رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم:
تابناک: رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با بیان اینکه باید بانک اطلاعاتی مساجد در اصفهان ایجاد شود، گفت: براساس این بانک اطلاعاتی متوجه این موضوع می‌شویم که در کدام مناطق و به چه تعداد مسجد داریم.
کد خبر: ۴۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ 07 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالحیان با بیان اینکه باید بانک اطلاعاتی مساجد در اصفهان ایجاد شود، اظهار داشت: براساس این بانک اطلاعاتی متوجه این موضوع می‌شویم که در کدام مناطق براساس برنامه‌ریزی غلط یا اعتقاد صحیح مردم، مساجد زیاد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مناطق قدیمی اصفهان تعداد مساجد زیاد و در شهرک‌های جدید تعداد آنها کم هستند، خاطرنشان کرد: بنابراین باید بانک اطلاعاتی در اختیار داشته باشیم تا مناطقی که رشد جمعیت زیاد بوده اما تعداد مساجد به همان اندازه رشد نداشته را شناسایی کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان بیان کرد: براساس تقسیم کار مجلس شورای اسلامی در زمینه مساجد، سخت افزار مربوط به اوقاف و نرم افزار، ائمه جماعت، هیئت امنا و کارهای فرهنگی مربوط به امور مساجد است، در این میان اوقاف، دولت و خیرین باید کمبودهای موجود را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از ساخت مسجد، کلید آن در اختیار امور مساجد قرار می‌گیرد، افزود: تا قبل از ساخت، امور مساجد هیچ دخالتی نمی‌کند و این به معنی تبلیغ نکردن برای ساخت مسجد نیست بلکه ترغیب خیرین برای ساخت مساجد، گرفتن زمین، ایجاد هیئت امنا و غیره از جمله کمک‌های این مرکز است ولی در مجموع ساخت مساجد از وظایف ما نبوده ولی نسبت به این امر بی‌تفاوت نیز نیستیم.

حجت الاسلام صالحیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به قطبیت اصفهان پس از قم، آیا با کمبود روحانیت مواجه هستید، تصریح کرد: موضوع کمبود روحانی مساجد یک موضوع کشوری و ملی بوده و باید روحانیون جوان جایگزین روحانیون کهن‌سال و بازنشسته شوند، در همین راستا در مساجد مجموعه‌های مسکن مهر نیز باید روحانیون جوان وارد شوند.

وی پیرامون مرمت مساجد خاطرنشان کرد: مرمت مساجد در چند دسته تقسیم بندی می‌شوند، یک دسته میراثی بوده که با سازمان میراث فرهنگی بوده و بودجه آن کشوری است، یک دسته نیز موقوفاتی بوده که مربوط به اداره کل اوقاف می‌شود.

رئیس دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان بیان کرد: یک دسته دیگر از مرمت مساجد را مردم پیش می‌برند و اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی در آن نقشی ندارند، بنابراین در مرمت، ایزوگام و مسائل دیگر مساجد با تشویق و حضور خیرین، این کار را پیش می‌بریم.

وی افزود: آن مواردی که مربوط به سازمان میراث فرهنگی است که خودشان اقدام می‌کنند و آن دسته که موقوفه هستند از موقوفات استفاده می‌شود و دسته سوم که مساجد آزاد و غیرانتفاعی هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار