این روزها شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد و همین شایعات سپرده گذاران موسسات مالی را نگران کرده و مشکلاتی برای اغلب موسسات ایجاد کرد.
کد خبر: ۴۴۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲ 20 June 2017
بانک ها و موسسات مالی و اعتباری زیر نظر بانک مرکزی فعالیت دارند و نظارت بانکی موثر از جمله پیش شرط های موجود بر صحت نظام اقتصادی کشور است، هدف اصلی از این نظارت نیز ایجاد اعتماد بین سپرده گذاران در بانک ها و از بین بردن خطرات احتمالی سپرده گذاری است.
 
در واقع مردم، به عنوان گروه هدف خدمت رسانی بانک ها و موسسات مالی و به عنوان تامین کننده اصلی سپرده های بانک ها، حق دارند به بانک یا موسسه مالی در کشور و در روز روشن در حال فعالیت است، اعتماد کرده و سپرده های خود را به آن ها امانت دهند.
 
پیش فرض مردم برای این گونه از بانک ها و موسسات مالی مجوز داشتن آن ها و نظارت های مستمر و موثر بانک مرکزی بر این موسسات است، چرا که مردم توقع دارند اگر چنین موسساتی که به طور رسمی هزاران میلیارد ریال از سپرده های مردمی را دریافت می کنند، فاقد مجوز هستند، اجازه فعالیت نداشته باشند.
 
در این کشور، با یک فروشگاه بسیار کوچک اگر مجوز فعالیت نداشته باشد، برخورد می شود، چطور ممکن است موسسه ای با چندین شعبه فعال در کشور اقدام به دریافت سپرده های مردمی کند و مجوز نداشته باشد.
 
این خلاء نظارتی، چندی است که در سراسر کشور مشکلاتی را ایجاد کرده و به آن دامن زده است، این مشکلات در استان تهران نیز، مانند دیگر نقاط کشور وجود دارد و دلسوزان و کارشناسان، از عدم نظارت موثر بانک مرکزی بر درخواست پلمب موسسات مالی بدون مجوز گلایه دارند.
 
وظیفه نظارت بر موسسات مالی بر عهده بانک مرکزی است
 
دادستان پاکدشت، یکی از این منتقدان است که در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که تاکنون بانک مرکزی نسبت به نظارت بر موسسات مالی کوتاهی کرده است، اظهار داشت: وظیفه نظارت بر موسسات مالی بر عهده بانک مرکزی است.
 
رحیم علیش پور اضافه کرد:بانک مرکزی پس از چند ماه از فعالیت و جذب سپرده برخی موسسات مالی با شعب مالی مختلف، اعلام می کند که این موسسه غیر مجاز است، این در حالی است که آن موسسه تا زمان اعلام بانک مرکزی مبالغ قابل توجهی را به عنوان سپرده از مردم دریافت کرده است.
 
وی با اشاره به نمونه ای از این گونه موسسات مالی غیر مجاز در شهرستان پاکدشت، گفت: بانک مرکزی پس از گذشت ۳ سال از فعالیت موسسه غیر مجاز «حافظ» طی هفته گذشته به طور رسمی اعلام کرده که این موسسه فاقد مجوز از بانک مرکزی است و شهروندان از افتتاح حساب در آن خودداری کنند.
 
اعتماد مردم خدشه دار شده است
 
محمد معصوم شاهی، یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: زمانی که نظارت بانک مرکزی ضعیف شد، اعتماد مردم خدشه دار می شود، مردم دیگر به ذخایر موسسات مالی و نظارت بانک مرکزی اعتماد ندارند و می دانند، در نهایت بازنده ورشکستگی ها و یا کلاهبرداری های موسسات مالی غیرمجاز، خود سپرده گذاران هستند.
 
یک موسسه مالی به راحتی با یک شایعه دچار اختلال می شود، این مساله در چند روز اخیر در مورد برخی موسسات مالی استان تهران ایجاد شده است
 
وی گفت: به همین دلیل با کوچکترین شایعه نسبت به ورشکستگی مالی یک موسسه مالی برای دریافت سپرده خود به سوی موسسه هجوم می آورند، در این حال، قطعا آن موسسه بخش اعظمی از این سپرده ها را در قالب تسهیلات و عقود اسلامی واگذار کرده و میزان نقدینگی به اندازه تمام سپرده ها را ندارد و معضلاتی از قبیل عدم توانایی پرداخت سپرده های مردمی به وجود می آید.
 
این کارشناسان مسائل اقتصادی، گفت: اینجا است که یک موسسه مالی به راحتی با یک شایعه دچار اختلال می شود، این مساله در چند روز اخیر در مورد برخی موسسات مالی استان تهران ایجاد شده است.
 
انتشار شایعاتی مبنی بر ورشکستگی موسسه اعتباری ثامن، مشکلات فراوانی برای این موسسه و نیز مردم به وجود آورد، سپرده گذاران نگران در شعب این بانک در دماوند، قدس، شهریار، اسلامشهر و بسیاری دیگر از شهرستان های استان تهران، روزهای گذشته برای دریافت سپرده خود در مقابل موسسات مذکور اجتماع کردند.
 
یکی از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن در شهر قدس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به برخی رفتارهای مناسب با مردم و ارزش نگذاشتن به خواسته های سپرده گذاران، از مسئولان تمنا داریم که به وضع نابسامان ما رسیدگی شود.
 
وی گفت: متاسفانه با مردمی که برای دریافت سپرده های خود به شعبه می آیند رفتار ناشایستی صورت می گیرد.
 
هجوم مردم به شعب برخی از بانک ها و موسسات مالی
 
شعب این موسسه در دماوند هم از مردمی که پس از شنیدن برخی شایعات بی اساس برای دریافت سپرده های خود هجوم آوردند، در امان نماند.
 
یک مقام مسئول در موسسه مالی و اعتباری ثامن، شعبه دماوند، به خبرنگار مهر گفت: این موسسه تا ۱۰ روز دیگر نسبت به خدمات دهی به مردم طبق روال گذشته اقدام خواهد کرد.
 
این مشکل برای برخی بانک های مجوز دار نیز، تاحدودی وجود دارد، یکی از این بانک ها، بانک مهر اقتصاد است که با ازدحام مردم برای دریافت پول خود مواجه بود.
 
حسن صفدری رئیس بانک مهر اقتصاد شعبه چهاردانگه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صبح دیروز تعدادی از مردم شریف چهاردانگه با مراجعه به این شعبه خواستار دریافت سپرده های خود شدند که با توجه به اعتبارات فراوان موجود در بانک کلیه تقاضا ها پرداخت شد.
 
وی افزود: از صبح دیروز حدود ۱۲ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم​ و آمادگی برای پاسخگویی به همه مراجعات داریم، ما مشکلی بابت پرداخت سپرده نداریم ولی عزیزانی که سپرده‌های بلند مدت خود را بر می دارند بسیار متضرر خواهند شد.
 
رئیس بانک مهر اقتصاد شعبه چهاردانگه افزود: شعبه ما تنها شعبه کشور است که با تقاضای بالای پرداخت مواجه شده است و علت آن سوء تفاهم ناشی از نگرانی مردم درباره موسسه ثامن بوده است.
 
مردم طبق نوبت بندی وجه خود را می گیرند
 
رئیس موسسه ثامن، شعبه چهاردانگه نیز گفت: اعتبار لازم برای پرداخت به مشتریان به مرور تامین می شود و این در حالی است که جمعیت حاضر در شعبه هیچ نوبت بندی را قبول ندارد و همه اصرار دارند اولین نفر پول خود را دریافت کنند، حتی در شب احیاء، ما و مشتریان در داخل شعبه بودیم و شعبه باز بود.
 
وی افزود: بر اثر ازدحام به سیستم های رایانه ای ما آسیب رسیده و تا زمانی که مردم اجازه تعمیر ندهند امکان برقراری ارتباط و انجام تراکنش بانکی وجود ندارد، مردم نگران دریافت پول خود نباشند اما بایستی طبق نوبت بندی و طی زمان وجه خود را بگیرند.
 
جای نگرانی برای سپرده گذاران نیست
 
این نگرانی مردمی تا حدی بود که به عکس العمل مسئولان بانک مرکزی انجامید، معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه موسسه ثامن از مدت ها پیش درخواست مجوز خود را به بانک مرکزی ارایه کرده است، اضافه کرد: به تازگی در فضای مجازی مباحثی درخصوص موسسه ثامن عنوان شده است، در این خصوص باید یادآورشد که این موسسه از سال های قبل درخواست خود را برای اخذ مجوز از بانک مرکزی ارایه کرده بود و در این باره اقداماتی نظیر سپرده نویسی در بورس و پرداخت سپرده قانونی به بانک مرکزی را انجام داده بود.
 
هم اکنون مشکلی برای رسیدگی به حساب ها و سپرده های مردمی وجود ندارد، تمام شعب این موسسه در سراسر کشور فعال ولی با ازدحام جمعیت روبرو است
 
فرشاد حیدری ریشه مطالب انتشار یافته در فضای مجازی درباره بانک ها و موسسات اعتباری طی روزهای اخیر را در شایعات دانست و گفت: بانک ها و موسسات اعتباری که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند از سلامت نسبی و کافی برخوردار هستند. از این رو جای هیچ گونه نگرانی برای هموطنان درخصوص سپرده گذاری در بانک ها و موسسات اعتباری مجاز کشور وجود ندارد.
 
وی افزود:‌ چتر نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی گسترده است و به هیچ عنوان جای نگرانی برای سپرده گذاران نیست.
 
ورشکستگی موسسه ثامن حقیقت ندارد
 
رئیس هیات مدیره موسسه اعتباری ثامن نیز در این مورد گفت: ورشکستگی این موسسه حقیقت ندارد.
 
رضایی اضافه کرد: هم اکنون مشکلی برای رسیدگی به حساب ها و سپرده های مردمی وجود ندارد، تمام شعب این موسسه در سراسر کشور فعال ولی با ازدحام جمعیت روبرو است.
 
به هر تقدیر، مسئولین باید با هماهنگی بیشتر و نظارت های دقیق تر سعی در اعتماد سازی بیشتر در بین مردم کنند تا یک شایعه نتواند اینچنین نظام یک موسسه مالی و اعتباری را به هم ریخته و مردم را نگران کند.
 
از طرفی هم مردم باید بدانند، هجوم آن ها به هر موسسه اعتباری برای برداشت سپرده ها، می تواند به ایجاد مشکلات حل نشدنی در آن ها بیانجامد و در نهایت دود این مشکل به چشم خود مردم خواهد رفت، پس اجازه بدهیم بانک مرکزی در این زمینه مدیریت لازم را انجام داده و سپرده های مردمی به تدریج پرداخت شود.
منبع: مهر
برچسب ها: موسسات ، شایعات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار