بهرام همتی،نامزد انتخابات شورای شهرتهران: شورای پنجم؛ شورایی شیشه ای باعملکرد شفاف خواهد بود؛ رسانه ها در شورای پنجم باید در جریان دخل و خرج شهرداری باشند.
کد خبر: ۴۲۴۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ 16 May 2017
پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا با دوره های گذشته متفاوت است، از آن جهت که اخیراً جریان هایی تبلیغی در شبکه های مجازی و برخی سایت های خبری به راه افتاده است که فضای انتخابات شوراها را سمت انتخاب افرادی متخصص و کارآمد در حوزه شهری سوق دهد.وجه مشترک همه این جریان ها ،پرهیز از انتخاب گروه های خاصی است که با تخصص های مرتبط حوزه شهری و روستایی ارتباطی ندارند.

 
فارغ از لزوم ورود افراد متخصص به شورای شهر تهران،همواره جای خالی تریبون دارانی که وضعیت شهرداری تهران را از بودجه تا دخل و هزینه به گوش پایتخت نشینان برسانند،احساس می شود.

اطلاعات محدودی از درآمد شهرداری تهران در اختیار است و اغلب هزینه هایش تنها در لیستی از پروژه ها که هر سال از سوی شهردار اطلاع رسانی می شود خلاصه شده .اینجاست که حضور متخصصانی از جنس خود مردم در فضای مالی شورای شهر احساس می شود. شورای شهر تهران افرادی را کم دارد که دغدغه مردم دارند،از حرف دل شهروندان و دانشجویان پایتخت با خبرباشند،آنها که از اهل خبره و حتی دانشجویان نخبه هرجا که با گرهی مواجه شوند،بهره می برند.
شورای پنجم، شورای شیشه ای
" بهرام همتی" یکی از همین افراد است، با مدرک دکتری حسابداری،سال ها در میان دانشجویان حق استادی دارد و 6 سال مسئولیت حسابرسی مستقل شهرداری تهران،سازمانها و شرکت های وابسته آن را از سوی شورای شهر در کارنامه دارد

. می گوید؛ خلأ وجود متخصص مالی در شورای شهر تهران او را وادار کرده تا برای حضور در پنجمین دوره انتخابات شوراها احساس تکلیف کند.

 شورای شهرتهران را در گفت و گو با "بهرام همتی" در میدان تجزیه و تحلیل قرار دادیم.

 
 –از نگاه شما چه اولویت هایی برای تقویت شورای پنجم شهر و روستا باید مورد توجه باشد؟

همتی: شورا باید متشکل از افرادی با تخصص های مختلف باشد وجود چندین نفر با یک تخصص خاص کارآیی کمتری در شوراهای شهر و روستا دارد . تشکیل کمیته حسابرسی متشکل از اعضای متخصص مالی شورا و متخصصان مالی خارج از شورا از اولویت ها است، البته اعضای متخصص مالی خارج از شورا نباید از کارکنان شهرداری باشند. وظیفه این کمیته در جهت اجرای تکلیف نظارتی شورا؛انتخاب حسابرس مستقل و هماهنگی بین شورا،شهرداری و حسابرس مستقل است و تعیین تکلیف گزارش های حسابرسی و پیگیری ها را نیز به عهده دارد. از دیگر اولویت هایی که در شورای پنجم احساس می شود و پس از ورود در پی تحقق آن خواهم بود،تشکیل کمیته ارتباط شورا با دانشگاه به منظور شناسایی مسایل شهر و شهرداری تهران و یافتن راهکارهای علمی برای حل این مسایل است. آموزش اعضای شورای اسلامی شهر در زمینه قوانین و مقررات شورا، شهرداری و وظایف و اختیارات، قبل از ورود به شورا نیز احساس می شود.

شورای شهر دو روز در هفته جلسه دارد جلسات روزهای یکشنبه غیرعلنی و روزهای سه شنبه علنی است درحالیکه هر دو جلسات شورا در هفته می تواند علنی و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شود، همچون جلسات مجلس شورای اسلامی که در موارد نادر آن هم با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی غیر علنی است.در این صورت است که مطالبات مردم و شورا از شهرداری بهتر قابل پیگیری و پاسخ خواهی است.

 -اقدامات شهرداری تهران در موضوع فروش تراکم،اعطای مجوز ساخت ساختمان های بلندمرتبه و مکانیزم دریافت عوارض را چگونه ارزیابی می کنید؟

همتی: فرآیند وصول درآمدهای فروش تراکم و دریافت عوارض در شهرداری ها متفاوت از بنگاه های اقتصادی است. دربنگاه های اقتصادی که با هدف کسب منفعت فعالیت می کنند دستیابی به هر نوع درآمد مستلزم انجام اقدامات قبلی در زمینه بازاریابی،انعقاد قرارداد فروش،طراحی و تامین مواد اولیه و تجهیزات لازم و تحمل مخارج برای تولید محصول است. در این صورت هنر مدیر تولید محصول با هزینه کمتر و فروش با درصدی سود است و به عبارتی کسب درآمد در بنگاه های اقتصادی بدون تحمل هزینه های قبلی،امکان پذیر نیست مگر در موارد کسب هدایا یا اعانات که استثنا هستند. اما در شهرداری ها کسب درآمد نیازی به اقدامات پیچیده مشابه بازارهای رقابتی ندارد.بخش عمده درآمد شهرداری ها با مراجعه مؤدیان و صدور مجوز ساخت و تراکم که در انحصار شهرداری ها است، به دست می آید. نرخ های فروش تراکم بدون هیچ رقابتی با مجوز شورای شهر تعیین می شود در واقع شهرداری می تواند بدون نیاز به انجام مخارج خاص،درآمدهای قابل توجهی کسب کند.

 -بنابراین رابطه درآمد و هزینه در شهرداری چندان معنا ندارد؟ همتی:درآمد و هزینه در شهرداری حداقل در کوتاه مدت ارتباطی با هم ندارد و شهرداری می تواند مجوزهای ساخت و تراکم زیادی رابه متقاضیان واگذار کند بدون آنکه برای آنها ریالی هزینه کرده باشد. استراتژی کسب درآمد و انجام مخارج در ش
هرداری باید متفاوت باشد.شهرداری نباید همه درآمدهای وصولی در یک دوره زمانی خاص را به مصرف برساند،بلکه بخشی ازآن را باید پس انداز کند تا در مواقع بحران (همچون رکود ساخت و ساز در سال های اخیر) بتواند از محل پس انداز مزبور برای اداره امور شهر و انجام مأموریت های تعریف شده به مصرف برساند و شهرداری نباید بدهکار باشد بلکه همواره پس اندازی معقول برای روز مبادا داشته باشد.

 - نخستین اقدامی که پس از ورود به شورای شهر برای تصویب آن تالش می کنید چه اقدامی است؟

 همتی:اطلاع رسانی همه درآمد،مخارج،دارایی و بدهی شهرداری به مردم از طریق رسانه ها و سایت های خبری و به روز رسانی این اطلاعات.

- نحوه درآمدزایی شهرداری تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا شهرداری توانسته از امکاناتی مانند برج میالد در درآمد زایی برای پایتخت موفق عمل کند؟

همتی: شهرداری تهران طبق قانون موسسه ای عمومی و غیر انتفاعی است، واحدهای زیر مجموعه شهرداری تهران(سازمان ها و شرکت ها) عموما در راستای اجرای بخشی از مأموریت های شهرداری تشکیل شده اند و هدف از ایجاد آنها کسب درآمد نیست.اما برخی از واحدهای زیرمجموعه شهرداری تهران مانند برج میلاد به صورت انتفاعی اداره می شود. به طور منطقی انتظار این است که برج میلاد زیان ده نباشد بلکه سودآور باشد. برج میلاد یک برج مخابراتی چند منظوره است و به دلیل انحصاری و خاص بودن، قابلیت سودآوری دارد. اما شهرداری ها مانند دولت ها تاجر خوبی نیستند و برون سپاری بخش های خدماتی و تجاری برج میلاد به بخش خصوصی شاید راهکار مناسبی در این مورد باشد.

-ساخت پروژه هایی همچون تونل توحید،رسالت و پل صدر آیا تاثیری در کنترل وضعیت ترافیک پایتخت که هدف اصلی ساخت این پروژه ها ذکر شده داشته است؟ و آیا به عنوان فردی که سالها در بخش اقتصادی شهرداری و شورای شهر است صرف چنین هزینه هایی را برای پیوستن تهران به شهرهای مدرن جهانی را ضروری می دانید؟

همتی: ساخت این پروژه ها قطعا در کنترل وضعیت ترافیک پایتخت موثر بوده و سرعت عملکرد در ساخت این پروژه ها مورد توجه و قابل تحسین است. اما در مورد مخارج ساخت این پروژه ها باید گفت معمولا پس از ساخت پروژه ها، پیگیری های لازم در مورد انحراف هزینه ها از بودجه مصوب به عمل نمی آید. یکی از مهمترین متغیرهای تصمیم گیری در ارتباط با پروژه ها،منابع مورد نیاز و هزینه ساخت آنها است در غیر اینصورت هیچ قضاوتی در مورد عملکرد مدیریت، جامع و دقیق نیست و بدون درنظر گرفتن معیار هزینه پروژه ها، قضاوت در مورد آنها صحیح و جامع نیست. انجام حسابرسی عملیاتی اثربخشی ، کارائی و صرفه اقتصادی راهکار مناسبی برای ارزیابی عملکرد شهرداری به ویژه در اجرای پروژه ها می باشد. ترافیک تهران یک مسئله با متغیرهای چندگانه است نباید انتظار داشت با اجرای پروژه های مزبور مشکل ترافیک به کلی مرتفع شود.اقداماتی همچون ایجاد شهر هوشمند،تمرکز زدایی و پیشگیری از مهاجرت از شهرستان ها و روستاها به تهران،توسعه حمل و نقل عمومی،تشویق مردم به انتقال محل سکونت به محدوده محل کارو ارتقای فرهنگ رانندگی در رفع این مشکل موثر است. موقعیت سوق الجیشی تهران به گونه ای است که راه دسترسی مسافران استانهای غرب،شمال غرب،شمال و شمال شرقی کشور از تهران می گذرد. در روزهای تعطیل بزرگراه های شرق و غرب تهران پر ترافیک است رفع این مشکل به ویژه در مواقع بحرانی مثل زلزله برای خروج جمعیت از شهر بسیار حیاتی است.بنابراین طراحی و اجرای بزرگراه کمربندی از جنوب شهرستان های کرج و تهران در کاهش ترافیک در روزهای تعطیل و خروج مسافران از تهران بسیار مؤثر است.

- و سؤال آخر اینکه، میزان هماهنگی بین دستگاهی شهرداری تهران را چگونه می بینید؟آیا استقلال شهرداری تهران برخالف سایر شهرهای کشور نکته مثبتی برای پایتخت است یا موجبات ناهماهنگی این ارگان با سایر دستگاه های دولتی را فراهم کرده است؟

همتی: طبق ماده 3 قانون شهرداری مصوب 11/04/1330 ،شهرداری دارای شخصیت حقوقی است و شهرداری ها باید مستقل باشند اما آنچه به عنوان ناهماهنگی شهرداری تهران با سایر دستگاه های دولتی مطرح می شود بخاطر آن است که شهرداری تهران تقریبا بودجه ای معادل5 درصد بودجه کل کشور را دارد.همه مسئولان رده بالای کشور،نمایندگان مجلس و وزرا،وزارتخانه ها و نهادهای حکومتی در تهران مستقر هستند و بنابراین تهران از نظر سیاسی نیز جایگاه خاصی دارد.واحدهای زیرمجموعه شهرداری تهران شامل سازمانها و شرکتها نقشی شبیه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی در اندازه کوچکتر در محدوده شهر تهران به عهده دارند.بنابراین شهردار تهران فردی سیاسی با جایگاه ویژه ای در نظام است و در ادوار گذشته همواره شاهد نامزدی شهردار تهران برای کسب مقام ریاست جمهوری بوده ایم. از طرف دیگر وجود قدرت سیاسی و اقتصادی مستقل ، باعث شده تا شهرداری تهران همواره در مقابل دولت ها قدرت نمایی کند و این خوشایند دولت نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار