراتع هستند که این میزان بهره‌برداری غیرمجاز می‌تواند آسیب‌های فراوانی را در پی داشته باشد.

کیان با اشاره به طرح‌های مصوب و واگذاری مراتع در سطح استان بیان کرد: 534 هزار هکتار طرح تصویب شده در 196 فقره در حال تحویل است، تاکنون نیز از  508 هزار هکتار، 376 هزار طرح مرتع‌داری در 107 فقره واگذار شده است.

در ادامه همایش قاسم حقانی معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه بهره‌برداری اصولی و صحیح از منابع طبیعی لازمه ماندگاری آن است، اظهار داشت: آموزه‌های دینی به ما می‌آموزند که صرفاً منابع طبیعی برای بهره‌برداری انسان‌ها نیست و حیوانات نیز می‌توانند از این نعمت الهی استفاده کنند.

وی گفت: اهمیّت این مراتع فقط در بحث تولید علوفه نیست؛ بلکه رونق گردشگری، سفره آب‌های زیرزمینی و.... نیز در این موضوع دخالت دارند؛ اما این نعمت به دلایل مختلف در حال تخریب است که مهّم‌ترین عامل آن بحث افزایش دام و بهره‌برداری نامناسب از آن است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به برخی قعالیت‌های این اداره در زمینه بهره‌برداری صحیح از مراتع، تصریح کرد: ساماندهی چرای دام هر ساله با استقرار تیپ‌های ثابت و غیرثابت در حد توان انجام شده است، بحث درآمدها، پروژه‌های پیش‌بینی شده برای استفاده مناسب، تجدید ممیزی 5 هزار مرتع، تعامل با استان‌های همجوار، تشکیل کارگروه‌های ویژه منطقه و بیمه مراتع از مهّم‌ترین فعالیت‌های این سازمان بوده است.

حقانی عنوان کرد: بحث کنترل دام‌ها از مؤثرترین فعالیت‌های انجام شده است که در بازرسی انجام شده توسط بازرسان کشوری در بحث چرای دام، عملکرد استان تهران بویژه شهرستان دماوند بسیار مورد قبول بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیروی کم و نبود اعتبار از مشکلات و چالش‌های شاخص است؛ اما وجود 16 نیروی کارشناس در سطح استان تهران که متأسفانه فقط 3 کارشناس رسمی هستند و بقیه قراردادی مشکلاتی از جمله عدم دل‌بستگی به کار را برای ما به وجود آورده است که می‌طلبد  تا یک امنیت شغلی برای آن‌ها ایجاد شود.
منبع: تسنیم
برچسب ها: تهران ، دام ، مراتع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار