پیکر استاد عباسعلی پورصفا-هنرمند پیشکسوت نقاشی- صبح امروز با حضور مسئولان استان و هنرمندان، شاگردان و خانواده مرحوم از مقابل هنرستان هنرهای زیبای پسران در اصفهان تشییع شد.
کد خبر: ۴۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 02 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا، امروز که بزم ما چنین روح افزاست/شوق و نشاط دیگری در دلهاست/ دانی که چرا چنین صفایی دارد؟/چون بزم برای استاد هنر پورصفاست

 پیکر استاد عباسعلی پورصفا-هنرمند پیشکسوت نقاشی- صبح امروز با حضور مسئولان استان و هنرمندان، شاگردان و خانواده مرحوم از مقابل هنرستان هنرهای زیبای پسران در اصفهان تشییع شد.

استاندار اصفهان ضمن عرض تسليت به خانواده اين استاد و جامعه هنري به خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، گفت: يكي از بزرگان دنياي هنر نقاشي را از دست داديم. من به دليل نسبت فاميلي، ايشان را از بچگي می‌شناختم.

رسول زرگرپور ادامه داد:  استاد نقاشی‌های خود را در مغازه‌ای جنب مغازه پدر من به نمايش می‌گذاشت و هميشه با ديدن اين نقاشی‌ها ايشان را تحسين می‌کردم.
 
هنرمندان استاد پورصفا را الگو قرار دهند
 
حسن اكليلي-بازيگر تئاتر و تلويزيون- نیز گفت: غير از هنري كه تاج سر آفرينش است دوران هيچ منزلتي جاودانه نيست، استاد پورصفا از شخصیت‌های ارزشمند، بزرگوار و چهره‌های ماندگار در هنر بودند و آثار اين استاد در تمام جهان به عنوان با ارزش‌ترین آثار فرهنگي ايراني مطرح است.

وی ادامه داد: اين استاد در شاخه‌های مختلف نقاشی بسيار خوش درخشيد و صاحب سبك و مكتب بود. او بزرگي بسيار دوست‌داشتنی، صميمي، متدين، مهمان‌نواز و بسيار شاگرد پرور بود.

اکلیلی با اشاره به علاقه خود به استاد پورصفا تصريح كرد: افتخار من اين است كه بارها با استاد هم‌صحبت شدم و قطعاً نام استاد عباسعلي پورصفا هميشه ماندگار خواهد بود. اين استاد با رنج و زحمت فراوان و اتصال به اقيانوس معرفت و مردمي بودن به قله موفقيت رسيد و من به هنرمندان توصيه می‌کنم او را الگو قرار دهند و با توكل به خدا و مردمي بودن راه خود را ادامه دهند تا مانند استاد ماندگار شوند.
 
تلاش استاد برای ماندگاری هنر سنتی
 
عليرضا حدت- نقاش و شاگرد استاد پورصفا- با بیان اینکه استاد پورصفا بسيار دلسوز هنر بود و شخصيتی بسيار متواضعي داشت، گفت: او با هنر مدرن تعارضي نداشت ولي بسيار مشتاقانه فعاليت می‌کرد تا هنر سنتي از بين نرود. طرح چهره به صورت نقطه چین برای بافت فرش را پایه‌گذاری كرد.
 
وی با بیان اینکه زيباترين اثر استاد شبستان مسجد امام (ره) است، افزود: اين استاد بزرگوار در طول عمر هنري خود 800 نقاشي كشيد و آن‌ها را در نمایشگاه‌های داخلي و خارجي به نظاره عموم گذاشت.
 
دعای استاد
 
ثريا پورصفا -دختر مرحوم پورصفا- با بیان اینکه پدر من انسانی وارسته، متدين و بدون تظاهر بود، اظهار کرد: ايشان هميشه در دعاهاي خود از خداوند متعال می‌خواست كه اسير تخت خواب نشود زیرا معتقد بود این گونه مزاحم اطرافيانش می‌شود. دقیقاً اين دعا به لطف خداوند براي ايشان مستجاب شد.
 
وی ادامه داد: پدرم از سال 90 به دليل بيماري و ضعيف شدن بدن كار را رها كرد اما هيچ زمان روحيه و نشاط خود را از دست نداد. اين بزرگوار در تمامي رشته‌های هنر مهارت داشت و گمان نمی‌کنم نقاشي در دنيا باشد كه اين استاد را نشناسد.
 
هیچکس از او بدی ندید
 
رؤیا کلیشادی -عروس استاد پور صفا- نیز ضمن ابراز تأسف از فوت اين مرحوم، گفت: مرحوم پورصفا انساني خاشع و احترام پذير بود و هیچ‌گاه به كسي بی‌احترامی نكرد. او هميشه قابل احترام خانواده و مردم بود و هيچكس از اين مرحوم بدي نديد و به عنوان انسانی كامل، متدين و احترام پذير از استاد ياد می‌شود.
 
هم‌چنین یکی از شاگردان استاد پورصفا در بیان شخصیت وی گفت:وقت آن است که از كوچ غم‌انگیز شما/ اشك آن‌قدر بريزيم كه گردد دريا/ نقشي از غم بنگاريم به يك بوم سفيد/چون‌که رفت از دل اين دار فنا پورصفا

شاگرد طبیعت

به گزارش ایسنا  استاد عباسعلی پورصفا متولد 1300 اصفهان است. وی 6 سال دوره ابتدایی تا اول دبیرستان را در مدرسه علمیه تحصیل کرد و در سال 1316 به هنرستان صنعتی رفت.

در سال 1318 هنرستان هنرهای زیبا از هنرستان صنعتی تفکیک شد، در هنرستان جدیدالتأسیس رشته‌های مینیاتور، استیل قلمزنی، زری بافی، کاشیکاری، منبت کاری، میناکاری، قالی بافی، نقاشی و طبیعت سازی به سرپرستی مرحوم استاد عیسی بهادری تدریس می شد.

عباسعلی پورصفا در هنرستان جدید التأسیس در رشته نقاشی و طبیعت سازی درس می‌خواند. نخستین استاد پورصفا عیسی بهادری بود و پس از ایشان محمد معیدی دورنماسازی با رنگ و روغن را از روی مدل به پورصفا تعلیم داد.

پورصفا صورت سازی را بدون تعلیم آموخت. او در این باره می گوید "به یاد دارم موقعی که هنرجو بودم آقای رخسار که از شاگردان درجه اول کمال الملک بود آقای بهادری را مدل کرد و صورت او را با رنگ و روغن کشید. من برای آنکه صورت سازی یاد بگیرم ده مرتبه از روی آن کپی کردم".

استاد پورصفا با مرحوم ابوعطا و استاد رستم شیرازی و بزرگان دیگری هم دوره بوده است. او پس از اتمام دوره هنرستان به دانشگاه تهران رفت و در رشته نقاشی مشغول به تحصیل شد اما به علت اصرار آقای بهادری و پدر و مادرش قبل از فارغ التحصیلی به اصفهان برگشت و در سال 1322 به سمت استاد هنرستان هنرهای زیبا استخدام شد.

استاد پورصفا می‌گوید "من شاگرد طبیعت هستم و از طبیعت الهام می‌گیرم."

 او که دارای نشان درجه یک هنری است تابلوهای ابنیه در نقاشی ایران و نیز نقش چهره را به صورت نقطه چین برای بافت فرش پایه گذاری کرده است و در طول 31 سال هنرجویان بسیاری پرورش داده و در ده‌ها نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت داشته است. آثار بسیاری از او در موزه‌های داخلی و خارجی نگهداری می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار