مسعود یارضوی
اگرچه رئیس‌جمهور روحانی بعنوان پیروز انتخابات و رئیس دولت دوازدهم شناخته می‌شود اما مردم پاسخ مطالبات خود را از اصلاح‌طلبان می‌خواهند.
کد خبر: ۴۳۴۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 03 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، اصلاح‌طلبان این روزها در حالی خود را پیروز انتخابات می‌نامند که در پیشاانتخابات بارها و بارها به صراحت اعلام کردند رئیس‌جمهور روحانی کاندیدای رسمی آنها نیست و برای او ستاد انتخاباتی هم تشکیل نمی‌دهند.

اگرچه این بازی از آن رو طراحی شده بود تا باخت احتمالی روحانی به گردن اصلاح‌طلبان نیافتد اما رخداد دیگری هم در بطن آن شکل گرفت...

و آن اینکه در برایند پیروزی مجدد روحانی، پیروزی فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر و ایضا پیروزی آنها در انتخابات مجلس دهم؛ حالا افکار عمومی اصلاح‌طلبان را بیشتر از رئیس‌جمهور روحانی و اعتدالیون می‌شناسد.

در واقع، تئوریسین‌های اصلاح‌طلب فکر این بخش از ماجرا را نکرده بودند که آقای روحانی فاقد گفتمان است و شخص فاقد گفتمان نیز با تمام جلال و جبروتش اما دچار چسبندگی به یک ضلع بزرگتر می‌شود. و مهمتر آنکه این چسبندگی هم قابل رفع نیست.

یعنی اگرچه اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی کرده بودند تا در صورت باخت احتمالی روحانی اعلام کنند که سفره ما از اول از او جدا بوده و برایش حتی یک خط بیانیه رسمی هم ننوشتیم و امضا نکردیم اما نمی‌دانستند که این کار در منظر مردم یک امر نشدنی است و رئیس‌جمهور روحانی در نزد مردم، جزئی از کلّ بزرگتر اصلاح‌طلبی است.

*در نظر مردم اصلاح‌طلبان هستند که باید پاسخگو باشند/اشتباهات دولت هم به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود

اکنون که مردم در ورای تمام رخدادهای سیاسی ۲ سال اخیر اصلاح‌طلبان را بیش از آقای روحانی به رسمیت شناخته‌اند اما یک رخداد دیگر هم بالتبع رخ می‌دهد و آن اینکه مردم مطالباتشان را به جای دولت از اصلاح‌طلبان خواهند خواست.

به سخن دیگر اینکه افکار عمومی حالا اصلاح‌طلبان را کدخدای جماعت اعتدالیون می‌دانند و به جز آنها هم نمی‌توانند کس دیگری را برای زنده کردن مطالباتشان بشناسند.

این سکه البته روی دیگری هم دارد و آن اینکه اشتباهات و خبط و خطاهای دولت هم بیش از آنکه به پای آقای روحانی و مکتب نیاوران نوشته شود اما به پای ستاد جریان سیاسی خاص و اردوگاه اصلاحات نوشته خواهد شد.

چپ‌ها البته از چند سال قبل تلاش کرده بودند تا با بیان تئوری«شکست روحانی شکست ما نیست»توسط سعید حجاریان، از خطر این باتلاق دهشتناک عبور کنند اما برایند رخدادها این راهبرد را از دسترس آنها خارج کرد.

*آزمون اصلاح‌‌طلبان برای انتخابات‌های آینده/منتجب‌نیا: باید پاسخگوی رفتارهای دولت باشیم

اکنون که مردم و البته منتقدان کسی جز اصلاح‌طلبان را طرف معامله خود نمی‌دانند و اصلاح‌طلبان نیز نه‌تنها بایستی پاسخگوی مطالبات مردم از قِبل برجام و انتخابات باشند بلکه مسئول افت و خیزهای دولت هم هستند؛ سپهر رخدادهای سیاسی تغییرات محسوسی خواهد داشت...

امر یقینی آنست که اصلاح‌طلبان قصد دارند از این موقعیت عبور کنند و همانطور که پیش از انتخابات هم در تحلیلی عرض کردم(در اینجا بخوانید) بزودی به منتقدان شماره یک رئیس‌جمهور روحانی تبدیل خواهند شد اما فرض بر امکان هم به قول قدیمی‌ها این مشکل آنهاست نه مشکل مردم و منتقدان.

کما اینکه آقای رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی و از فعالان اصلاح‌طلب هم به تازگی در مصاحبه با روزنامه اعتماد به درستی تأکید کرده است:

«مسوولیت اصلاح طلبان بسیار سنگین است. مسوولیت دولت نیز از جهت اینکه اصلاح طلبان او را حمایت کرده اند، سنگین تر شده است. از آن جهت که اصلاح طلبان با وحدت کلمه و قاطعیت از دولت حمایت کرده اند،امروز باید پاسخگوی رفتار دولت در جامعه باشند.»[۱]

پاسخگوی اصلی درباره شعارهای دولت و اشتباهاتی که شاید رخ بدهند! کسی جز اصلاح‌طلبان نیست و نباید باشد و بدیهیست که مردم به نسبت میزان پاسخگویی اصلاح‌طلبان است که در دو انتخابات مجلس در سال ۹۸ و انتخابات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ تصمیم خواهند گرفت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار