در پی خبر هفته گذشته نشست شورای شهر یزد در مورد تغییر نام خیابان مهر به شهدای زرتشتی که با مخالفتها و موافقت هایی همراه بود و در نهایت نیز به جنجال کشیده شد نامه ای از نماینده زرتشتی مجلس به شورای شهر یزد منتشر شده است.
کد خبر: ۴۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 09 June 2015
به گزارش تابناک یزد به دنبال این اتفاقات، دکتر اسفندیار اختیاری نماینده ایرانیان زرتشتی با ارسال نامه ای به رئیس شورای شهر یزد با اشاره به مقام شامخ شهدا که زندگی و جان خود را فدای آسایش و آرامش دیگران کرده اند.

از نگاه دکتر اسفندیار اختیاری، شهیدان نیازمند داشتن نامی بر سر در کوچه و خیابان ها نیستند بلکه این ما هستیم که می خواهیم با این روش فداکاریها و رشادتهای آنها را فراموش نکنیم و از این اسطوره ها درس از خود گذشتگی بگیریم.

نماينده ايرانيان زرتشتي در انتها با ابراز ناخشنودی از سخنان مطرح شده در جلسه شورای شهر یزد تاكيد كرده است که اینگونه سخنان تنها مفهوم ملت یکپارچه را به زیر سوال می برد و وحدت ملی را خدشه دار می کند.

متن کامل نامه دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی به رئیس شورای شهر یزد را در ادامه می خوانید:
نشست هفته گذشته شورای شهر یزد در مورد تغییر نام یک خیابان، انعکاس وسیعی در میان خبرگزاری ها پیدا کرد، بر اساس آنچه تابناک یزد از این جلسه گزارش کرده است، موضوع تغییر نام خیابان مهر به شهدای زرتشتی با مخالفتها و موافقت هایی همراه بود و در نهایت نیز به جنجال کشیده شد.
اما نکته ی جالب اینجاست که هر دو طرف موافق و مخالف در عمل سخنان ناروایی به شهدا بخصوص شهداي ايرانيان غيرمسلمان نسبت دادند.

به روایت تابناک یزد، مخالفان این تغییر نام، برای توجیه مخالفتشان گفته اند:سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندیم و این کار ضرورتی ندارد.

از سوی دیگر موافق اين تغيير نام با  یادآور شدن اينكه شهدای زرتشتی جایگاه شهدای اسلام را ندارند، اما براي حفظ نظام جمهوری اسلامی شهيد شده اند. با اين طرح موافقت كرده اند.

به دنبال این اتفاقات، دکتر اسفندیار اختیاری نماینده ایرانیان زرتشتی با ارسال نامه ای به رئیس شورای شهر یزد با اشاره به مقام شامخ شهدا که زندگی و جان خود را فدای آسایش و آرامش دیگران کرده اند. تاکید کرد که شهدا نه تنها به زمان و مکان تعلق ندارند بلکه وابسته به هیچ قشر و دسته و گروهی نیز نیستند، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس با نام بردن از شهداي زرتشتی در کنار شهدایی از جامعه ارامنه، آشوریان و کلیمیان، یادآور شده که این شهدا همان درجه، ارزش و احترام را در بین انسان های آزاده دارند مانند شهدايي همچون بابایی ها و جهان آراها.

از نگاه دکتر اسفندیار اختیاری، شهیدان نیازمند داشتن نامی بر سر در کوچه و خیابان ها نیستند بلکه این ما هستیم که می خواهیم با این روش فداکاریها و رشادتهای آنها را فراموش نکنیم و از این اسطوره ها درس از خود گذشتگی بگیریم.

مخالفت اکثریت جامعه ایرانی و همشهریان یزدی با این گونه تفکرات تبعیض آمیز به ویژه در خصوص شهدا نکته ی دیگری است که مورد توجه نماینده زرتشتیان قرار گرفته است و با گرامیداشت یاد شهدای غواص که پس از سالها به میهن بازگشته اند، گفته است آنان با دستان بسته مقاوت کردند ولی بعضی ها با دست باز چه می کنند؟

نماينده ايرانيان زرتشتي در انتها با ابراز ناخشنودی از سخنان مطرح شده در جلسه شورای شهر یزد تاكيد كرده است که اینگونه سخنان تنها مفهوم ملت یکپارچه را به زیر سوال می برد و وحدت ملی را خدشه دار می کند.

متن کامل نامه دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی به رئیس شورای شهر یزد را در ادامه بخوانید:

به نام دانای بزرگ هستی بخش
حجت الاسلام و المسلمین عباس زارع
ریاست محترم شورای اسلامی شهر یزد

با درود فراوان
احتراماً، پیرو خبر منتشر شده در خبرگزاری های متعدد در رابطه با جلسه 12 خرداد ماه 1394آن شورا با عنوان "تغییر نام یک خیابان، جلسه شورا شهر یزد را به تشنج کشید"، یادآوری چند مطلب بسیار مهم ضروری است.

شهیدان، انسانهای بزرگ و از خودگذشته ای هستند که زندگی و جان خود را فدای آسایش و آرامش دیگران کرده اند. این مفهوم مهم و پرمعنا در همه ادیان الهی با قداست خاصی بیان شده است و همه پیروان خداوند یکتا و بی همتا، در مقابل این بزرگ مردان و شیرزنان سر تعظیم فرود می¬آورند.

حال با این کلام ساده اما پرمعنا باید تاکید کرد که شهدا، نه تنها به زمان و مکان تعلق ندارند بلکه وابسته به قشر، دسته یا گروه خاصی نیز نیستند و جایگاهشان چنان  والاست که اجازه دسته بندی آنها وجود ندارد. در ایران زمین همانگونه که شهدایی چون بابائی ¬ها، صیاد شیرازی¬ ها، جهان¬ آراها، ستاری ها و دیگر سرداران و جان برکفان دفاع مقدس جایگاه خاص و ویژه¬ای در بین انسان¬های آزاده دارند، قطعاً شهیدانی همچون مهرداد فرارونی، كامران گنجی، كیخسرو كیخسروی، بهروز باستانی، پرویز آبادی، داریوش شهزادی، فرهاد خادم، اسفندیار دارابیان، فریدون نژادكی، جمشید گشتاسبی، رستم آذرباد، دیهیم شهریاری، جهانبخش نمیرانیان، داریوش آبادیان، مهرداد آبادیان، پرویز سرایی و یا واهیک باغداساریان، یوناتان بت ملک و فریبرز موریم نیز دارای همان درجه، ارزش و احترام هستند. در این موضوع ذره ¬ای تردید وجود ندارد که اگر باشد باید به تردیدکنندگان آن،  شک کرد نه به ماهیت و جایگاه شهدا و هشت سال دفاع مقدس.
لازم به توضیح است که شهیدان نیازمند داشتن نامی بر سر در کوچه و خیابان ها نیستند، این ماییم که به یادآوری رشادت-ها و اهداف والای آن عزیزان نیاز داریم. ما نیازمندیم تا فرزندانمان از سلوک آنان و زندگی پربارشان درس بگیرند و اسطوره های خود را از زندگی نامه آنان بسازند. فرزندانمان باید بدانند و بیاموزند که در صورت نیاز، همگی باید برای هدف مشترکی که استقلال و آزادی کشورمان، ایران اهورایی است، از جان بگذریم. که اینگونه نیز بوده است، چنانکه همین شهیدان با رشادت در کنار هم و دوشادوش هم، به دور از تفاوت¬های قومی، نژادی و دینی جنگیدند و پیروز شدند که همانا رمز پیروزی ما هم در همین یکپارچگی بود. این مقام و مفهوم آنقدر عمیق و والاست که سالها می توان  در مورد آن صحبت کرد و کتابها نوشت ولی به این خلاصه بسنده می کنم که اگر گوش شنوایی باشد، همین کوتاه بس است.

بر این نکته استوارم که اکثریت هم وطنانم و بخصوص همشهریان یزدی من، با هر گونه تفکرات  تبعیض گونه ای که در خصوص جان برکفان میهنمان مطرح شود مخالفند و از سخنان رد و بدل شده در آن جلسه شورای شهر یزد، دل چرکین و آزرده خاطرند. من به همه آنان درود می فرستم و در مقابل روان پاک تمام شهدای ایران زمین سر تعظیم فرود می آورم، بخصوص شهیدانی که پس از چندین سال با دستانی بسته به کشور خود بازگشتند. غواصانی که از جان گذشتند تا فراموش نشود که  آنان با دستانی بسته مقاومت کردند ولی بعضی ها با دست باز چه می کنند.

در پایان ضمن ابراز ناخشنودی از سخنان مطرح شده در جلسه شورای شهر یزد که اینگونه سخنان تنها مفهوم ملت یکپارچه را به زیر سوال می برد و وحدت ملی را خدشه دار می کند، شایسته است با دقت بیشتری، مطالب در شورای شهر مطرح گردد تا روح بلند شهدا آزرده نگردد و یادآوری می شود که هر ایرانی با این بیت  زندگی می کند:

چو ایران نباشد تن من مباد             بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

با سپاس
دکتر اسفنديار اختياري
نماینده ایرانیان زرتشتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار