تابناک تهران - پوریا سوری، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، در گفت و گو با تابناک تهران درباره اجرای طرح "کاشی ماندگار" در پایتخت گفت: "در اجرای اولیه 50 کاشی ماندگار در سطح شهر تهران نصب می شود، و حتما این طرح تا آخرین نفر از هنرمندان و مفاخر ادامه خواهد داشت."
کد خبر: ۴۲۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 21 May 2017
بسیاری از ما در کنار هنرمندان، علما، و دانشمندان زندگی می کنیم، اما اصلا خبر نداریم. در بیشتر مواقع هم به شکل کلی از محل سکونتشان آگاهی نداریم، این یعنی فقر آشنایی با ماندگارهای کشورمان..

در خارج از ایران و وقتی در شهرهای آنها قدم میزنی خانه‌های بسیاری می‌بینید که مزین به پلاک و مشخصه معرفی هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی، علمی و دینی هستند، بطوریکه اگر حتی یک هنرمند 6 ماه نیز در یک منزلی مستاجر بوده است آن خانه به بازدیدکنندگان و مردم معرفی شده است، موضوعی که تاکنون در کشور ما به آن توجه نشده بود.
نصب 50 کاشی ماندگار در تهران

اما ین روزها طرحی در حال اجراست به نام "کاشی ماندگار" ، در این طرح با شناسایی شخصیت‌های معاصر؛ خانه آنها با نصب پلاک مشخصی به مردم معرفی می شود. زیرا بسیاری از هم‌محله ای‌های آن هنرمند و شخصیت فرهنگی نمی‌دانند چنین افرادی در محله آنها زندگی می‌کنند و این کار برای نسل کنونی و به خصوص نوجوان و جوانمان تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت تا زندگی در محله ای که یک شخصیت مطرح هنری و فرهنگی در آن زندگی می‌کند، را درک و به آن افتخار کنند.

این طرح که با خانه خانم "ایران درودی" نقاش برجسته کشورمان آغاز شده است، به‌منظور پیگیری کنوانسیون 2003 یونسکو که به پاسداری از میراث ناملموس بشری اشاره دارد، در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفته است.

براساس این کنوانسیون باید گنجینه‌های زنده بشری شناسایی و معرفی شوند و به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی از خانه‌های مشاهیر و مفاخر که به شهرها هویت می‌دهند این پروژه را کلید زد.

پوریا سوری، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در گفت و گو با تابناک تهران درباره اجرای طر "کاشی ماندگار" در تهران گفت: "در ابتدا اجرای این طرح از تهران آغاز شده و تصمیم داریم تا پایان خردادماه سال جاری، کاشی ماندگار را بر سر در منازل 50 نفر از هنرمندان و مفاخر پایتخت نصب کنیم."

وی ادامه داد: "البته در اجرای اولیه 50 کاشی ماندگار در سطح شهر نصب می شود، و حتما این طرح تا آخرین نفر از هنرمندان و مفاخر ادامه خواهد داشت."

سوری با اشاره به اطلاع رسانی رسانه ها اظهار کرد: "اجرای این طرح نیازمند اطلاع رسانی بیشتر و بهتر رسانه هاست، تا به دور از جناح بندی ها و دسته بندی ها تمام هنرمندان و مفاخر علمی، فرهنگی، دینی و مذهبی شهر معرفی شوند."

وی همچنین افزود: "این طرح در تمام استان های کشور اجرا خواهد شد، و در مرحله اول با نصب 5 کاشی ماندگار در هر استان آغاز می شود."

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان تأکید کرد: "تمام شهروندان می توانند در صورت همسایگی با برخی از هنرمندان و مفاخر، به سایت سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده و آدرس و مشخصات افراد شاخص و شهیر محله‌های خود را در آن درج کنند تا بررسی‌های لازم برای نصب کاشی ماندگار برای این خانه‌ها انجام شود."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار