رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: توجه به روستاها و نیز لزوم اجرای مجموعه شهری تهران که در آن شهر هایی از جمله کرج با تهران یک مجموعه دیده می‌شد، راه حل برون‌رفت تهران از وضعیت فعلی است.
کد خبر: ۴۲۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 08 May 2017
 مهدی چمران در سیصد و چهل و پنجمین جلسه شورا و پس از سخنان ترکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در خصوص بررسی موضوع راهکارهای چابک سازی و تسهیل در گردش امور شهروندان با توجه به افزایش کانون های جمعیتی محدوده جنوب تهران، گفت : یکبار در سال ۷۸ و یکبار هم در سال ۸۹ مجموعه شهری تهران تصویب شد اما هیچ گاه به اجرا گذاشته نشد.

وی ادامه داد : مجموعه شهری تهران شامل همه شهر های اطراف تهران جز فیروز کوه و دماوند بود که این مجموعه می بایست یکپارچه دیده و مدیریت می شد . قبل از انقلاب این مجموعه زیر نظر شاه بود و نشان دهنده ی اهمیت آن و بعد از انقلاب پیشنهاد بود که زیر نظر رییس جمهور باشد، بعد از تصویب مقرر شد زیر نظر معاون اول ریاست جمهوری باشد اما چنین مجموعه ای تشکیل نشد.

چمران افزود : امروز یکی از مشکلات جدی تهران حریم آن است ولی در عین موافقت ما با مباحث مطرح شده ،باید گفت این استانداری است که مخالفت می کند و موجبات برخی تقسیمات را فراهم آورده است. امروز روستاها و نقاطی که در حریم هستند بلاتکلیف می باشند . ما در دوره دوم روی این موضوع کار کردیم و این نهیب را زدیم که حریم تهران در حال بلعیدن تهران است ولی وزرا به این امر توجهی نکردند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود افزود: امروز اگر کوچی به شهر تهران اتفاق می افتد به طور قطع به واسطه نیاز به شغل است در چنین شرایطی این احیای روستاها به ویژه با کشاورزی و ایجاد اشتغال است که می تواند موجب آبادانی شهر ها شود و از کوچ بی رویه جلوگیری کند .

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در واکنش به سخنان ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس شورا با یک حساسیتی منفی نسبت به تهران تصمیم می گیرند و این حساسیت از یک تلقی غلط ناشی می شود که تهران را یک شهر برخوردار می دانند.

وی ادامه داد: ۱۷ درصد جمعیت کشور در ۸ دهم درصد خاک این سرزمین ساکن شده که این امر سبب بروز شرایط نابسامان شده است.

دنیا مالی افزود: اگر قوانین اصلاح نشوند نمی توان از هجوم جمعیت به کلان شهر ها بالاخص تهران جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر می بینیم که بلند مرتبه سازی ها به روستاهای اطراف کلان شهر ها کشیده شده و این امر مخاطرات زیست محیطی به همراه خواهد داشت.

دنیا مالی گفت: برای استان تهران باید قوانین خاص وجود داشته باشد و قوانین نباید به صورت عمومی برای تهران وضع شوند.

عبدالحسین مختاباد نیز در این جلسه گفت: انباشت جمعیت به این صورت یک بحران بزرگ است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در دنیا بلند مرتبه سازی ها د ر مرکز شهر انجام می شود و حریم شهر محل آسایش و زندگی است و این در حالی است که در تهران عکس این امر اتفاق می افتد . ۶۰ درصد تهران مخروبه است و بلند مرتبه سازی ها هم بیشتر در مناطق ۱،۲و ۳ صورت می گیرد.

نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز گفت: باید برای شهر تهران کارت شهروندی ایجاد کنیم تا از این طریق محدودیت برای ورود به شهر قائل شویم . اگر به همین منوال ادامه دهیم جمهیت تهران تا ۱۵ الی ۲۰ میلیون نفر هم افزایش می یابد و این در حالی است که منابع آبی و زیست محیطی هم در اختیار نخواهیم داشت.

وی افزود: در دوره ای بحث گران شدن شهر تهران مطرح شد تا از این طریق ورود به شهر تهران محدود شود اما دیدیم که این امر سبب ایجاد حاشیه نشینی و بروز اسیب های اجتماعی شد.

دوستی گفت: کمربند تهران را هم باید به صورت فیزیکی و هم نرم افزاری ببنیدیم و ایجاد کارت شهروندی گامی در این جهت است.

وی افزود: ایجاد کارت شهروندی برای انتخابات شوراها و شورایاری نیز می تواند مثمر ثمر باشد.

دوستی در پایان افزود: ورورد بی رویه جمعیت به تهران ما را در آینده با مشکلات فرهنگی مواجه خواهد ساخت.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار